Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ee5a72ba-6ab8-4fcb-9252-ee4e9c2e8043","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Más elfoglaltság híján sok fiatal ezzel töltötte az idejét Afganisztánban.","shortLead":"Más elfoglaltság híján sok fiatal ezzel töltötte az idejét Afganisztánban.","id":"20250512_afganisztan-talibok-sakk-betiltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee5a72ba-6ab8-4fcb-9252-ee4e9c2e8043.jpg","index":0,"item":"f1c4452e-a363-4182-995d-0d2ae46b6f38","keywords":null,"link":"/elet/20250512_afganisztan-talibok-sakk-betiltas","timestamp":"2025. május. 12. 12:05","title":"Betiltották a tálibok a sakkot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5066f228-ca95-4c36-bc9a-9f1165ce60fe","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"gazdasag","description":"Három negyedévnyi esés után az idei év elején újra nőttek az európai elektromosautó-eladások, az elemzők optimizmusa azonban így is mérséklődött a korábbi évekhez képest. A Tesla Európában és Kínában is elvesztette piacvezetői pozícióját, Amerikában azonban továbbra is egyet jelent Elon Musk márkája az e-autózással.","shortLead":"Három negyedévnyi esés után az idei év elején újra nőttek az európai elektromosautó-eladások, az elemzők optimizmusa...","id":"20250513_elektromos-auto-pwc-tesla-europa-nemetorszag-kina-usa-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5066f228-ca95-4c36-bc9a-9f1165ce60fe.jpg","index":0,"item":"ab2960fe-6032-4578-8f34-db0e48bedf16","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250513_elektromos-auto-pwc-tesla-europa-nemetorszag-kina-usa-ebx","timestamp":"2025. május. 13. 05:28","title":"Felpattant az európai villanyautó-piac, csak a Tesla maradt padlón","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b583b459-9d87-48e8-9fb0-44f5916b4524","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Titokban kivették a szabálytalan projekteket az Európai Bizottságnak leadandó számlacsomagból. Közel 10 milliárd forintnyi uniós pénz úszott el, és – akárcsak az Elios-ügyben – itt is az adófizetők állták a cechet.","shortLead":"Titokban kivették a szabálytalan projekteket az Európai Bizottságnak leadandó számlacsomagból. Közel 10 milliárd...","id":"20250513_rogan-antal-unios-tamogatas-szabalytalanasgok-profitrade-90-kft-feltalalo-mobilsign-olaf-elios-magyar-kormany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b583b459-9d87-48e8-9fb0-44f5916b4524.jpg","index":0,"item":"0795247c-f75b-4c52-931b-73373250147f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250513_rogan-antal-unios-tamogatas-szabalytalanasgok-profitrade-90-kft-feltalalo-mobilsign-olaf-elios-magyar-kormany","timestamp":"2025. május. 13. 11:45","title":"A kormány ugyanazt a trükköt dobta be Rogánék cégének EU-s pénzeinél, mint az Elios-ügyben, és a végén mi fizettünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f61cd275-9378-48a6-a069-14f93d6130bc","c_author":"Fülöp István","category":"tudomany","description":"Miközben a technológiai fejlődés szinte napról napra új mérföldköveket ér el, a gyártás világa csendben, de annál gyorsabban készül az automatizáció óta nem látott átalakulásra. Színre lépnek az MI-ügynökök, amelyek emberi beavatkozás nélkül is tudnak működni az üzemekben.","shortLead":"Miközben a technológiai fejlődés szinte napról napra új mérföldköveket ér el, a gyártás világa csendben, de annál...","id":"20250512_ipar-4-0-gyartas-automatizacio-mesterseges-intelligencia-ugynokok-ai-agents","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f61cd275-9378-48a6-a069-14f93d6130bc.jpg","index":0,"item":"966dc2a3-2c78-41fe-87e0-75eb4d5572af","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_ipar-4-0-gyartas-automatizacio-mesterseges-intelligencia-ugynokok-ai-agents","timestamp":"2025. május. 12. 10:30","title":"30%-kal nagyobb termelékenység? A megoldás már megvan, egyszerűen csak alkalmazni kell","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b16e72e3-45f1-4597-88d8-b3c6912eed86","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az ingyenesség helyett ezreket fizethettek, akik beszorultak a kapuknál kialakult sorba.","shortLead":"Az ingyenesség helyett ezreket fizethettek, akik beszorultak a kapuknál kialakult sorba.","id":"20250513_Korlatozta-az-ingyenes-parkolast-a-Budapest-Airport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b16e72e3-45f1-4597-88d8-b3c6912eed86.jpg","index":0,"item":"94f798ac-bc9e-4b19-b323-2085efabab70","keywords":null,"link":"/cegauto/20250513_Korlatozta-az-ingyenes-parkolast-a-Budapest-Airport","timestamp":"2025. május. 13. 10:25","title":"Korlátozták a pár perces ingyenes parkolást a ferihegyi repülőtéren, káosz lett belőle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0feb2a7-9e31-4733-9433-87867df59c5e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Stephen Hawking elméletének köszönhetően úgy tűnik, sokkal kevesebb ideig fog létezni a világegyetem, mint azt korábban gondolták a tudósok. Persze ez az élettartam még így is őrült nagy idő.","shortLead":"Stephen Hawking elméletének köszönhetően úgy tűnik, sokkal kevesebb ideig fog létezni a világegyetem, mint azt korábban...","id":"20250513_vilagegyetem-pusztulasa-hawking-sugarzas-univerzum-elettartama","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0feb2a7-9e31-4733-9433-87867df59c5e.jpg","index":0,"item":"e234565a-9d37-4410-9d99-28cb99a81a4b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250513_vilagegyetem-pusztulasa-hawking-sugarzas-univerzum-elettartama","timestamp":"2025. május. 13. 15:03","title":"Kiszámolták, mikor pusztul el a világegyetem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bf721059-73ba-4840-b851-663e2a6b8bdb","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Az egyik közeli településre vulkáni hamu hullott. ","shortLead":"Az egyik közeli településre vulkáni hamu hullott. ","id":"20250513_etna-kitores-foto-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf721059-73ba-4840-b851-663e2a6b8bdb.jpg","index":0,"item":"97123a1b-273e-49b8-beaa-041dd2300eaa","keywords":null,"link":"/tudomany/20250513_etna-kitores-foto-video","timestamp":"2025. május. 13. 16:51","title":"Újra kitört az Etna, látványos felvételek készültek róla","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Putyin ismét sikeresen vert éket Európa és Amerika közé. Putyin és Zelenszkij nem azért terjesztette elő a maga javaslatát, mert lát esélyt a megegyezésre. Trump tárgyalási stratégiája szomorújáték. Ha egy szuperhatalmat irányítasz, nem ignorálhatod a világot. Trump a vámháborús romhalmaz tetején ünnepli saját magát. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Putyin ismét sikeresen vert éket Európa és Amerika közé. Putyin és Zelenszkij nem azért terjesztette elő a maga...","id":"20250513_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"8d3f8e2b-1df4-4546-b7c0-4d7dc5eca4ad","keywords":null,"link":"/360/20250513_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. május. 13. 10:44","title":"Putyin az orránál fogva vezeti Trumpot; Trump még mindig beveszi, hogy Putyin ártatlan – a világsajtó készül az ukrán–orosz béketárgyalásra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
1956 nyarán adták át a Keleti-főcsatornát, amely Tiszalöktől kezdve a Tiszát és a Berettyót kötötte össze csaknem 98 kilométeren át. A kommunista pártlap, a Szabad Nép úgy ünnepelte az eseményt, mint hogy "átadták rendeltetésének" az ország hatodik leghosszabb folyóját.
„Jaj, lelkem, galambom, ránk jött az özönvíz! Ki látott már ilyet, hogy víz álljon a tengerin, meg a répán? Jaj, hogy miért is kellett azt a gödröt ásni a falu végén? Biztos azért tört ránk most ez a tenger. Az a hosszú gödör, az az oka mindennek” – így panaszkodtak a Szabad Népnek 1956 nyarán a „bihartordai vénasszonyok” (a pártlap nevezte így őket) a hatalmas esőzések, viharok után.
S hogy mi volt az a gödör a falu végén? A Keleti-főcsatornáról van szó, amelyet 55 éve még külön, nagybetűvel írtak (Keleti Főcsatorna) Sőt, mi az, hogy csatorna?! A Szabad Nép, a kommunista pártlap egyenesen folyónak titulálta az átadáskor a 98 kilométer hosszú, Tiszalöktől Bakonszegig, a Tiszától a Berettyóig húzódó létesítményt.
„Az új folyó Tiszalöktől Bakonszegig 22 városnak és falunak, 90 termelőszövetkezetnek és 10 állami gazdaságnak adja éltető vizét. De nemcsak Hajdúban változtatja meg ’a természet rendjét’. A csatorna vize Szolnok, Békés és Csongrád megyébe is eljut. Sőt, a Tiszalöki duzzasztómű úgy fel tudja emelni a Tisza vizét, hogy a folyam egész felső folyása Záhonyig hajózhatóvá válik” – írta 1956. július 13-án a pártlap.
Állandó harc
A kommunista pártok, rezsimek általában állandóan harcban álltak valamivel, valakivel: a széncsatát is megvívták (kibányászták a szenet), a hídcsatát is megnyerték (hidakat építettek) és persze a természetet is le kellett győzni. A Keleti-főcsatorna átadásának napján, július 14-én így írt a Szabad Nép, hangolva az aznapi rendezvényre: „Szálljon a mai ünnepen első gondolatunk az építők felé, akik immár öt esztendeje rekkenő hőségben és csikorgó hidegben, csontig hatoló szélben és kegyetlen hóviharban helyálltak, s a végeláthatatlan szabad pusztaságon egyre délebbre terelték a Tisza vizét. Harcban álltak a természettel – és harcban mindazokkal a nehézségekkel, amelyeket nemegyszer a helytelen munkaszervezés, vagy egy-egy késve érkezett gép, anyag, akárcsak egyetlen alkatrész is okozott.”
A Keleti-főcsatorna
Wikipedia
A Kossuth-díjas kotrómester ígérete
Gyükér Barna kotrómester a bakonszegi ünnepségen beszédében újabb célokat tűzött ki: „Ünnepélyesen megígérjük, hogy minden erőnkkel tovább folytatjuk ezt a munkát, amelyet úgy megszerettünk, s megépítjük a Nyugati Főcsatornát, majd a tiszaburai és a szegedi vízlépcsőt és csatornahálózatot is.”
Igen, Gyükér Barna rátapintott a lényegre (csak nem mondta el): ugyanis nemcsak az általa ígért beruházások jelentős része késlekedett vagy maradt el a mai napig, hanem a Szabad Nép kevésbé feltűnő helyen közölt ismertetése szerint éppen az volt a baj a Keleti-főcsatornával, ami a többi megalomán kommunista beruházással: a kapcsolódó létesítmények nem nagyon készültek el a grandiózus főépítmény átadására.
"A fő és mellékcsatornákon összesen mintegy 430 kilométeres hosszúságban hajók, dereglyék és pontonok is közlekedhetnek majd” – bizakodott a lap. Ám gyorsan kiderült, hogy sok helyen egyáltalán nincsenek még a mellékcsatornák, vagy ha megvannak, akkor hiányoznak a szükséges átereszek, zsilipek és más berendezések, így továbbra is iszonyú drága maradt a locsolás a környéken. Arról nem is beszélve, hogy a 98 kilométeres csatornából 10 kilométeres szakaszon még csak fél szélességben, tehát nem 40, hanem 20 méteres szélességben készült el a „hortobágyi sziket” átszelő létesítmény.
A főcsatorna egyébként egy hatalmas beruházás-sorozat részét képezte: az első ötéves terv során a Tiszalöki Duzzasztómű 1954 májusában készült el. A Keleti Főcsatornát 1954 tavaszán Tiszalöktől Hajdúszoboszlóig, egy évre rá Tetétlenig helyezték üzembe, majd 1956 nyarán készült el egészen a Berettyóig, Bakonszegig.
Híd a főcsatornán
Wikipedia
Nem épült harmadik vízlépcső
Akárcsak Gyükér Barna, a Szabad Nép is ígérte: „A tiszalöki vízlépcső után elkezdjük majd Tiszaburánál a második, Csongrádnál pedig a harmadik tiszai vízlépcső, duzzasztómű, erőmű és öntözőrendszer kiépítését is. A Tisza e hatalmas méretű csatornázása útján kereken egymillió holdról (hazánk egész szántóterületének több mint tíz százalékáról) véglegesen elűzzük az aszály fenyegető rémét”. A pártlap azzal is kecsegtetett: „elsőrendű hajóúttá tesszük a Tisza egész magyarországi szakaszát.”
Bár ez papíron megvalósult, a valóság más képet mutat: az 1996-ban kiadott, Magyarország társadalmi-gazdasági földrajza című kötetben szerepel egy térkép, amelyet Erdősi Ferenc szerkesztett. Ebből kivehető, hogy a Tiszán végül is a tiszalöki vízlépcsőn után Kiskörénél létesült ugyan 1973-ban még egy vízlépcső. Ám a harmadik ilyen létesítményt hiába is keresnénk a Tiszán. Szegednél már nem is jelez az 1996-os térkép újabb tervezett vízlépcsőt, Csongrádnál, a Körös torkolatától nem messze viszont igen.
Nem az igazi a tiszai hajózás
Ami a teljes hosszában hajózható Tiszát illeti, itt csak az a kérdés, hogy – mivel? Kajakkal, kenuval ma is lehet túrázni a folyón, de mondjuk Duna-tengerjáró hajókat nem nagyon láthatunk a Tisza egész hosszában.
A már idézett gazdaságföldrajzi kötet szerint Magyarország állandóan hajózható belvízi útjainak hossza 1302 kilométer, ennek 40 százalékát, 521 kilométert a Duna tesz ki, a Tiszán 443 kilométer hajózható (34 százalék). Ám a valóságban – és a Perczel György szerkesztette 1996-os kötet szerint is – egyre több az aszályos év, sokszor alacsony a vízállás, így a Tiszán sem használhatók ki a hajók, uszályok teljes kapacitása.
Manapság már nem új vízlépcsők, inkább tározók épülnek a Tiszán
Hiányzik ugyanis egy harmadik vízlépcső, persze csak a hajózás szempontjából, mert ökológiailag természetesen ez nem szükséges létesítmény. Ugyanakkor az is igaz, hogy a főbb szállítási útvonalak ma Magyarországon nem a Tisza vonalában húzódnak, hiszen az ipari és kereskedelmi áruk nem észak-déli irányban forognak, hanem délnyugat, északnyugat, illetve még esetleg észak-északkelet felé hagyják el az országot, illetve ezekből az irányokból érkeznek hozzánk.
És mi lett a Keleti-főcsatornával?
Ami pedig a Keleti-főcsatornát illeti, az 1954-ben megépült tiszalöki vízlépcsőtől induló vonalon Tiszavasváriban 1958-ban készült el egy duzzasztómű hajózsilippel. Ugyanakkor a csatornára tervezett három másik ugyanilyen zsilipes duzzasztómű csak az 1996-os könyv tervei között tűnik fel. Vagyis a Keleti-főcsatorna nem lett az év egészében hajózható vízi útvonal.
Végül idézzük fel a Szabad Nép tudósítását a Keleti-főcsatorna átadásáról, a zsilip megnyitásának pillanatairól! A harc, a küzdelem jegyében fogant ez a cikk is 1956. július 15-én: „elkövetkezik a nagy pillanat. Dégen Imre, országos vízügyi főigazgató engedélyt ad a csatorna üzembe helyezésére. Felhangzik az Internacionálé magasztos dallama. Székely Antal főgépész és Csige János gépész, a Vízműépítési Vállalat dolgozói felhúzzák a két zsilipet. Csikorognak a fogaskerekek, s a Kelet Főcsatornából megindul a Tisza vize a Kék Kálló felé. Fortyog, örvénylik, kavarog a víz a zsilipkapu alatt, mintha a régi patak: a Kék Kálló szembe akarna szállani az ember akaratával. De a zsilipeken át rendületlenül tör előre a szőke Tisza vize, s a természet hamarosan meghunyászkodik az emberi alkotás előtt. Az örvények elsimulnak, a hullámok lecsendesednek, s a Kék Kálló medre engedelmesen továbbszállítja az éltető vizet. A Keleti Főcsatornát, hazánk hatodik leghosszabb folyóját átadták rendeltetésének.”
Magyarország végzetes technológiai és technikai lemaradását jól szemlélteti, hogy míg 1956 nyarán nálunk a fertődi "kísérleti banán" pesti felbukkanása okozott szenzációt, Párizsban már a "gépíró nélküli írógépeket" tesztelték, vagyis mesterséges intelligenciát fejlesztettek.
A Petőfi Kör 1956 tavaszától a demokratikus törekvések "melegágya" volt, amit a kommunista vezetés '56 júniusáig tűrt meg. A Petőfi Kör legnevezetebb rendezvénye az úgynevezett sajtóvita volt, amelyen gyakorlatilag kimondták, hogy a szocialista rendszer rossz. A kört ezek után betiltotta a belügyminiszter, de a demokráciát követelő fiatalokat ezzel már nem lehetett megállítani.
Mementó-sorozatunk tavaszi összeállításában két évtized három különböző tavaszkezdetére tekintünk vissza. 1941 és 1956 márciusa nehezen indult, vészjósló hírekkel. Ezzel szemben 1961-ben egy nyugodtabb időszak kezdetének tekinthető – még az időjárás szempontjából is.
1956 júniusában úgy tűnt, hogy Magyarországon a kommunista pártvezetés hagyja a demokratikus átalakulást. A Szabad Nép, a kommunista pártlap hatalmas cikket jelentetett meg a Petőfi Körről, amelynek vitáiról kifejezetten kedvező hangnemben, dicsérőleg nyilatkozott. Pár nap múlva azonban vészesen megfordult a politikai irányvonal, újra a sztálinisták vettek lendületet, és egy héttel később már felléptek a demokratikus kezdeményezések ellen.
A Szovjetunió Kommunista Pártja XX. kongresszusán, 1956 februárjában három fontos és új hangvételű beszéd is elhangzott. Az első kettő nyilvános volt, Hruscsov és Mikojan tartotta, a harmadik - a Sztálint igazán leleplező - titkos. Világszerte ez a harmadik, szintén Hruscsov által elmondott szónoklat vált ismertté, miközben a történelem alakulásából jól látható, inkább az első két beszédre, na meg talán a „plusz egyre”, a sztálinista Molotov egyik felszólalására kellett volna például a magyaroknak is jobban figyelniük 1956-ban.
Ötvenöt évvel ezelőtt is rendkívüli volt az időjárás Magyarországon: a január enyhe, a február roppant hideg, majd márciusban áradások jöttek, júniusban pedig viharszezon és hihetetlen lehűlés következett: 1956. június 22-én például Pécsett egész nap a 10 fokot sem érte el a hőmérséklet.
Nyikita Szergejevics Hruscsov megítélése máig nagy viták tárgya: ő számolt le a sztálinizmussal a Szovjetunióban, de aztán bele is bukott ebbe a kísérletbe, illetve abba, hogy maga sem volt mentes az önkényeskedéstől. 1956 februárjában mindenesetre történelmi jelentőségű, de titkos beszédet mondott a szovjet állampárt kongresszusán.