szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A német ZDF csatorna összehasonlította az egymáshoz sok mindenben hasonlító két német áruházat, az Aldit és a Lidlt, a párharcból pedig utóbbit hozták ki nyertesnek, bár az érvrendszer ingatag.

Az árat, a stratégiát, az elemeket, a virágokat, a szerszámokat, a divatot, és az ízeket pontozta az a német család, amely a ZDF német köztévé felkérésére két-két hétig tesztelte a Magyarországon is sikeresen terjeszkedő áruházláncot: az Aldit és a Lidlt. Az utóbbi elemeivel például fél órával tovább működött a vakkantó játékkutya, mint az Aldiéval. Ám az 1946-ben két fivér által alapított Aldi bolthálózat behozta lemaradását akkor, amikor száz olyan termék került a kosárba, amely egy mai német családnak alapfelszerelés, hiszen 30 euróval kevesebbre jött ki a kosár tartalma. Bár ahogy a Handlesblatt recenziójából kiderült, nem volt túl körültekintő a tesztvásárlás: a Lidlben ugyanis a márkás toastkenyeret, narancslevet, és mustárt rakták a kosárba, míg az Aldiban mindenből a saját márkás alapélelmiszert vásárolták.

Az is kiderült a műsorból, hogy egyes "márkátlan" termékek ugyanattól a gyártótól származnak, mint a márkásak: így a Lidl csokis kekszét a Griesson–de Beukelaer adja, míg az úgy nevezett "Fruchtzwerge" minijoghurtot a Danone, az Aldi-pezsgőt pedig a Freixenet. Mindkettőnek megtalálható a márkás változata is az áruházakban, csak kicsit drágábban. 

Horváth Szabolcs

A divattermékekről szakértőket kérdeztek, a düsseldorfi divatfőiskola docensei hoztak ítéletet. Ők azt ugyan érthetetlennek tartották, hogy pár euróért hogyan lehet előállítani egy inget, a Lidl-áruk szabását jobbnak tartották, mint az Aldiét. Már ha "egyáltalán divatról beszélhetünk", tették hozzá, hiszen a varrások tekintetében mindkettő üzlet megbukna. Az Aldi-ruhákat azonban a járókelők csinosabbnak látták, az összeállításokat sokkal drágábbra saccolták, mint amennyibe kerültek: 44 euró helyett 200 euróra becsülték a férfi modellen prezentált cipőt, nadrágot, inget és pulóvert.

Az ízteszten az Aldi pezsgője, viszont a Lidl csokipudingja győzött, míg a disznóhús ugyanúgy ízlett a tesztelőknek mindkét helyen. Az Aldi tulipánjai 11 napig bírták hervadás nélkül, a Lidl virágai viszont hamarabb elfáradtak. A szerszámok terén az Aldi rávert a Lidlre, egy megkérdezett ezermester azzal különvéleménnyel osztotta ki a pontot, hogy a kiválasztott gépekkel legalábbis nem egész házakat kell felépíteni.  

A fenti kategóriák alapján a műsor végén egál volt az eredmény, ezért a tesztelő családnak kellett döntést hozni, és ők az 1973-ban alapított Lidl mellett döntöttek, konkrét indoklás nélkül.  

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!