Ha több platformra szeretnénk alkalmazásokat fejleszteni (Web, Windows, OS X, Linux és mobil eszközök), kiváló választás lehet a Flash és az Adobe Air keretrendszer, amelynek segítségével szinte ugyanazt a kódbázist kis módosításokkal tudjuk felhasználni az összes programváltozathoz. De nem az Adobe terméke az egyetlen, amelynek segítségével gyorsan és viszonylag könnyen készíthetünk cross-platform megoldásokat.
Ilyen például a Runrev-féle LiveCode is, amely talán inkább a Macesek körében ismertebb, pedig létezik Windowsra és Linuxra is, s az egészben az a legjobb, hogy bármely platformon fejlesszünk is vele, a végleges programot lefordíthatjuk Windowsra, Linuxra és OS X-re egyaránt, sőt, akár online webalkalmazást is kreálhatunk belőle. Előbbiek natív alkalmazásként futnak az adott rendszereken, utóbbihoz viszont telepítenünk kell egy szintén cross-platform - és a népszerű böngészőkkel működő - plug-int.

Elsőre ijesztő a felület, de gyorsan megszokható (kattintson a képre a nagyításhoz)
A párhuzam a két fejlesztőrendszer között azonban nem áll meg itt, ugyanis mindkettővel fejleszthetünk mobil platformokra is. A LiveCode segítségével jelenleg iOS és Windows Mobile 6.5 lehet a célállomás, de készül az Androidos modul is. És itt álljunk is meg egy kicsit: a LiveCode egyik nagy előnye ugyanis a modulos felépítés, ami annyit tesz, hogy nem kell feleslegesen megvennünk minden platformhoz, mindössze megvesszük az alap eszközöket, majd összeválogatjuk hozzá, hogy mely rendszerre akarjuk publikálni a végleges kódot.

Rengeteg példa, minta és fórum áll rendelkezésre a tanuláshoz, angolul
Ha például hidegen hagy minket a Linux (nem helyes nézőpont!), akkor máris spóroltunk 200 dollárt a Linuxos modul elhagyásával. A Windows és OS X modul egyben van, ugyanennyiért. A vásárlástól függetlenül minden modul elérhető lesz, így bármelyik platformon tesztelhetünk, viszont a trial módban használtakkal csak időkorlátos (5 percig működő) és várakoztató splash-képernyőt feldobó programokat készíthetünk.
Az élő kód
A LiveCode, nevéhez hűen gyakorlatilag folyamatosan működésben van. Ahogy beírjuk a kódsorokat, már láthatjuk is a következményeket. Az eszköztáron egyetlen kattintással választhatunk a tesztelési és a szerkesztési módok között, így azonnal láthatjuk, hogy minden úgy működik-e, ahogy terveztük.

Kódszerkesztés kényelmesen (kattintson a képre a nagyításhoz)
A programnyelv sajátos, amolyan “meséld el, mit csináljak” jellegű. Kicsit a Director Lingo nyelvének és a Basic-nek a keverékére hasonlít, de nehéz körbeírni (olyan, mintha egyszerű angolsággal utasítanánk a gépet). Megtanulni viszont meglehetősen könnyű, amiben óriási segítséget jelent, hogy kiválóan dokumentált és hatalmas online tudásbázis van mögötte. Minimális programozói ismeretekkel is pár óta alatt elkészíthetjük első programunkat.
A LiveCode elsősorban multimédia alkalmazások, játékok és oktatóprogramok létrehozására előnyös. Ezt segíti elő a “kártyás” programfelépítés és a médiafájlok beépített kezelése egyaránt, de ha arra van szükségünk, akár adatbázis-kezelőket, segédprogramokat is fejleszthetünk benne. Erre alapból is képes, illetve plug-inekkel is bővíthetjük a tudását.

Több platformra is elkészülhet a végleges alkalmazás
Furcsa, hogy míg a LiveCode nyelve kifejezetten csábító a maga egyszerűségével és gyors tanulhatóságával, addig a felületen korántsem ilyen egyszerű elsőre kiigazodni. A rengeteg panel néha kifejezetten a kuszaság érzetét kelti (ami csak azért furcsa, mert mondjuk a Visual Studióban is van belőle rendesen, ott mégis sikerült némi rendezettséget vinni a felületbe). Ettől függetlenül megszokható és ha megszoktuk, megszerethető.
Nem bolondbiztos, legalábbis a Maces verzió elég sokszor gabalyodott saját magába a tesztek során, de általában megoldotta a problémát, ha kiléptünk és újraindítottuk. Mindenesetre a bugok azért némileg visszafoghatják a termelékenységet, de pont ezért folyamatosak is a frissítések, amelyek a hibajavításokon túl általában új funkciókat is hoznak. Egyetlen dologra nem találtunk gyógyírt: dacára annak, hogy unicode szövegeket is kezel, a kódsorba írt ékezetes karakterektől teljesen megbolondul. Mivel csak a Maces verziót próbáltuk, lehet, hogy ez a Windowsos változatban gördülékenyebben megy. Fájlból beolvasva szövegeket egyébként nincs baja az ékezetekkel sem.
iOS és egyéb mobil fejlesztés
A LiveCode 4.5-ös verziójának különlegessége, hogy iPhone-ra és iPadre is fejleszthetünk vele. Bár az XCode telepítésére és az Apple fejlesztői fiókjának előfizetésére így is szükség van, az XCode-hoz gyakorlatilag nem kell nyúlnunk, egyedül az emulátort fogjuk belőle látványosan használni, a többit a LiveCode elintézi.
Az iOS fejlesztési modul még meglehetősen képlékeny, de már megbízhatóan használható, a 4.5.3-as frissítéssel például már többcsatornás hangot, folyamatosan játszható videólejátszást, FTP feltöltés és számos egyéb funkciót is kaptunk, de a fejlesztés tényleg folyamatos, ebben példaszerű a RunRev.

Az iOS export beállításai
Egy egyszerűbb iOS játék összerakása néhány óra alatt megvan, de minthogy számtalan rendszerfunkciót is kihasználhatunk (integrált böngésző a programunkon belül, Photo alkalmazás elérése, telefonhívás kezdeményezése, multitouch, accelerometer, effektek stb.), készíthetünk vele szinte bármit. Csak a natív felületről kell lemondanunk (bár azt leutánozhatjuk grafikailag). Mi próbaképpen fejlesztettünk vele iPadre és iPhone 3GS-re is, mindkét esetben hibátlanul teljesített. Ha valaki nagyon komolyan gondolja az iOS fejlesztést, valószínűleg nem ússza meg XCode nélkül, de a könnyedebb műfajokra bőven megteszi a LiveCode is. Az iOS fejlesztéshez persze egy Macre és egy Provisioning profilra így is, úgy is szükségünk lesz, szóval az Apple bevonása nélkül nem megy a dolog (már ha ez valakinek meglepetés).

Számos rendszerfunkciót elérünk iOS alatt is
A Windows Mobile 6.5 támogatása így a Windows Phone 7 időszakban már nem valószínű, hogy sokakat hozna lázba, a készülő Androidos és egyéb Linuxos mobilokhoz használható modul viszont bizonyára ugyancsak népszerű lesz majd.
Mindent egybevetve egy - a bugok ellenére is - nagyon jól használható fejlesztőrendszerrel van dolgunk, amely méltó ellenfele az Adobe Flash+AIR párosításnak asztali programok, webes alkalmazások és mobil szoftverek készítése esetén egyaránt.