A Gearbox agyon „hájpolt” játéka (utoljára talán a Hellgate Londont előzte meg ekkora várakozás) végre megjelent...
techline.hu
A Gearbox agyon „hájpolt” játéka (utoljára talán a Hellgate Londont előzte meg ekkora várakozás) végre megjelent Steamen, így rátehettük virutális mancsainkat.
Lássuk először a pozitívumokat: a Borderlands egy akció-rpg keverék, ("Role-Playing-Shooter") a „keverés” aránya azonban jelen esetben pontosan a fordítottja annak, mint amit a Fallout 3-ban vagy éppen a Mass Effectben már láthattunk. Ez magyarul annyit tesz, hogy bár karakterünk (négy karakterosztály van, a szokásos hunter/tank/stb. koncepció alapján) fejlődik, szinteket lép és tulajdonságokat kap (erős World of Warcraft utánérzés, főleg a képesség lista), a harc mégis nagyobb szerepet kap, mint a beszélgetés, a karaktertulajdonságok és az egyéb RPG elemek. Magyarul: többet lövünk és kevesebbet szöszölünk.
Az elképzelés remekül beválik: a játékban kedvünkre irthatjuk az ellenfeleket, akik sosem fogynak el, beleértve a csúnya főgonosz bácsikat is (farmolható respawn, a profi játékosok tudják ez mit jelent). Ráadásul a gyűjtögető-zsákmányoló kedvű játékosok is kiélhetik magukat, hiszen a Borderlandsban elképesztő mennyiségű (random generált) fegyver és egyéb ketyere „potyog” ki az ellenfeleinkből, megint csak a’la WoW vagy Diablo. A készítők a jól bevált recepten nem változtattak, és ezt helyesen tették, hiszen a végeredmény élvezetes és pörgős. Nemcsak a karakterfejlődés van szép tisztességesen lelopva a Blizzard klasszikusokból, de még a loot (zsákmány) színkódolása is: fehér, zöld, kék, lila stb. Sőt a komolyabb főellenségek, itt is „instance”-okban találhatók.
A küldetések terén is ezt a hagyományt követi a Gearbox: rengeteg van belőlük, és mindegyik dögunalom (ismét kénytelen vagyok a WoW-val példálózni): menj ide, gyűjts össze x darab izét, öld meg ezt, öld meg azt, majd gyere vissza. Aztán repeat.
Mindez persze nem lenne elég egy jó játékhoz, hiába lopjuk le a siker receptjeit, a bukás attól még benne van a pakliban. Jól tudták ezt a Borderlands fejlesztői is, így a fent leírtakon felül számos színesítést pakoltak a játékba. Az egyik a helyszín: Pandora. Nevével ellentétben ő nem egy hölg, és szelencéje sincsen: Pandora egy bolygó, teljesen a Mad Max stílusában, ahol kedvünkre kalandozhatunk/harcolhatunk, a játék nincsen „pályákra” osztva, csak zónákra. Pandora azonban nem olyan nyomasztó hely, mint mondjuk a Fallout világa, és nem is olyan „csiricsáré”, mint pl. a World of Warcraft. De nem is borongós és gótikus, mint a Diablo. Pandora inkább egy nagyon vicces, remek rockzenével színesített B-movie helyszínre emlékeztet: jópofa karakterek (lásd. videó), sok lelőhető ellenség és megfelelően lepusztult helyszínek. Mindennek a tetejében a játékot hajtó Unreal motorra ráhúztak egy érdekes „avisual designt”, ami olyan, mint a cell shading (magyarul rajzfilmhatás), de igazából nem cell shading, hanem egy érdekes, textúrázott outline eljárás. Ettől az egész játék fantasztikusan néz ki, a látványra tehát nem lesz panasz.
A játék valóban addiktív, főleg a sok-sok véletlenszerűen generált loot miatt, ráadásul érdemes kipróbálni több karaktert is, a többszöri végigjátszás tehát garantált. Sajnos azonban itt is konzol-átíratról van szó, és mint tudjuk: amit konzolról írnak át, az bizony olyan lesz, mint az a bizonyos „kései malac”: kicsi, köhögős és vékony. A Borderlands esetében ez elsősorban a töltési időkben, illetve magában a loading képernyők jelenlétében nyilvánul meg. Nincs mit tenni, bár egy PC-n simán elfutna az egész Pandora mindenféle töltögetés nélkül, konzolon ehhez nincs elég memória, így nekünk PC-seknek is a „loading” feliratot kell bámulnunk néha. Ez nem minden játék esetében zavaró, de a Borderlands egy nyitott, open-world játék akarna lenni (oda megyünk, ahova akarunk), és ebben a stílusban nem szerencsés a (ráadásul nem is rövid) töltögetés.
További problémákkal fogunk szembesülni, ha járműbe ülünk – ugyanis erre is lehetőségünk van a játékban. Bár ne lenne… A járművek ugyanis vezethetetlenek, köszönhetően a kontrollerről átportolt irányításnak: Hogy pontosan miért is fogunk ötpercenként falnak menni vagy tereptárgyakban elakadni, azt nehéz így írásban megfogalmazni, de ahogy kipróbáljuk, világos lesz. Legyen elég annyi, hogy a világ minden játékában WSAD+egér a járművek irányítása (GTA, Red Faction, Burnout Paradise, és még ki tudja hol…), a Borderlandsban ellenben sikerült az irányítást úgy megoldani, hogy WS+egér. Az A és a D gombokat hiába nyomogatjuk, nem fordul, slussz, passz. Borzasztó. Szerencsére, ha kiszállunk a járműből, akkor szuper FPS irányítás van, szóval a helyzet menthető – csak ne próbáljunk autózni, inkább menjünk gyalog.
Jó játék lett a Bordelands? Nos, határozottan igen! Remek a hangulat, még annak ellenére is, hogy sztori kvázi nincsen, de egy ilyen loot-ra épülő, szintlépegetős, farmolós-grindelős játékba nem is kell. A grafika és a humor nagyon eltalált, ráadásul a zene is szuper. A konzolos menük viszonylag hamar megszokhatók (pozitívum, hogy legalább az egeret kezeli, igaz az inventory-ban vagy például a fegyverek összehasonlításánál már átjön a konzolos életérzés). Ráadásul kooperatív módban is játszhatunk (egyszerre maximum négyen), ami külön élmény, kicsi kaotikus, de hasonlóan vonzó, mint a Left4Dead. Ha szeretjük a Diablo- vagy WoW-stílusú játékokat, akkor a Pandora nekünk való bolygó: szintlépés, epic-loot, és farmolás ezerrel!
1925. július 18-án került a boltokba a totalitárius diktatúra megvalósításának első és egyetlen kézikönyve, Adolf Hitler Mein Kampfja. A könyvben kifejtett ideológiára építve történhetett meg a világ legtöbb áldozattal járó háborúja és népirtása is. De milyen utóélete volt Magyarországon?
Sokan sérelmezik, hogy nehezen pótolható embereket szakembereket küldtek el, ráadásul több hónap alatt, így nem kellett csoportos létszámleépítést sem bejelenteni.