HVG Extra Pszichológia
HVG Extra Pszichológia

Két felnőtt ember közötti párkapcsolatra általában egyenrangú partneri viszonyként gondolunk. Sokszor azonban egyenlőtlen hatalmi felállásra épül a szerelem, ilyen például, ha tanár és diák között szövődik.

A tanár és az egyetemista vagy főiskolás közötti szerelem rendszerint stabil forgatókönyvet követ. A tanár eleinte inkább intellektuálisan vonzó a diák számára, aki példaképet, szellemi vezetőt lát benne, akire felnézhet. Második lépésben az oktatóról alkotott kép a hallgató lelkivilágában megszívja magát egy idealizált szülő képével, azaz olyan tulajdonságokkal ruházódik fel, amilyeneket egy jó apáról vagy anyáról képzel el a gyerek: okos, erős, ráadásul valóban figyel rá, és törődik vele. A diákot így érzelmileg is megérinti, ha látványos rajongására válaszul jellemzően kitüntetett elismerést kap, amitől „kiemelkedik” a többiek közül. Innen már könnyen átbillenhet egy határon az érzelmi-intellektuális vonzalom, és szexualitással telítődik.

A tanárnak is vonzó a diákja csodálata és elismerése, ez által ő is olyasmit kap, amire mindig is vágyott. Imponál arra gondolnia, hogy a hallgató rajongása neki szól, és nem a tanári szerepnek. A tanár innentől kezdve meglehetősen könnyű helyzetben van, erős hatalmi pozíciójából könnyen fordíthatja testiségbe a kapcsolatot. A kapcsolattal tehát mindkettőjüknek fontos érzelmi szükségletük elégül ki – olvasható Cserny Virág és Pintér Judit Nóra pszichológusok Egyenlőtlen hatalmi viszonyok a párkapcsolatokban, Ami eddig hiányzott című, a legújabb HVG Extra Pszichológia magazinban megjelent írásában.

Aszimmetrikus kapcsolati forma
©

A tanár-diák viszony lehet „futó kaland”, amely azonban jellemzően inkább a tanárnak futó kaland, a hallgató lélektanilag sokkal kiszolgáltatottabb helyzetben van. Sokszor látjuk, hogy a férfiak a tanári pozíciójukkal visszaélve szereznek szexuális sikereket maguknak. Bár a felsőoktatásban mindenki „felnőtt”, tehát feltételezzük, hogy mindkét fél felelős emberként lép szimmetrikusan a kapcsolatba, mégis ez teljesen aszimmetrikus kapcsolati forma.

A húszas éveik elején járó hallgatónők sokszor még a pubertáskoruk végén járnak, ami az identitás megszilárdulásának időszaka. Tapasztalatlanságuk és személyiségük kiforratlansága befolyásolhatóvá és sebezhetővé teszi őket, hosszú távon eltorzíthatja képét a kapcsolatokról. A tetszeni és megfelelni akarás sok mindenbe belesodorhatja a diákot, amit később megbán. Ha a hallgató utólag a tanár közeledését a hatalommal való visszaélésnek, bizonytalan érzései kihasználásának éli meg, akkor dühöt, bosszúvágyat, szégyent, undort érezhet. Ennek fényében a tanár közeledésének abúzushoz hasonló lélektani következményei lehetnek, annak ellenére, hogy mindkét fél beleegyezésével jött létre a viszony.

A tanár számára vagy vonzónak bizonyul a domináns, hatalmi pozíció, vagy elege lesz abból, hogy partneri viszony helyett inkább szülő-gyerek kapcsolatban találja magát. Az is előfordulhat azonban, hogy tartós kapcsolattá alakul a liezon. Ekkor a hatalmi egyenlőtlenségek rendeződhetnek, szellemileg fennmaradhat azonban a mester-tanítvány leosztás, akár a diák szakmai karrierjének támogatása által.

 

Érdekli, mi a háttere a főnök és beosztott vagy a terapeuta és páciens között létrejött kapcsolatoknak? Olvassa tovább Cserny Virág és Pintér Judit Nóra pszichológusok cikkét a HVG Extra Pszichológia legfrissebb számában, mely a szeretet, szerelem, szex és vágy témáival foglalkozik. Keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő most! Ha most fizet elő, megajándékozzuk A boldogság… 500 pillanat, amit jó átélni című könyvvel.

 

 


Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
„Itt nem kell a gyerekeket kényszeríteni, hogy tanuljanak”

„Itt nem kell a gyerekeket kényszeríteni, hogy tanuljanak”

A városban élő patkányok igazi gourmet-k a vidékiekhez képest

A városban élő patkányok igazi gourmet-k a vidékiekhez képest

Kitüntették Beer Miklós váci megyéspüspököt

Kitüntették Beer Miklós váci megyéspüspököt

Az autisták elhivatottak és megvesztegethetetlenek, nem csoda, ha kapkodnak értük

Az autisták elhivatottak és megvesztegethetetlenek, nem csoda, ha kapkodnak értük

A lakástakarékot ugyan beszántották, de itt van nekünk 5 kiváló mém

A lakástakarékot ugyan beszántották, de itt van nekünk 5 kiváló mém

A pesti optikusdinasztia tagjai már messziről felismerik a szemüveggyilkosokat

A pesti optikusdinasztia tagjai már messziről felismerik a szemüveggyilkosokat