szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nem lehet ellenőrizni, valóban törölték-e a profilt, problémás a címkézés, csekély a felhasználó kontrollja a saját adatai fölött, a Facebook árnyékprofilokat hoz létre – azokról is gyűjt a lájkolások alapján adatokat, akik nem is tagjai a közösségi oldalnak. Ezek voltak a legfrissebb vádak a Facebook ellen. Van, amelyiknek volt alapja, másra nem találtak bizonyítékot az adatvédelmi szakemberek. Ha a Google vagy a Facebook világszerte jelen akar lenni, kénytelen lesz alkalmazkodni a területi sajátosságokhoz is.

Nemrég a Facebook még úgy érezte, nyugodtan ignorálhatja a panaszokat, és úgy kezelheti a felhasználói adatokat, ahogy jónak látja. Ez mára a múlté. Adatvédelmi aktivisták, kormányok és a szabályozó hatóságok emelték fel a szavukat  a közösségi oldal gyakorlata ellen.

Az ír adatvédelmi biztos a karácsony előtt elkészült, három hónapos vizsgálatot lezáró jelentésében melegen ajánlja a közösségi oldalnak, hogy Európában jelentős változásokat vezessenek be. A Facebook pedig kénytelen lesz megfogadni a „tanácsokat” – átláthatóbb lesz a rendszer, nagyobb kontroll kerül a felhasználók kezébe és alapjaiban változnak az adatkezelési szabályok.

Az adatvédelmi biztos azután kezdett vizsgálódni, hogy egy osztrák joghallgató több beadványban részletezte, milyen visszásságokat tapasztalt a Facebooknál. A Facebook ugyanis irdatlan mennyiségű adatot tárol minden felhasználójáról. A diák kikérte a közösségi oldaltól, mit tudnak róla, és 1200 oldalnyi adatot kapott postán, egy CD-n a Facebook központjából. Azért az ír adatvédelmi biztoshoz fordult, és a közösségi oldal dublini leányvállalata ellen lépett fel, mert az USA és Kanada kivételével minden felhasználót e központon keresztül szolgál ki a Facebook.

A diák mögé szerveződött „Europe versus Facebook” kezdeményezés keretében azóta civilek publikálják az összes részletet és a fejleményeket.

Az ügy nyomán bombázni kezdték a kérdéseikkel a felhasználók a Facebookot: 40000 ilyen kérelem érkezett az elmúlt hónapokban. A közösségi oldal nem is tudja tartani a negyven napos határidőt, amit a törvény szab ki a válaszolásra.

AP

A jövőben ez is változik a BBC szerint: a tárolt adatokat nem CD-n küldik ki kérésre, hanem a  felhasználók letölthetik az összes róluk szóló információt, vagy a tevékenység naplóból kereshetik ki Facebook-történelmüket.

Ez nem csak gyorsabb, de biztonságosabb is és könnyebben megoldható, ráadásul nincsenek szállítási költségek sem. Mindamellett továbbra is lehetővé teszik, hogy a Facebook tárolja az információkat a felhasználóiról.

Ugyanakkor az ellenőrök szerint "robusztus mechanizmusokra" van szükség, hogy hatékonyan védjék az adatokat, és lépést tartsanak az új technológiákkal. Júliusban hivatalosan felülvizsgálják, betartotta-e a rendelkezéseket a Facebook.

Az ír felülvizsgálat egy sor adatvédelmi vizsgálat után következett. A közelmúltban állapodott meg például a Facebook és az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission, FTC) is.  

Egyre nyilvánosabb
A Facebook alapbeállításai 2005 és 2010 között jelentősen módosultak. Mára az egyik végletből - a „majdnem minden privát”-tól a másikig jutott, a „jóformán minden nyilvános” megközelítésig.

Átláthatóság

A vizsgálatot követően kiderült, hogy a Facebook működése és adatkezelése nem felel meg az európai uniós előírásoknak, ezért az elkövetkező fél év során több változást is megkövetel az ír adatvédelmi biztos. Az ír jelentés több területen is alapvető változásokat ír elő, többek között:

- A Facebooknak elő kell segítenie a felhasználók megalapozott döntését arról, ki és hogyan használhatja a róluk szóló információkat, többek között a harmadik fél alkalmazásaival kapcsolatban,

- Nagyobb átláthatóság és felhasználói kontroll azzal kapcsolatban, hogyan használhatja a FB a személyes adatokat reklámcélra,

 - Átláthatóság, kontroll a facebookozóknak afölött, milyen személyes adatokat tárol róluk a rendszer, beleértve a napi interakciókat is.

A vizsgálat során ugyanakkor nem találtak egyértelmű bizonyítékot arra, hogy a Facebook „árnyékprofilokat” készítene azokról is, akik nem Facebook-tagok. (A honlapokba illeszthető lájk-gombokkal róluk is kiderülnek adatok).

Az ír adatvédelmi biztos kifogásolta a tagelést is, vagyis azt, hogy ha valaki feltölt egy képet, az arcfelismerő rendszer automatikusan beazonosítja a fotón szereplőket. Mivel azonban ezt a funkciót le lehet tiltani, a döntés szerint mégsem sértenek adatvédelmi előírásokat. A letiltás mikéntjéről a Facebook külön  üzenetben tájékoztatja majd az európai felhasználókat.

Azt is megállapították, hogy a felhasználók nem tudják ellenőrizni, valóban törölte-e az adataikat a Facebook. A Facebook – arra hivatkozva, hogy ezt hosszas procedúra módosítani -, haladékot kért a fél év múlva esedékes újabb ellenőrzés idejéig.

Reklámkontroll

A Facebook jogosan használhatja az ügyfelek adatait a hirdetési célokra, de egyben világos szabályozással lehetővé kell tenniük, hogy a facebookozók eldönthessék, milyen reklám kapcsolódik a profiljukhoz, és hogy a reklám legyen megkülönböztetve az egyéb információktól.

AP

A Facebook alapítója és társtulajdonosa, Mark Zuckerberg szerint a cég ugyan vétett egy  "csomó hibát", de szerinte ez nem szoríthatja háttérbe a jó munkát, amivel több mint 800 millió felhasználó érdekeit szolgálják.

Mint arra az All Things D rámutat, Mark Zuckerberg a Facebook blogban mindig ír, amikor kitör a botrány az adatok kiszolgáltatása miatt. A 25 posztból, ami a neve alatt megjelent, amikor nem a mérföldköveket és az új szolgáltatásokat ünnepli, általában arra utal, hogy mindig minden változás problémás, és a ma már megszokott, megkedvelt szolgáltatások miatt is fanyalogtak a felhasználók anno. Zuckerberg soha nem kér komolyan bocsánatot, azt sem hajlandó beismerni, ha tévedett, általában csak „sajnálja” a történteket. 

Hogy mi lett volna, ha Mark Zuckerberg őszintén megírja, mi a véleménye? Ezzel a gondolattal játszott el a thedailybeast, melynek ötletét mi is felhasználtuk A brutális igazság a Facebookról című cikkben. 

Mindez persze nem jelenti, hogy az összecsapásoknak vége lenne. A Facebook bevétele a hirdetőktől függ, akik szeretnének a lehető legtöbbet megtudni arról, mit szeretnek és mit nem a felhasználók. A közösségi oldal tehát egyensúlyozni próbál – hogyan szerezhetne minél több adatot, miközben a magánéletet is tiszteletben tartja. 800 millió felhasználó mellett ez nem könnyű feladat – főleg, mert súlyos dollármilliók forognak kockán. 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Tech

Facebook vs. Google +: az androidosok már döntöttek

A Facebook a legnépszerűbb az androidos appok közül (leszámítva persze az Android Marketet) a 18 évnél idősebb, androidos okostelefont birtoklók körében – áll a Nielsen piackutató egyik legújabb jelentésében.

hvg.hu Tech

Irdatlan mennyiségű adatot tárol rólunk a Facebook

1200 oldalnyi adatot tárol a Facebook egyetlen személyről - egy osztrák joghallgató kikérte a közösségi oldaltól, mit tudnak róla. A „Europe versus Facebook” kezdeményezés keretében civilek publikálják az összes részletet és a fejleményeket.