Mennyire lesz veszélyes repülőgéppel utaznunk 2012-ben?
Tavaly összesen 507 utas vesztette életét menetrendszerinti repülőjáratokon, halálos áldozattal járó baleset pedig...
Tavaly összesen 507 utas vesztette életét menetrendszerinti repülőjáratokon, halálos áldozattal járó baleset pedig 28 történt. A statisztikát Oroszország vezeti, ott 6 balesetben összesen 118-an haltak meg, a második Kongó, a harmadik Indonézia. A legsúlyosabb szerencsétlenség január 9-én történt, amikor az Iran Air egy 36 éves Boeing 727 típusú gépe leszállás közben lezuhant, a balesetben 77 ember halt meg.
Mégis, összességében elmondható, hogy a statisztikák jó irányba mutatnak: a balesetben elhunytak száma alapján 2011 a második legbiztonságosabb év volt 1945 óta, a balesetek száma alapján pedig a harmadik - mutatta ki a repülésbiztonsági hálózat (Aviation Safety Network) elnevezésű nemzetközi civil szervezet.
Pedig a repülőgépek is csak szaporodnak: az utóbbi évtizedekben valamennyi légitársaságot együttvéve a flotta nagysága 15 évente megduplázódott, jelenleg összesen 15 ezer olyan repülőgép közlekedik, amely száznál is több utas szállítására alkalmas. Hasonló dinamizmussal nőtt a megtett utaskilométerek száma is, miközben a balesetekben elhunytak száma hosszabb időtávot tekintve folyamatosan csökkent; az 1990 és 1999 közötti időszakban az éves átlag 1.200 baleseti haláleset volt, míg 2001 és 2010 között 764.
A halálos áldozatok és a balesetek számában mutatkozó csökkenés szakértők szerint a technológiai fejlesztésekre és a hatósági felügyelet erősödésére vezethető vissza. Tavaly a balesetet kiváltó okok között az első helyen az emberi mulasztás áll, és az ágazat két legjelentősebb szereplője, az Airbus és a Boeing legújabb modelljei közül egy sem volt érintett halálos kimenetelű balesetben - írta kedden az ASN adatai alapján a Financial Times Deutschland című német üzleti lap.
Összességében mi azt szűrjük le, hogy eddig sem volt nagyon rizikós repülni, és most még kevésbé lesz az. A fenti számok szerint egy autó volánja mögött még mindig sokkal kevésbé vagyunk biztonságban.