hvg.hu

A Mars Reconnaissance Orbiter március 10-én éri el a vörös bolygó gravitációs mezejét. Az űrszonda minden eddiginél részletesebb képet ad majd Földünk legközelebbi szomszédjáról.

Az MRO látványterve
© AP
A Monsters and Critics tudományos weboldal értesülései szerint az MRO a jövő hét folyamán áll majd pályára a Mars körül.

„Ha megfelelően pályára állítottuk a szondát, megkezdődhet az adatgyűjtés, amelytől azt várjuk, hogy jelentősen kitágítja eddigi tudásunkat a bolygóról, s ezen ismeretek birtokában megkezdődhet a további, ebben az évtizedben esedékes küldetések tervezése.” – nyilatkozta a Monsters and Critics-nek Doug McCuistion, a NASA Mars-kutatási programjának igazgatója. „Ezeket a missziókat még robotokkal végeznénk, de már olyan szemlélettel, amely a Marsra utazó emberek küldetéseit készíti elő.”

Az MRO minden eddiginél részletesebben vizsgálja majd a vörös bolygót, s a tervek szerint több adatot küld majd vissz a Földre, mint az összes korábbi Mars-misszió együttvéve. A fedélzetén hat vizsgálati eszköz, köztük a legerősebb, másik bolygóra küldött teleszkóp utazik. Egy másik kamera segítségével a Mars időjárását figyelik majd napi alapon.

Az MRO küldetése előreláthatóan öt esztendőre szól majd, s segítséget nyújt majd a 2008-ra tervezett Phoenix Mars Scout landolásához, amelyet a bolygó északi jégsapkájára küldenek majd. Egy évvel később, 2009-ben indul a Mars Science Laboratory nevet viselő felszíni egység, amely további részletes információkat szolgáltat majd az égitestről.

MTI/hvg.hu Tech

A NASA szerdán újabb űrszondát indít a Marshoz

Újabb Mars-kutató szondát indít útjára szerdán az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA. Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) nevű űreszköz a jövő márciusban érkezik meg a vörös bolygóhoz, amely körül pályára állva csatlakozik a már ott keringő Mars Global Surveyor és Mars Odyssey amerikai, valamint a Mars Express európai kutatószondákhoz.

Növényi baktériumokkal népesítenék be a Marsot

A Pyrococcus furiosus elnevezésű, mélytengeri vulkanikus források hőforrásokban élő baktérium lehet a marsi élet ősanyja, ha a Földről származó, genetikailag módosított, extrém körülményeket is elviselő növényekkel népesítik be a Marsot - vélik amerikai tudósok.

Elhalasztották a Mars-kutató szondájának indítását

Műszaki okok miatt egy nappal elhalasztotta újabb Mars-kutató szondájának az indítását az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA. Az űreszköznek szerdán kellett volna indulnia a floridai Cape Caneveraban lévő Kennedy űrközpontból.

Hegyet mászik a Mars-kutató robot

A NASA Spirit nevet viselő felfedező-egysége közel egy éve halad felfelé egy magaslatra, ahonnan a vörös bolygó soha nem látott panorámája tárul majd elé.

Milyen lesz a MARS-menü?

Tizenegy fogás – ennyiből válogathatnak majd a Marsra utazók. Az űrrepülések résztvevői számára sztárszakácsok állították össze a legpraktikusabb étkeket, melyeket az Európai Űrügynökség is jóváhagyott.

Radar360: Karácsony totális Fidesz-felügyeletről beszél, lesújtó a véleményünk az egészségügyről