szerző:
Mészáros Sándor
Tetszett a cikk?

Lewis Hamilton vezérletével a McLaren könnyedén kisajátította az első rajtsort az Olasz Nagydíj időmérő edzésén, Monzában. Bár a szabadedzések alapján úgy tűnt, hogy a Ferrari megszorongathatja a wokingiakat, erre végül nem került sor és a brit csapat új rekordot állított fel: náluk többször még egyetlen istálló sem mondhatta magáénak a teljes első rajsort.

A szigetországi különítmény fennállása során 63. alkalommal szerezte meg az első két rajtkockát. Már előzetesen is jó esély mutatkozott arra, hogy a wokingiak megcsípik a pole pozíciót, hiszen Hamilton a péntek délutáni és a szombat délelőtti tréninget is uralta, ám az is benne volt a pakliban, hogy a brit gárdával a hétvége minden fázisában szoros csatát vívó Ferrarinak is lehet sansza a rajtelsőség megkaparintására.

Hamilton a Q3-ban már első próbálkozásra megfutotta 1:24,010-es kört, amivel az élre állt és eredménye a zárófázis hátralevő részében is megdönthetetlen maradt. Az előjelek alapján arra lehetett számítani, hogy a Ferrari kétszeres világbajnoka a ponttáblázaton éllovas Fernando Alonso lehet a brit legnagyobb ellenfele, ám a mindent eldöntő fázisban mégis Felipe Massa járt közelebb a 2008-as bajnokhoz: a hajrában a vörösök brazilja 2 tizednyire közelítette meg a szigetországi sofőrt, amivel a 2. helyre ugrott fel, de Jenson Button a másik McLarennel az utolsó pillanatban a 3. helyre szorította vissza.

„A szabadedzések jobban alakultak, de végül sikerült megoldanunk ezt a helyzetet is. A kör csak részben sikerült jól, de így is elégedett vagyok” – nyilatkozta az idei negyedik pole pozícióját begyűjtő Hamilton, aki az előző, Spában tartott futamon győztes csapattársára, Buttonra 0,123 másodpercet vert. Martin Whitmarsh csapatfőnök szerint a két brit gigász között izgalmas csata várható vasárnap az első kanyarban, azonban mindkét pilóta megerősítette: keményen megküzdenek egymással, de nem akarnak semmilyen balhét.

Massának – aki a hétvége legjobb körének titulálta a 3. pozíciót érő fordulót - a lehető legjobbkor jött a fellángolás, ugyanis a helyszínen tartózkodik a Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo, aki a napokban a nyilvánosság előtt is leszögezte: minden esély megvan arra, hogy a brazilnak az évad végén útilaput kötnek a talpára. Alonso számára katasztrofálisan alakult az időmérő, műszaki problémák miatt a pole-esélyes spanyol csak a 10. helyen között ki. „Úgy gondolom, hogy holnap jó esélyünk lesz a pozíciónk javítására” - közölte a spanyol klasszis.

Lewis Hamilton
McLaren

Paul Di Resta, a Force India versenyzője a kvalifikációra is átmentette remek formáját: a kis leszorítóerős helyszínen versenyképesnek mutatkozó autóval a skót a 4. időt repesztette, vesztére azonban a kvalifikáció előtt váltócserén kellett átesnie, ami öt pozíciós rajtbüntetést jelent, így vasárnap a 9. helyről vághat majd neki a távnak.

A szabadedzések műszaki gondjai után Michael Schumacher az 5. pozícióba repítette a Mercedest, s Di Resta kálváriájából profitálva a 4. helyről rajtolhat. Csapat- és honfitársa, Nico Rosberg 7. lett, így a 6. pozícióból indulhat a futamot.  Hasonlóan a Mercedeshez, javított a szabadedzéseken katasztrofálisan gyengén muzsikáló Red Bull is, igaz, így is csak Sebastian Vettel került a legjobb tíz közé: a német a 6. helyen zárt, így a rajtrácson az 5. kockát foglalhatja el.

A felső házba befért még egy Lotus és egy Sauber is: a fekete-arany egyletnél Kimi Räikkönen a 8., míg a svájci gárdánál Kamui Kobayashi a 8. időt autózta.

Mark Webbernek, a Red Bull versenyzőjének Vettellel ellentétben nem jött össze az előrelépést, így az ausztrál az eredménylista 11. helyén kötött ki: „Nem ért nagy meglepetés, ott vagyunk, amire számítottunk. Sok munka vár ránk. A körömmel egyébként elégedett voltam” – kommentálta saját harmatos teljesítményét a kenguruföldi.

Pastor Maldonado révén egy Williams végzett Webber mögött, azonban a venezuelaira a belgiumi balhék miatt kétszer öt rajtpozíciós büntetést szabtak ki, így vasárnap csak a leghátsó régióból rajtolhat. Jerome d’Ambrosio a kötelezőt hozta, a Lotusnál az eltiltott Romain Grosjean helyére beugró belga a 16. helyen zárta a kvalifikációt.

Ami Di Restának összejött, az csapattársának, Nico Hülkenbergnek nem, a német alatt ugyanis már a Q1 elején megadta magát a Force India, így tökutolsóként zárt. Történt meglepetés egyébként a sereghajtók mezőnyében is, ahol a HRT-nél Narain Karthikeyan első ízben tudott gyorsabb lenni a 100. nagydíjára készülő Pedro de la Rosánál. Az indiaival legutóbb 2005-ben fordult elő olyan, hogy időmérőn legyőzte a csapattársát. 

 

1.

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

1:24.211

1:24.394

1:24.010

15 kör

2.

Jenson Button

McLaren-Mercedes

1:24.672

1:24.255

1:24.133

15

3.

Felipe Massa

Ferrari

1:24.882

1:24.505

1:24.247

16

4.

Paul di Resta

Force India

1:24.875

1:24.345

1:24.304

17

5.

Michael Schumacher

Mercedes

1:25.302

1:24.675

1:24.540

14

6.

Sebastian Vettel

Red Bull Racing

1:25.011

1:24.687

1:24.802

22

7.

Nico Rosberg

Mercedes

1:24.689

1:24.515

1:24.833

15

8.

Kimi Räikkönen

Lotus-Renault

1:25.151

1:24.742

1:24.855

18

9.

Kamui Kobayashi

Sauber-Ferrari

1:25.317

1:24.683

1:25.109

18

10.

Fernando Alonso

Ferrari

1:24.175

1:24.242

1:25.678

16

11.

Mark Webber

Red Bull Racing

1:25.556

1:24.809

 

21

12.

Pastor Maldonado

Williams-Renault

1:25.103

1:24.820

 

17

13.

Sergio Perez

Sauber-Ferrari

1:25.300

1:24.901

 

14

14.

Bruno Senna

Williams-Renault

1:25.135

1:25.042

 

16

15.

Daniel Ricciardo

STR-Ferrari

1:25.728

1:25.312

 

20

16.

Jerome D'Ambrosio

Lotus-Renault

1:25.834

1:25.408

 

19

17.

Jean-Eric Vergne

STR-Ferrari

1:25.649

1:25.441

 

18

18.

Heikki Kovalainen

Caterham-Renault

1:26.382

 

 

11

19.

Vitaly Petrov

Caterham-Renault

1:26.887

 

 

11

20.

Timo Glock

Marussia-Cosworth

1:27.039

 

 

10

21.

Charles Pic

Marussia-Cosworth

1:27.073

 

 

9

22.

Narain Karthikeyan

HRT-Cosworth

1:27.441

 

 

9

23.

Pedro de la Rosa

HRT-Cosworth

1:27.629

 

 

10

24.

Nico Hülkenberg

Force India

-

 

 

2

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!