HVG Extra Pszichológia
HVG Extra Pszichológia
Tetszett a cikk?

Egyáltalán nem elég, hogy a gyermek okos, értelmes, és vágyna tanulni. Deliága Éva gyermekpszichológus írása.

A szülők ezekben a hetekben döntik el, menjen-e óvodásuk felsőbb tanintézménybe: most érdemes menni az iskolai nyílt napokra, illetve most lehet kérni a pedagógia szakszolgálatok véleményét. Amennyiben ugyanis a gyermek 2017. augusztus 31. előtt betölti hatodik életévét, felmerül a lehetősége, hogy 2017. szeptemberétől megkezdje általános iskolai tanulmányait.

Egyfelől érezhető a nyomás a törvényhozók és sokszor az óvodák részéről, hogy igenis kezdje meg hatévesen a gyerek az iskolát. Másfelől az utóbbi években sokan visszatartották a tavaszi-nyári születésű gyerekeket, hadd játsszon még egy évet. A döntés végső soron a szülők kezében van, és döntésük nyomán nemcsak az dől el, hogyan telik gyermekük következő éve, hanem az is, milyen lesz a tanuláshoz, az iskolához való hozzáállása.

Egy fontos tényező

A szülők sokszor elkövetik azt a hibát, hogy iskolára késznek gondolják okos gyermeküket, akit érdekelnek a számok, a betűk, és jól tájékozódik a világban. Fontos tudni, hogy a jó intellektuális, kognitív képességek csak részben garantálják a sikeres iskolai pályafutást.

Érzelmileg érett?
©

A testi adottságok: az erőnlét, a fizikum is figyelembe vehető a döntéskor, hiszen a jó immunrendszer, a kornak megfelelő testmagasság és testsúly elengedhetetlen az iskolai követelményeknek való megfeleléshez. A fizikai jellemzők is befolyásolják az alkalmazkodási, koncentrációs képességeket.

Van azonban még egy fontos tényező, ami minden eddiginél nagyobb súllyal esik latba. Ez pedig a szociális érettség, amiről nem szabad megfeledkezni, amikor a szülő döntést hoz a tanulmányok megkezdéséről. Ez a kompetencia egyfajta érzelmi érettséget, kudarctűrő képességet jelent, a közösségbe való beilleszkedéshez szükséges normák észlelését és betartását. Továbbá az autonóm munkavégzést, instrukció követését, a szabályok betartását, jó munkatempót, illetve a figyelem irányításának képességét.

Önállóan dolgozni egy feladaton
©

Hogyan döntheti el a szülő, hogy gyermeke szociálisan megérett az iskolára? Figyeljük meg a gyerek otthoni, illetve óvodai munkáját, és válaszoljuk meg az alábbi kérdéseket!

1. Képes 45 percet ülve figyelni olyan dologra, ami nem nagyon érdekli?

2. Egyszeri elmondás után képes két-három részből álló szóbeli utasítást megjegyezni és végrehajtani?

3. Tud önállóan percekig dolgozni egy feladaton, úgy, hogy nem igényel állandó figyelmet, folyamatos megerősítést, dicséretet?

4. Képes jelezni a szükségleteit, ha gondja-baja van?

5. Betartja a tőle reálisan elvárható szabályokat?

6. Szokott ceruzát használni, szívesen rajzol, fest, vág, ragaszt?

7. Képes dühkitörés nélkül elviselni, ha valami nem sikerül neki elsőre?

8. Végig tudja csinálni a napot délutáni alvás nélkül?

9. Képes a szüleitől külön, közösségben jól érezni magát, barátkozni?

Amennyiben a szociális érettséget vizsgáló kilenc kérdés közül legalább háromra nemmel válaszolt, felmerül annak a lehetősége, hogy gyermeke szociálisan még éretlen az iskolakezdéshez. Mivel minden gyermek és élethelyzet egyedi, forduljon a területileg illetékes pedagógiai szakszolgálathoz, ahol komplex iskolaérettségi vizsgálat után teljesebb képet kaphat gyermeke részképességeit és kompetenciáit tekintve.

Deliága Éva gyermekpszichológus honlapját itt, Facebook oldalát pedig itt találja.


VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!