szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Alulöltözött légiutas-kísérők a kampányban, manöken alkatú lányok a fedélzeten – ezzel próbálkoznak az ázsiai légitársaságok.

„Számítottam arra, hogy megkérdőjelezik [a megoldást], de végül sokkal többen kedvelték, mint utálták,” nyilatkozott a CNN-nek Patee Sarasin, a thaiföldi Nok Air ügyvezető igazgatója arról a kampányról, ahol alulöltözött, fiatal, modell alkatú légiutas-kísérő hölgyekkel hirdették szolgáltatásaikat.

Nagy meglepetést nem okozhat, hogy a keskeny ázsiai csípők 200 ezer like-ot hoztak a Facebookon. A thai marketing fogás nem egyedülálló Dél-Kelet-Ázsiában, bár a legnagyobb vihart ténlyeg a Nok Air kavarta. „Az ázsiai légitársaságok nagyobb hangsúlyt fektetnek a külcsínyre mint az európai vagy közel-keleti társaságok”, tette hozzá Ji Yang Xiong, annak a szervezetnek az igazgatója, amely Kínában a külföldi légitársaságok üzleti és idegenforgalmi törekvéseit támogatja. Kínában ugyanis tömegesen rekrutálnak például a Qatar számára is vonzó hölgyeket, tavaly az egyik közvetítő 1200 jelentkezőt juttatott biztos állásba. Igaz, itt nem alulöltözötten kellett felszolgálni vagy naptáron pózolni, de az állandó aerobic kötelező tantárgy a kínai stewardess akadémián.

Tumblr

Ahhoz, hogy a stewardess igazán vonzó legyen, még fiatalon kell fedélzetre lépnie. Nok légiutaskísérői hasonló karriert futnak be, mint a fotómodellek: érettségi után kezdik meg munkájukat és 23-25 éves korukban hagyják el a szolgálatot. Sarasin ügyvezető hozzáteszi, hogy akik elég jól teljesítettek, talán további 3 évet is maradhatnak, de nincs 30 évesnél idősebb stewardess a cégnél. A kiemelkedő kolléganőket segítik abban, hogy egy másik légitársaságnál kapjanak állást, vagy más, nem utaskísérői feladatokat kapjanak – a földön.

Európa és Észak-Amerika munkaerőpiaci etikája szerint ez már diszkriminációnak számít. A jó kiszolgálás nem követeli meg sem a hamvas kort, sem a szupermodell külsőt, így szóba sem jöhet, hogy a nyugati társaságok hasonlóval próbálkozzanak.

Talán éppen ez az oka annak, hogy az egyetlen igazán kézzel fogható eredmény a külföldi utasok számának növekedése. „Nehéz megmérnünk az eladási teljesítményünket” , ismeri el Sarasin a növekedés hiányát, de a más régiókból érkező utasok eddigi 10%-os aránya 18%-ra emelkedett.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!