Szabó M. István
Szabó M. István
Tetszett a cikk?

Az előzetes félszek ellenére sem volt balhé Bahreinben, de a Lotus úgy elhúzta a mezőny nótáját, hogy a regnáló világbajnok idei első győzelme is csak azért fér be a hírekbe, mert ő az egyetlen, akin Raikkonen és Grosjean nem tudtak időben átgázolni.

Mitől volt jó a vasárnapi bahreini futam?

Mitől, ha a szokásos parádék helyett mindenki csak visszafogottan pózolt, és ha a koronaherceg még a magyar nézőket is fontosnak tartotta megnyugtatni: Bahreinben egyébként minden rendben van? Mitől, ha a sivatagi pálya körül nézőt egész hétvége alatt alig láthattunk, és helyette a kanyarkijáratok körül a homokra festett színes geometriai minták mutogatásával gondoltak színt vinni a közvetítésbe? Mitől, ha mielőtt a pódiumon az első három a pezsgő helyett valami cukros lébe nyalhatott volna bele, még kínosan végignéztük (hallgattuk), hogy a célvonalon áthaladást követően gurulóra váltó Rosberg látványa visítozó őrjöngést váltott ki Mezei Dánielből.

A válasz lehet egyszerűen az, hogy Raikkonen miatt. Illetve: a Lotus miatt. Mert bár a mezőny többi része is a pályán volt (nyilván), e futam után végül is helyén valónak tűnik azt is sarkítva hozzátenni: minek.

Vettel nyert, de Raikkonen nagyobbat
AP / Hassan Ammar

Szombaton ugyebár a legtöbben hülyének nézték a Lotus finnen alkalmazott taktikáját - azt, hogy azzal együtt is egy garnitúrányi gumit spóroltattak meg Raikkonennel, hogy emiatt a rajtrácson kicsúszak a Top10-ből. Pedig ez a versenyen szimplán bevált, igaz, ehhez az is kellett, hogy a finn - tőle idén szokatlanul - igen jól rajtolva, az első kanyarban a 8. helyen forduljon, hogy aztán gyorsan lelépje az előtte izmozó Rosberget is. És hogy végül nem nyerte meg?

Nos, ezt tudja be ki-ki Vettel harcosságának, Raikkonen higgadtságának - vagy annak, hogy a finn egyetlen esélyét a végső előzésre annak köszönhetően szalasztotta el, hogy a célegyenes végén a német haverja nagy valószínűséggel már féktávon belül váltott irányt (ami ugyebár szabálytalan - és ezt Raikkonen a dobogóra állás előtt láthatóan szóvá is tette; egy laza, legyintős kézmozdulat kíséretében). Vígasztalásul pedig legyen elég annyi, hogy ha még egy kört menni kell, akkor az utolsó cseppig elhasznált üzemanyag miatt Vettel nem fejezte volna be a futamot.  De befejezte, megnyerte, hadd vigye!

Lotusos virágvasárnap

Ezzel együtt, a Lotusnak nagyon nagy napja volt vasárnap, mert bár azt Bulliet korábban is állította, hogy e mezőnyben jó az autó, és igazából dobogón volna a helye, ezt a múlt heti kínai, nagy gumizabálós betlivel bezárólag leginkább a meglévő kincstári optimizmus számlájára lehetett írni. Most nem, Bahreinben szárnyak nőttek a két fekete lóra. De ezzel együtt is: a Lotus helyzete Bahreinben éppen ugyanolyan volt, mint a Maláj nagydíjon a Sauberé (illetve: csak Perezé, aki a második lett), és Kínában a Mercedesé (illetve: inkább csak Rosbergé, aki bezsebelte élete első f1-es győzelmét). A Renault ex-gyári csapata meglepte a komplett mezőnyt a vasárnap mutattot teljesítményével, mert bár látszólag mindenkit ugyanaz a probléma súlytotta.

A rajt utáni első kanyar Bahreinben
AP / Luca Bruno

Az, hogy a Pirellivel most jár itt először a versenyautós karaván, és így a szokásosnál kevesebb információjuk volt az istállóknak mindarról, ami a körülményváltozással az autók és a gumik közti kölcsönhatásban történik, és arról, hogy mi az, ami ilyenkor pluszban az aszfaltba taposható.

Márpedig az még az mtv-s közvetítés elején is elhangzott, hogy a verseny idejére még a szombati időmérő alatt mért, a helyszíni viszonyokhoz képest kissé hűvös időtől is 12 Celsius-fokkal hidegebb viszonyok közt indult el a verseny. És az, hogy az aszfalt 42-50 vagy 30-40 Celsius-fokos, egyáltalán nem mindegy. Pont az autók tapadásában nem mindegy, és pont abban nem, hogy a tűhegyesre állított motorokat mindez hogyan befolyásolja. (Ezért is lesz éremes alaposan átbogarászni a rendre alapos elemzést író Farkas Péter szerda körül befutó írását az f1hirek.hu-n.) És itt jön a képbe egy tény: Grosjean tesztelt itt korábban, még a Pirelli alkalmazottjaként, vagyis neki egyedül volt plusz tapasztalata Bahreinből, aminek - sok más tényezőt is figyelembe véve - meg is lett az eredménye.

Azt is érdemes azonban visszaidézni, hogy a Lotus az első futam óta folyamatosan előre halad, tapadt az egyértelmű favoritokra (Red Bull, McLaren), az alulteljesítő Ferrarira és a kiugró formát mutató Mercedes árnyékában óvatosan közel lopózott a mezőny éléhez. Most pedig, hogy szinte minden összeállt - csak a futamgyőzelem nem. Raikkonen csalódottsága, az, hogy a 11. helyről csak a 2. lett, alaptalan - hirtelen a harmadik helyen találják magukat a konstruktőrök versenyében. Kár, hogy innen valószínűleg már nem vezet feljebb az idei út...

Poroszkáltak még

Ami a verseny többi részét, illetve szereplőit illeti: ha a Lotus nincs, az egész sivatagi showból leginkább arra emlékeznénk, hogy Rosberg előbb Hamiltont, majd Alonsót terelte ki a pályáról (a döngölt homokra). Ennek szabályosságát meglepően sokáig csócsálták a versenyfelügyelők, hiába, hogy az F1 előtt futó GP2 mezőnyben is akadt pont ezen a részen, pont ilyen hajmeresztő manőver. A Mercedes - mondjuk úgy - sportdiplomáciai erősödését mutatja, hogy míg más esetekben a boxutca áthajtásos büntetés minimum kijárt volna egyetlen ilyen kormánymozdulatért is, végül Rosberg egyik hajmeresztő manőverét sem találták szankcionálandónak. A magunk részéről akkor is inkább Alonsónak adnánk igazat, a spanyol szerint tehát eztán nem csak előzni lehet majd a pályán kívülről is (ahogy Hamilton tette, miután homokvihart zúdított a pályára), de az előzni készülő riválisokat eztán következmények nélkül akár a kórházba is el lehet küldeni.

A McLarenek és a Ferrarik "sehol"
AP / Hassan Hammar

Jó hír az 5. helyet elcsípő Alonsónak vagy sem, de úgy látszik, hogy Massa kezd végre rálelni arra az útra, amin legalább az év végéig kihúzhatja a Ferrarinál. Az például, ahogy a verseny elején beszúrt Raikkonen mellé, és ahogy képes volt nem felöklelni a kanyarban is mellette lévő Lotust, komoly élversenyzői erényről és harciasságról tett bizonyságot. Akkor is, ha ez a lesipuskás megoldás időleges diadalt hozott csak a brazilnak, aki végül a 9. lett. És ha ez nem is nevezhető ferraris szemmel sikernek, Massa ezzel a pozícióval  eljutott oda, ahol most a mezőnyben a  Ferrarik helye van.

A négy futam alatt Massa eddig elért eredményei (kiesett, 15., 13. 9.) ugyan Alonsoéhoz (5., 1., 9. 7.) képest még szerények, de jelzik: a brazil lassan kész végre kikászálódni a tavalyi depressziójából. Abból, amiben az idén negyedszer is pórul járt Schumachernek (aki előbb a Q1-ből nem jutott tovább, aki alatt váltót cseréltek, és aki nagy-nagy szerencsével lett a 10.) és Buttonnak lesz lassan bérelt helye. Merthogy Button megint, négy futamból már másodszor is nullázott. És bár most nem betlizett, mint Malajziában, hanem a technika ment szét alatta, ez a brit újabb világbajnoki címről szőtt álmait képes lehet visszabontani.

Webber, a nevető hanyadik?

A vasárnap - a rendező jóvoltából is - észrevétlenek közt feltétlen ki kell emelni, hogy Webber, aki lényegében semmi említésre méltót nem csinált a rajt után, megint simán behúzta a negyedik helyet. Egyetlen alkalomal sem villogott (simán lenyomta őt Raikkonen - igaz, a Lotus sokkal gyorsabb volt), de most a legkiegyensúlyozottabb eredmények szállítójának számít. Jöhet eső, jöhet szél, de a stabilitásnak köszönhetően az ausztrál úgy áll a bajnokságban a 3. helyen (csak 5 pontra a vezető Vetteltől), hogy erőlködés nélkül csinált 4x4-et - négy futam négy negyedik hely. És bár a 2012-es szezonból Bahreinben épp csak lefutottá tették az idény elejét, mi a magunk részéről e kiegyensúlyozottságot a világbajonki címre esélyesek legfontosabb tualjdonságának  neveznénk.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!