szerző:
Lukács Andrea
Tetszett a cikk?

Julia Roberts és Christy Turlington tükörsimára retusált reklámfotóját betiltotta a brit reklámhatóság, az ASA. Képtelenségnek tartják ugyanis, hogy a negyven fölötti nők mesebeli ránctalanságával csábítsanak a kozmetikai cégek, és így csorbítsák a fogyasztók, legfőképp a fiatalok testtudatát. A hamis szépségideálokat ilyen módon csak a szigetországban kergetik, de a photoshopos arcoskodásnak nálunk is vannak akadályai. Pázmándi Kinga reklámjogászt kérdeztük.

Tükröm-tükröm, mond meg nékem, ki a legszebb a retusált vidéken? – Julia Roberts a 2012 márciusában mozikba kerülő Hófehérke mesefilm gonosz mostohájaként küzd majd meg a jóságos törpepesztrával, a nők közötti hatalmi harcban pedig a Grimm-történet szerint a szépség legfőbb fegyver. A L’Oréal pedig úgy tűnik, hogy már előre egyengeti Roberts útját a háborúba. A Lancome termékeinek hirdetésében ugyanis olyan mértékben retusálták az arcát, hogy a 43 éves színésznő vetekedhet még saját huszonéves másával is. A feltűnően sima arcbőr szemet szúrt a briteknek, ahol már külön reklámhatóság, az Advertising Standards Agency (ASA) figyeli az eltúlzott mértékű photoshopos beavatkozásokat. Julia Roberts képét egyértelműen elutasították, és arra a káros folyamatra hivatkoztak, mely révén az Egyesült Királyságban négyből egy ember depressziós a teste miatt, hogy a 16 és 21 közötti lányok fele szépészeti műtéten töri a buksiját, miközben az utóbbi 15 évben duplázódott az evési zavarokkal küszködők száma. Ennek pedig a legfőbb okozója - legalábbis az ASA szerint -  az a sok átverés, amit a magazinokban láthatunk, azok a reklámok, melyekben a csodált sztárok olyan tökéletességet hirdetnek, ami nem is a sajátjuk.

Loreal

Így megbukott Christy Turlington, a kilencvenes évek sztármodellje is, aki a Maybelline fiatalító szérumának megvásárlására bíztat egy reklámfotón. Ezen bár látható pár alibiránc, de a L’Oréal is belátta, hogy digitális segítséghez folyamodtak az „árnyaláshoz”. Ám mivel ennek a reklámnak a lényege az előtte-utána hatás bemutatása lenne, egyáltalán nem lett volna indokolt bármit is szépíteni a korosodó modell arcának azon részein, ahol nem érte a csodaszer. És bár a francia kozmetikai cég csalódottságát fejezte ki a betiltás miatt, azzal is tisztában van, hogy vaj van a fején: az eredeti, machinációktól mentes nyersanyagokat ugyanis nem volt hajlandó a bizottság rendelkezésére bocsátani.

Alibiráncok a 42 éves modellen.
loreal

Vajon Magyarországon a reklámszabályozások lehetővé teszik-e a photoshopos megtévesztések büntetését. Pázmándi Kinga reklámjogász az AVON kozmetikai vállalat 2009-es esetét hozta fel példáként, amikor a katalógusban reklámozott igéző szempárt igérő szemspirálról kiderült, hogy a valóságban csak akkor lehet olyan dús effektet elérni, amilyen a képen látható, ha a nyomorult huszonnyolcszor egymás után átkeni a pillákat, bizonyos időközönként némi szünetet tartva, hogy kellően rászáradjon a fekete máz. Ez pedig egyértelműen a fogyasztói megtévesztés kategóriájába tartozik, hisz a reklám azt a konkrét ígéretet is tartalmazta, miszerint „akár 12x dúsabb pillák egyetlenegy lépésben*” a kicsillagozott utalás mögött pedig még az is szerepel: az USA-ban műszempillákon végzett laboratóriumi vizsgálat alapján.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ezek után 40 millió forintos bírságra büntette a céget. Ha szembeötlő a manipuláció, akkor tehát itthon is közbelépnek, mutat rá Pázmándi. Részletes szabályozás van érvényben a fogyasztók védelme érdekében. Az Európai Unióban a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot az úgynevezett UCP-irányelvet ültette át hazánk 2008-ban, amely a laikus vásárlókat fokozottan védi a becsapások ellen. Tehát a jogi eljárásban bizonyítható, tények által igazolható csalárd reklámokat füleli le a GVH, mint feljebb az AVON esetében.

A brit gyakorlat viszont egy érdekes tendenciára mutat rá, amely ingoványosabb talajra terelte a fogyasztóvédelmet, véli a magyar szakember. „A fiatalok torzuló testtudatát vagy az evési zavarok gyarapodását így nem egy komplex társadalmi problémaként fogjuk fel, hanem bűnbakot keresünk. Ez a könnyebb út, de elvonja a figyelmet a társadalmi diskurzus szükségességéről, a szociális alrendszerekben, oktatásban, családban rejlő bonyolult ok-okozati összefüggésekről” – mondja Pázmándi, aki ahhoz hasonlítja ezt a büntis attitűdot, mint amikor egy erkölccsősz médiatörvénnyel vélik megoldani a fiatalok védelmét, vagy amikor a a rendőrség a tilosban parkoló autók szankcionálásával próbál javítani az országos bűnüldözési statisztikán. Szerinte azokon verik el a port, akik szem előtt vannak. Jelen esetben a hirdetőkön. Mivel sokkal könnyebb nyakon csípni őket, mint a fiatalok lelkivilágát bolygató egyéb tényezőket.

Turlington igaziból
dailymail.co.uk

Nem csupán Nagy-Britanniában élnek tehát problémaretusálás eszközével. Arról nem is beszélve, hogy épp a brit bulvársajtó jár az élen abban, hogy lesifotósai segítségével a híres emberek minden egyes testi, lelki hibájával szembesíti a nagyérdeműt, keserű pillanatokat okozva Robertsnek vagy Turlingtonnak egy-egy gyűröttebb momentumukban. Tették ezt most is, reflektálva a kisimult arcú szépségekre, és egyben görbe tükröt állítva a hamis reklámok elé.

Az ASA döntésének akadnak kritkusai. A német reklámosok ellenvetése, hogy az emberek - akár már 16 évesen - igenis képesek felismerni, ha egy kép túlzottan tökéletes. "A német fogyasztó meg tudja különböztetni a fehér- és a vörösbort, ezért azt is tudja, hogy egy modell máshogy néz ki sminkkel és anélkül. Mert van élettapasztalata” – szögezte le a német reklámszövetség szóvivője, Volger Nickel a Spiegel ONLINE-nak adott interjújában. Szerinte a fiatalok a sminkelési szokásaikat megosztják közvetelen környezetükkel, ezért nem lehet behúzni őket a csőbe. A heves vitában a fiatalokat védő szociológusok, a szépséghajhászásba belefáradt fogyasztók és a reklámozók között Nickel egy következő érvet is felhoz, és párhuzamot von a választási plakátokon látható jólfésült politikusok, és a kenceficék üdvöskéinek sokat szidott képmutatása között: „Minden választópolgár tisztában van vele, hogy a politikusoknak megerőltető munkájuk van, és nem mindig úgy néznek ki, mintha a fiókból rántottak volna őket elő. Mégsem idegeskedik ezen senki.” Mármint azon, hogy nem csak az tűnik szépnek, amit mondanak, hanem amilyen fizimiskával mondják.

Ám ha jobban belegondolunk, ez a logika csavaros. Mert bár a politikusok jóképűségén nem, azon viszont mindenki idegeskedik választópolgárként, ha nem azt kapja, amit ígértek neki a választási beszédekben. Ennek alapján tán mégis indokolt, hogy a fogyasztó felbőszül, ha a kozmetikai cégek hamis ideákkal próbálják rájuk tukmálni a portékáikat.
hvg.hu Shake

A legkiakasztóbb Photoshop-bakik

A számítógépes fotóprogrammal tökéletesen el lehet ferdíteni a valóságot. Megesik, hogy mégis tökéletlen lesz a végeredmény. Összegyűjtöttük a legkiakasztóbb Photoshop-bakikat.

Életfogytiglani börtönbüntetésre ítéltek gyilkosságért egy 13 éves gyereket Kínában

Életfogytiglani börtönbüntetésre ítéltek gyilkosságért egy 13 éves gyereket Kínában

Hihetetlen, de idén már oldtimerek lehetnek az első Fiat Bravák

Hihetetlen, de idén már oldtimerek lehetnek az első Fiat Bravák

Elfogatóparancsot adtak ki Jun Szogjol dél-koreai elnök ellen

Elfogatóparancsot adtak ki Jun Szogjol dél-koreai elnök ellen

Hevesi Krisztina és Hevesi Tamás: Egy élet is kevés, hogy megismerjük a másikat

Hevesi Krisztina és Hevesi Tamás: Egy élet is kevés, hogy megismerjük a másikat