szerző:
Lukács Andrea
Tetszett a cikk?

Az Egyesült Államokban egyre többen mondanak le a fényűző életvitelről az igazi boldogság érdekében. Luxus helyett az élményalapú vásárlás irányába mozdulhat a trend, ami átalakíthatja a fogyasztói társadalomra építő piacgazdaságokat.

„Az egyszerűség a legjobb sorvezető” – írta Moliére, a régi irodalmi bölcsességet úgy tűnik, egyre többen adaptálják a hétköznapi életre. Bill Gates milliárdos haverjainál kilincsel, hogy fele királyságukat adják oda a szegényeknek, egy osztrák milliomos pedig egész vagyonát elajándékozta, hogy ezer euróból éljen havonta, végre boldogan.

A tendenciát a fejlődő és felzárkózó népek kikerekedett, esetleg kopogó szemmel figyelik. A jóléti társadalmakban elérhető az a szint, amikor a pénz már nem boldogít. És nem csupán elosztogatása okozhat örömet, hanem a szimplább életvitel, amelyben eltűnik a vágy a materializmus iránt, nem hajt már, hogy eggyel több colos síkképernyőn át áramoljon a nappaliba a gazdagok és szépek világa, és az sem hoz már igazán lázba, hogy a szükségesnél több cipő díszelegjen a gardróbban, azaz ahol Carry Bradshaw csak egy délibáb.

Mi az ára?
Stiller Ákos

Ez lenne a 21. század hippi-korszakának hajnala? Avagy erre ébreszt rá a gazdasági világválság? Mire jó a nagy lakás, ha csak azért gürizünk, hogy a következő harmincöt évben az ingadozó törlesztőrészletet kiköhögjük, miért tenne boldoggá a fénylő felni, ha a lízingkondíciók beárnyékolják a mindennapokat? Dolce&Gabbana pedig miért járulna hozzá az édesebb élethez, ha az árán megannyi egyszerűbb élvezet vásárolható?

És ez itt a kulcskérdés! Az Egyesült Államokban elkezdték tanulmányozni, hogy vajon mi tesz boldogabbá: egy kézzelfogható, fizikailag körülhatárolható dolog, vagy a megfoghatatlan, de emlékeinkben maradandó nyomot hagyó élmény? Persze nem lenne kizárt a vagy-vagy kérdésfeltevés helyett az is-is. Ezt vágná rá ugyanis a világ szegényebb fele. Legalábbis azok a telhetetlenek, akik három kívánság esetén az utolsónál sebtiben kikötnék: ezentúl minden kívánságom teljesüljön!

A vizsgálódás viszont a kizárásos alapra vonatkozik. A mérce pedig nem csupán a boldogság maga, hanem annak időbeli kiterjedése. A rövid, bőrünkből kiugrasztó öröm nem ér annyit, mint a hosszú, elégedett mosoly, ami ráül ábrázatunkra és még akkor is ott bújkál, amikor hétfő reggel borult ég fogad minket a zsúfolt buszmegállóban.

fogyasztóra várva

A kiindulópont: „Jobb nyaralásra költeni a pénzt, mint új heverőt venni.” Amerikai vizsgálatok eredményei pedig arra engednek következtetni, hogy az ebben rejlő igazság merőben átalakíthatja fogyasztói társadalmunkat. A Wal Mart állítólag már felismerte a kellemes időtöltésben rejlő új piacot: a recesszió ugyanis "rákényszerítette" a családokat, hogy átalakítsák szabadidős tevékenységeiket. 2008-tól az áruházlánc polcai megteltek grill felszerelésekkel, társas játékokkal és egyéb olyan segédeszközökkel, melyek a közösen töltött időt teszik gazdagabbá.

A pszichológiában "hedonista adaptációnak" nevezett fenomén is az élmények felé billenti a mérleget, ugyanis egy termék megvétele után tapasztalható elégedettség hamar elillan, az érzet kiürésedését pedig csak akkor tudjuk újra feltölteni, ha megint veszünk valamit. Így válik emocionális normává a szüntelen vásárlás, ami egy idő után semmi pluszt nem okoz. Olyan ez tehát, mint a drog. A civilizációs betegség neve pedig kényszeres vásárlás.

Még valamit?
Végel Dániel

A gyógyír az élményalapú életvitel lehet: Sonja Lyubomirsky, a Kaliforniai Egyetem pszichológia professzora tanácsai alapján egy nagyobb dolog helyett vehetünk sok kicsit. Jaguár helyett fizessük be magunkat heti egy masszázsra, küldjünk magunknak virágot, vagy hivogassuk gyakrabban a távoli földrészeken élő barátainkat. A kéthetes karibi nyaralást pedig cseréljük le több két-három napos kiruccanásokra.

Ehhez azonban persze az lenne szükséges, hogy meglegyen a számlánkon az összeg, mely biztosítja a választás szabadságát. Nem feltétlenül!- vélik a kutatók. Régebben, amikor még nem volt lehetőség arra, hogy mindenhez hozzáférjünk azonnal, sokkal nagyobb boldogsággal töltötte el az embereket a régóta áhított cél elérése. A hitelkártya és az internetes vásárlás pedig pont a várakozás romantikáját ássa alá. Újra divatba jöhet tehát az "arra gyűjtök"  jelmondat, továbbá így kapcsolódhat bele a világ kevésbé tehetős fele az új rendbe. Persze csak akkor, ha úgy is elhiszi az elméletet, ha tapasztalai úton még nem volt lehetősége megélni a mértéktelen konzumálás káros velejáróit.

Az érdeklődőknek segítségére lehet azoknak az élménybeszámolója, akik mindezt átélték. Egy Los Angeles-i filmkészítő például akkor adta fel kényelmes külvárosi otthonát, amikor a "Happy" című dokumentumfilmje miatt bejárta a világot. Visszatérve becsomagolt és átköltözött Malibu tengerpartjának egyik lakókocsi-parkjába. Roko Belic így nyilatkozik a szép új világáról: "Ez életem első igazi közössége". A szociális élmény mellett a tengerpart közelsége is fontos tényező: hetente háromszor szörfözik. "Ez valóban boldoggá tesz. Azok a dolgok, melyek örömet kellene, hogy okozzanak a konvenciók szerint, például párévente új kocsit vásárolni, vagy a legújabb divat szerint öltözködni nem elégítenek ki." A dokumentumfilmjének mondanivalója hasonló: "A boldog egyénekben egy közös van, hogy mélyek az emberi kapcsolataik".

Élni tudni kell?

A marketingeseknek tehát új kihívások elé kell nézniük. Ám mi sem egyszerűbb ennél: ha a hívószó az élmény, akkor erre kell építeni a stratégiát, azaz magát a vásárlást kell élvezetessé tenni. A tengerentúlon már az új trendhez igazodnak: autószalonok például harminc napos tesztvezetéssel csábítanak, ruházati üzletek pedig ingyenes öltözködési tanácsadással kecsegtetik a hűséges vásárlókat. A piac tehát fel van vértezve az olcsó boldogság ellen. Kérdés, hogy a hosszú távú öröm iránti vágy éket tud-e verni a fogyasztásra berendezkedett társadalmakban?

Maga a boldogság

 

 

Legalább 25 áldozata van a kormányerők és az oroszok szíriai bombázásának

Legalább 25 áldozata van a kormányerők és az oroszok szíriai bombázásának

Január elsején életbe lép az új EU-s cégosztályozás, minden társaságnak megváltozik a kódja

Január elsején életbe lép az új EU-s cégosztályozás, minden társaságnak megváltozik a kódja

Ha ilyen Samsung tévéje van, ingyen kap rá egy nagyon látványos funkciót

Ha ilyen Samsung tévéje van, ingyen kap rá egy nagyon látványos funkciót

„Ha nem szeretsz olvasni, annak talán a legfőbb oka az, hogy még nem találtál rá a megfelelő könyvre”

„Ha nem szeretsz olvasni, annak talán a legfőbb oka az, hogy még nem találtál rá a megfelelő könyvre”