szerző:
life-style.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az idegenforgalmi trendek napról napra változnak, a legújabb irányvonal, hogy a szállodaláncok nyitottak a...

Az idegenforgalmi trendek napról napra változnak, a legújabb irányvonal, hogy a szállodaláncok nyitottak a kisállat-tulajdonosok felé. Egyre több a lehetősége azoknak a turistáknak, akik nem szívesen hagyják otthon állataikat, inkább – költségeket nem számolva – magukkal vinnék, hadd nyaraljanak ők is.

A Best Western szállodalánc odáig ment, hogy nemrég felfogadta a National Geographic kábeltévé-csatorna kutyapszichológusát, Cesar Millant, hogy szakértői tanácsokkal segítsen a háziállatok kényelmét és ellátását illetően; kezdeményezésük nem egyedüli. Más láncok is nyitottak az ebek és macskák vakációztatása iránt, hiszen viszonylag kevés ráfordítással állatparadicsomot varázsolhatnak egy-egy alig használt helységükből, a vendég háziállatokért pedig akár egy felnőtt tarifát is elkérhetnek, noha a tényleges ráfordítás csupán az összeg töredéke. Az állatok ráadásul panaszkodni sem tudnak, no nem mintha akarnának, hiszen ezek a szállodák ma már kisállatoknak való terápiákat, masszázst, kutya-, macska-kozmetikát, külön játszóházat, és ínyenc ételkülönlegességeket is kínálnak. A határ a csillagos ég, csak bírja a pénztárcánk.

Azért némi önuralom is szükséges, mert – noha Bodri és Cirmos boldogságához talán nem kell több – nekünk a felhőtlen közös nyaralásra azért még várni kell egy kicsit. Állatbarát légitársaság ugyanis Európában még nem létezik, a hatóságok a négy lábon járó utasokat csupán fertőzésveszélynek tekintik. Az állatok utaztatása a kereskedelmi és nemzetközi repülőjáratokon nem lett könnyebb az utóbbi években, a légitársaságok többsége nem vállal felelősséget az állat biztonságáért. Emiatt az első dolgunk az legyen, hogy még az utazás előtt biztosítást kötünk házi kedvencünkre. A New York Times egyik cikke szerint ugyanis az amerikai légitársaságok állat-utasai között  – noha több tízezer állatot utaztatnak évente –  sok a baleset és a halál, illetve sok állat vész el az utazás alatt. Ez valószínűleg az európai légitársaságokra is igaz, így nem árt ha résen vagyunk, és mindent alaposan előre megtervezünk.

Ez persze nem azt jelenti, hogy a légitársaságokat nem érdekli kedvencünk biztonsága – hiszen fizetett utasok – inkább azt, hogy a leszállás, felszállás, poggyászberakodás során keletkező körülmények nehezen módosíthatók néhány állat biztonsága miatt. Éppen ezért, ha többszöri átszállással, vagy kisebb helyi repülőterekről utazunk, telefonáljuk végig a szóban forgó légitársaságokat a szabályokat illetően. A kisebb kapacitású repülőgépek ugyanis teljesen megtagadhatják az állatszállítást, és akkor komoly akadályokban ütközhetünk, még mielőtt megérkeznénk.

Egy-egy út biztonsága attól függ, hogy a házi kedvencünk kistestű-e vagy nagy, tehát az utastérbe vagy a csomagtérbe szorul-e. Foglaljuk le a jegyünket minél korábban, mert az utastérben csak néhány állat szállítható egy útvonalon, és a helyek hamar elkelnek. Ha nyolc kilogrammon (ketreccel együtt) felül van az állatunk, majdnem biztos, hogy csak poggyászként szállítható, az állat ketrecének pedig még szigorúbb előírásoknak kell megfelelnie. A házi kedvencet minden esetben jól szellőző ketrecben kell elhelyezni, amelyben az állat fel tud állni, és meg is tud fordulni. A ketrecnek harapás és törésbiztosnak kell lennie, nem haladhatja meg az előírásoknak megfelelő méretet sem – ez társaságonként változhat. Néhány légitársaságnak problémája van a fajtákkal is, előfordulhat, hogy a turcsi orrú állatokat – buldog, perzsa macska – megtagadják, légzési problémákra hivatkozva. Ne nyugtatózzuk be az állatot, mert a légitársaságok valószínűleg nem vállalják a felelősséget az esetleges mellékhatásokért.

Bánkuti András

A KLM és a Germanwings megengedi a kisállatokat a fedélzeten, a Lufthansa, a British Airways és a Virgin csakis poggyászként a rakodótérben. Ez utóbbi azonban ennek ellenére már pontgyűjtő programot is indított az állatokkal utazók számára, és az USA-ban már létezik egy kifejezetten állatokat szállító légitársaság, a Pet Airways. A légitársaságnak olyan jól megy az üzlet, hogy több tengerentúli nagyváros között is az állatok külön géppel utazhatnak. A Malév 10 kilóig szállít kutyát és macskát utastérben is, és maximum két állatot engedélyez egy gazdától, ám az átszállás esetén igazolni kell, hogy az állatot becsekkoltuk az út teljes hosszára, és a repülőút nem haladhatja meg a négy órát.

Az utazáshoz érvényes útlevélre van szüksége az állatnak, de ezt az állatorvos csak akkor adhatja ki, ha az állat már mikrochippel rendelkezik (Nagy-Britannia, Málta és Írország nem fogadja el a tetoválást). Az útlevél hamar megvan, a Budapesti Állatkórház például 24 órán belül kiállítja 6 900 forintért, illetve 9500-ért a mikrochipet is beültetik. Azonban a kiállításához szükséges veszettség elleni oltás igazolása már nehézségekbe ütközhet.

Hogyan készíthetjük fel kedvencünket az útra? Tippek Cesar Millan-től

• Szoktassuk hozzá az állatunkat az utazással járó rázkódáshoz, azzal, hogy a repülő út előtt néhány autóutat, teszünk velük, a ketreccel együtt.
• Alkossunk egy „asszociációs illatot”. Szagoltassunk levendula olajat a kedvencünkkel, séta és étkezés előtt, így az állat megszokja, hogy az illattal kellemes élmények járnak majd. Közvetlenül az út előtt, ismét adunk neki illatmintát, ettől sokkal nyugodtabb lesz.
• Az út előtt futtassunk extra köröket az állatokkal, játszunk velük egy órát, hogy jól kifáradjanak. Így az utat békésen átaludva töltik majd.
• Mindig legyen ivóvíznek való edény az állat ketrecében, amelyet nem mi, hanem a légitársaság tagjai töltenek majd meg beszállításkor.

Guatemala például kéri a teljes oltási könyvet is az útlevél mellé, néhány más ország pedig általános állatorvosi véleményt is kérhet, amelyet esetleg közjegyző által hitelesíteni kell, vagy/és lefordíttatni a célország nyelvére. Az olyan országok, ahol nincs veszettség (például Nagy-Britannia)  nem csak az oltás meglétének igazolását kérik, de azt is előírják, hogy az állatnak 6 hónapos vérvizsgálati eredménye legyen az oltás hatékonyságát illetően. Ez azt jelenti, hogy az állatot beoltás után 30 nappal vérvizsgálatnak kell alávetni, ha ez a „szerológiai vizsgálat” aktív, akkor innentől ketyeg a fél év. Ha pedig ez még nem elég bonyolult, néhány ország féreg és kullancs elleni kezelést is előír az állat számára. A trükk itt az, hogy az állat a kezelés utáni 24-48 órában léphet csak be az országba: sem előbb, sem később. Ezen szabály megszegéséhez pedig elég egy járatkésés, így érdemes megbeszélni az állatorvossal, hogy a pontos dátumot mi írjuk be. Mindezek a procedúrák ráadásul nem olcsók, ha transz-atlanti járatra foglalunk helyet, előfordulhat, hogy a kedvencünk utaztatása többe kerül majd, mint mi. Érdemes tehát átgondolni, kivel megyünk nyaralni.

Könyvet adna vagy kapna karácsonyra? A HVG szubjektív könyvmustrájával segítünk a döntésben

Könyvet adna vagy kapna karácsonyra? A HVG szubjektív könyvmustrájával segítünk a döntésben

Helyzetmegosztós funkció jött az Instagramra

Helyzetmegosztós funkció jött az Instagramra

Elfogtak egy ukrán oldalon harcoló brit katonát Oroszországban

Elfogtak egy ukrán oldalon harcoló brit katonát Oroszországban

„Múlt héten hallottam először Georgescuról egy taxisofőrtől” – mit hozna a szélsőjobbos TikTok-sztár elnöksége a Romániában élő magyaroknak?

„Múlt héten hallottam először Georgescuról egy taxisofőrtől” – mit hozna a szélsőjobbos TikTok-sztár elnöksége a Romániában élő magyaroknak?