szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

Jogosan gondolhatnánk tehát, hogy amihez a Maxis és a „szimek” kitalálója Will Wright hozzányúl, abból szinte...

Jogosan gondolhatnánk tehát, hogy amihez a Maxis és a „szimek” kitalálója Will Wright hozzányúl, abból szinte garantáltan üzleti és szakmai siker lesz. A valóság azonban az, hogy még a zseniális Will is képes mellényúlni: legutóbbi találmánya, a genetikát és a szabad játékstílust ötvöző Spore (részletes tesztünk itt) , bár tele volt zseniális ötletekkel és egy elképesztő „lénykészítőt” is tartalmazott, üzletileg nem volt túl sikeres. A játékosok valószínűleg több akcióra, valamint kevesebb genetikára és „teremtésre” vágytak. A Spore legsikerültebb része kétségtelenül a teremtményeink elkészítéséhez használatos „lénylabor” lett, a játék többi része finoman szólva is közepesre sikerült.

A Maxis azonban nem adta fel: hosszú éveket öltek a lények és figurák készítését kiszolgáló motorba és algoritmusokba, és úgy döntöttek elhagyják a Spore kevésbé sikerült, stratégiai játék részeit, meghagyják a lénylabort, és ráépítenek „valamit”. De mi legyen az a valami?
Valószínűleg több hónapig tartó agyviharok és értekezletek után döntöttek úgy, hogy a remek lénykészítőre építve meglovagolják napjaink legnépszerűbb játékstílusát, a klasszikus Diablo által megteremtett ún. akció RPG-t. De hogy jön össze a kettő? Darabokból és testrészekből összeállítható szinte végtelen számú lény, és akciójáték egyben? Nos, a Maxis összehozta a kettőt…

Készítettek egy olyan akciójátékot, ahol a főhősök nem harcosok, varázslók/tolvajok és elfek. Nincsenek meg a szokásos fantasy klisékből ismert „harcos/távolsági harcos/mágus” karakterosztályok, a játékos maga készítheti el, illetve formálhatja a végletekig saját hőseit. Igaz, sablonok alapján, tehát teljes szabadságot nem kapunk, a Sporából megismert remek editornak köszönhetően azonban hőseink nevén és alapvető tulajdonságaikon felül mindent átalakíthatunk.

A Spore grafikus motorját kicsit ráncba szedték, a lénykészítést igazán élvezhetőre egyszerűsítették, majd jól nevelt Diablo-klónhoz méltóan, telezsúfolták a játékot akcióval, jópofa képességekkel és zsákmánnyal (loot).  A végeredményt nyakon öntötték egy könnyen fogyasztható (bárgyú) scifi kerettörténettel, és a Blade Runner klasszikus akkordjaira emlékeztető, mellesleg igen remek muzsikával. Ezek után kétkedve kérdezhetjük: jesszusom, mi lett ebből a katyvaszból? Scifi-akció-RPG, saját lények készítgetésével? Nos, lássuk mi lett belőle.

A nyílt bétát idő hiányában nem volt alkalmam kipróbálni, a Gamersgate jóvoltából (itt érdemes megvenni a játékot, mert az EA Store és a Steam jóval drágábban árulja) azonban már a megjelenés napján letölthető volt a teljes verzió. A szoftver ára barátságos, kb. nyolcezer forint (Steamen keresztül a dühítő „egy dollár ugyanannyi, mint egy euró” filozófiának köszönhetően kb. tizenháromezer). A Gamersgate ismét bebizonyította, hogy ők a legjobbak: a jó pár gigás játékot 13 perc alatt rántotta le a GG downloader (nesze neked Steam!), ráadásul meg sem kellett várni az európai, április 28-i megjelenést (az USA megjelenés 26-án volt).

A kicsit túlbonyolított, és a vége felé gagyivá váló Spore, valamint a WC-re rohangáló „modern-tamagocsi” szimek után érthető módon elég bátortalanul bámultam a főmenüt. Tény, hogy a Maxis remek szimulátorokat és „sandbox” játékokat készít, de az akciójáték az egészen más műfaj…
Igazán remek ARPG darabokat eddig csak a játékfejlesztők „istene”, a Blizzard készített, a Diablo lemásolására tett kísérletek mindegyike az „olyan amilyen” kategóriába tartozott – kivétel ez alól talán a Titan Quest, és a Techline nagy kedvence, a Torchlight).

A Darkspore első tíz-tizenöt perce szerencsére minden ilyen jellegű aggodalmat megcáfol. Kiderül ugyanis, hogy egy meglepően jó akciójátékkal van dolgunk: a harc (illetve ARPG-ről lévén szó inkább „kaszabolás”) elképesztően élvezetes és látványos, a képességek érdekesek és változatosak, a loot pedig úgy hullik ki az ellenfelekből, hogy öröm nézni (minden tárgy a hozzávaló színkóddal, ahogy azt egy Diablo-koppintástól elvárjuk). Szép grafika, jól felépített pályák, változatos ellenfelek. Ez már önmagában is remek teljesítmény a Maxistól, hiszen ismeretlen területre próbálnak betörni. A java azonban még hátra van…


Ha csak a fentebb említett dolgokat tudná a Darkspore, már akkor is egy A- kategóriás, isteni akció RPG lenne, az akciózás felett azonban ott a speciális „máz”, amitől a Darkspore az idei év egyik legérdekesebb játékává válhat. Ez pedig a bevezetőben már említett lénykészítő-modul. Az ellenfelektől megszerezhető ezernyi cucc (ellentétben a hagyományos ARPG-kel, itt nemcsak fegyvereket/páncélokat, hanem DNS-t és egyéb összetevőket is zsákmányolhatunk) segítségével kedvünkre formálhatjuk hőseinket, akikből bizony nem kevés van: 25, különböző képességekkel és jellemzőkkel rendelkező kreatúra (valamint ezek négy variációja), azaz összesen száz darab! A robotoktól kezdve a pókszerű lényeken keresztül a farkasemberig mindent összehozhatunk, hogy azután kedvünkre irtsuk velük a gaz ellenfeleket.

Említésre méltó a játék kezelőfelülete is: évek óta nem találkoztam ilyen jól felépített, átlátható és remek kényelmi funkciókkal rendelkező felülettel (sikerült elkerülni a túlzsúfolt és kezelhetetlen inventoryt – közben rosszallóan rád tekintek kedves Mass Effect, ugye, ugye…).
Annak ellenére, hogy az alapötlet kuszának és bonyolultnak tűnhet (lények készítése, akciózás és tárgyakkal szöszölés, ráadásul hálózatos játék és PVP is) a Darkspore szépen összefésüli mindezt, minden funkció könnyen megtalálható, kényelmes és egyértelmű.

Ha valaki szereti az akció RPG-ket, ráadásul nem idegen tőle a kreativitás sem, akkor garantáltan jól jár a sötét spórákkal. A Darkspore az idei év egyik kellemes meglepetése - a műfaj rajongói számára jól fog jönni, amíg a Diablo III-ra várnak.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
techline.hu Tech

Kipróbáltuk - Sims Medieval

Legyünk persze igazságosak: az alapötlet, azaz maguk a „Sim”-ek nem az EA, hanem Will Wright nevét dicsérik.

techline.hu Tech

Gyilkolás kreatívan, Bulletstorm

A helyzet valószínűleg nem is fog megváltozni egyhamar: a vásárlóközönség (főleg a fiatalabb generáció) ki van éhezve...

A Színházi Társaság cáfolja Szabó Lászlót

A Színházi Társaság cáfolja Szabó Lászlót

Közbeszerzők és pálinkások alkotják a bulibeszállítók krémjét

Közbeszerzők és pálinkások alkotják a bulibeszállítók krémjét

Családi gazdaságok: javítja a hibákat, de Áder legsúlyosabb bírálatáról hallgat a törvényalkotási bizottság

Családi gazdaságok: javítja a hibákat, de Áder legsúlyosabb bírálatáról hallgat a törvényalkotási bizottság