szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

Ha több platformra szeretnénk alkalmazásokat fejleszteni (Web, Windows, OS X, Linux és mobil eszközök), kiváló...

Ha több platformra szeretnénk alkalmazásokat fejleszteni (Web, Windows, OS X, Linux és mobil eszközök), kiváló választás lehet a Flash és az Adobe Air keretrendszer, amelynek segítségével szinte ugyanazt a kódbázist kis módosításokkal tudjuk felhasználni az összes programváltozathoz. De nem az Adobe terméke az egyetlen, amelynek segítségével gyorsan és viszonylag könnyen készíthetünk cross-platform megoldásokat.
Ilyen például a Runrev-féle LiveCode is, amely talán inkább a Macesek körében ismertebb, pedig létezik Windowsra és Linuxra is, s az egészben az a legjobb, hogy bármely platformon fejlesszünk is vele, a végleges programot lefordíthatjuk Windowsra, Linuxra és OS X-re egyaránt, sőt, akár online webalkalmazást is kreálhatunk belőle. Előbbiek natív alkalmazásként futnak az adott rendszereken, utóbbihoz viszont telepítenünk kell egy szintén cross-platform - és a népszerű böngészőkkel működő - plug-int.

Elsőre ijesztő a felület, de gyorsan megszokható (kattintson a képre a nagyításhoz)

A párhuzam a két fejlesztőrendszer között azonban nem áll meg itt, ugyanis mindkettővel fejleszthetünk mobil platformokra is. A LiveCode segítségével jelenleg iOS és Windows Mobile 6.5 lehet a célállomás, de készül az Androidos modul is. És itt álljunk is meg egy kicsit: a LiveCode egyik nagy előnye ugyanis a modulos felépítés, ami annyit tesz, hogy nem kell feleslegesen megvennünk minden platformhoz, mindössze megvesszük az alap eszközöket, majd összeválogatjuk hozzá, hogy mely rendszerre akarjuk publikálni a végleges kódot.

Rengeteg példa, minta és fórum áll rendelkezésre a tanuláshoz, angolul

Ha például hidegen hagy minket a Linux (nem helyes nézőpont!), akkor máris spóroltunk 200 dollárt a Linuxos modul elhagyásával. A Windows és OS X modul egyben van, ugyanennyiért. A vásárlástól függetlenül minden modul elérhető lesz, így bármelyik platformon tesztelhetünk, viszont a trial módban használtakkal csak időkorlátos (5 percig működő) és várakoztató splash-képernyőt feldobó programokat készíthetünk.

Az élő kód
A LiveCode, nevéhez hűen gyakorlatilag folyamatosan működésben van. Ahogy beírjuk a kódsorokat, már láthatjuk is a következményeket. Az eszköztáron egyetlen kattintással választhatunk a tesztelési és a szerkesztési módok között, így azonnal láthatjuk, hogy minden úgy működik-e, ahogy terveztük.

Kódszerkesztés kényelmesen (kattintson a képre a nagyításhoz)

A programnyelv sajátos, amolyan “meséld el, mit csináljak” jellegű. Kicsit a Director Lingo nyelvének és a Basic-nek a keverékére hasonlít, de nehéz körbeírni (olyan, mintha egyszerű angolsággal utasítanánk a gépet). Megtanulni viszont meglehetősen könnyű, amiben óriási segítséget jelent, hogy kiválóan dokumentált és hatalmas online tudásbázis van mögötte. Minimális programozói ismeretekkel is pár óta alatt elkészíthetjük első programunkat.
A LiveCode elsősorban multimédia alkalmazások, játékok és oktatóprogramok létrehozására előnyös. Ezt segíti elő a “kártyás” programfelépítés és a médiafájlok beépített kezelése egyaránt, de ha arra van szükségünk, akár adatbázis-kezelőket, segédprogramokat is fejleszthetünk benne. Erre alapból is képes, illetve plug-inekkel is bővíthetjük a tudását.

Több platformra is elkészülhet a végleges alkalmazás

Furcsa, hogy míg a LiveCode nyelve kifejezetten csábító a maga egyszerűségével és gyors tanulhatóságával, addig a felületen korántsem ilyen egyszerű elsőre kiigazodni. A rengeteg panel néha kifejezetten a kuszaság érzetét kelti (ami csak azért furcsa, mert mondjuk a Visual Studióban is van belőle rendesen, ott mégis sikerült némi rendezettséget vinni a felületbe). Ettől függetlenül megszokható és ha megszoktuk, megszerethető.
Nem bolondbiztos, legalábbis a Maces verzió elég sokszor gabalyodott saját magába a tesztek során, de általában megoldotta a problémát, ha kiléptünk és újraindítottuk. Mindenesetre a bugok azért némileg visszafoghatják a termelékenységet, de pont ezért folyamatosak is a frissítések, amelyek a hibajavításokon túl általában új funkciókat is hoznak. Egyetlen dologra nem találtunk gyógyírt: dacára annak, hogy unicode szövegeket is kezel, a kódsorba írt ékezetes karakterektől teljesen megbolondul. Mivel csak a Maces verziót próbáltuk, lehet, hogy ez a Windowsos változatban gördülékenyebben megy. Fájlból beolvasva szövegeket egyébként nincs baja az ékezetekkel sem.

iOS és egyéb mobil fejlesztés
A LiveCode 4.5-ös verziójának különlegessége, hogy iPhone-ra és iPadre is fejleszthetünk vele. Bár az XCode telepítésére és az Apple fejlesztői fiókjának előfizetésére így is szükség van, az XCode-hoz gyakorlatilag nem kell nyúlnunk, egyedül az emulátort fogjuk belőle látványosan használni, a többit a LiveCode elintézi.

Az iOS fejlesztési modul még meglehetősen képlékeny, de már megbízhatóan használható, a 4.5.3-as frissítéssel például már többcsatornás hangot, folyamatosan játszható videólejátszást, FTP feltöltés és számos egyéb funkciót is kaptunk, de a fejlesztés tényleg folyamatos, ebben példaszerű a RunRev.

Az iOS export beállításai

Egy egyszerűbb iOS játék összerakása néhány óra alatt megvan, de minthogy számtalan rendszerfunkciót is kihasználhatunk (integrált böngésző a programunkon belül, Photo alkalmazás elérése, telefonhívás kezdeményezése, multitouch, accelerometer, effektek stb.), készíthetünk vele szinte bármit. Csak a natív felületről kell lemondanunk (bár azt leutánozhatjuk grafikailag). Mi próbaképpen fejlesztettünk vele iPadre és iPhone 3GS-re is, mindkét esetben hibátlanul teljesített. Ha valaki nagyon komolyan gondolja az iOS fejlesztést, valószínűleg nem ússza meg XCode nélkül, de a könnyedebb műfajokra bőven megteszi a LiveCode is. Az iOS fejlesztéshez persze egy Macre és egy Provisioning profilra így is, úgy is szükségünk lesz, szóval az Apple bevonása nélkül nem megy a dolog (már ha ez valakinek meglepetés).

Számos rendszerfunkciót elérünk iOS alatt is

A Windows Mobile 6.5 támogatása így a Windows Phone 7 időszakban már nem valószínű, hogy sokakat hozna lázba, a készülő Androidos és egyéb Linuxos mobilokhoz használható modul viszont bizonyára ugyancsak népszerű lesz majd.

Mindent egybevetve egy - a bugok ellenére is - nagyon jól használható fejlesztőrendszerrel van dolgunk, amely méltó ellenfele az Adobe Flash+AIR párosításnak asztali programok,  webes alkalmazások és mobil szoftverek készítése esetén egyaránt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!