szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A héten derült ki, hogy a Facebook tulajdonába kerül az Oculus VR, az Oculus Rift virtuálisvalóság-szemüveg mögött álló fejlesztőcég. Napokon belül felháborodott posztokkal lett tele a net.

Mint ahogyan arról mi is hírt adtunk, elképesztő dolgok jöhetnek a Facebookra a legújabb akvizíció kapcsán. A közösségi média vezető vállalata ugyanis bevásárlókosarába tett egy virtuálisvalóság-szemüveget fejlesztő céget, és bár maga az eszköz egyelőre csak rétegtermék, óriási lehetőségeket hordoz magában.

A felvásárlásnak azonban van egy másik oldala is, amelyről a Time számolt be az egyik cikkében. A Facebook által kinézett szemüveg ugyanis egy egyszerű kickstarter projektként indult 2012 nyarán, amikor „mindössze” 250 ezer dollárt akartak összekalapozni rá a kitalálói. Az ötlet annyira tetszett a netes közönségnek, hogy valamivel több mint 9 és fél ezren közel két és fél millió dollárt adtak össze rá.

A támogatókat most villámcsapásként érte a hír az Oculus VR felvásárlásáról, és becsapottnak, átvertnek érzik magukat. Mint ahogy egyikük meg is jegyezte, ő egy hobbit támogatott, valamit, ami viccessé teszi az életet, és nem egy 2 milliárd dolláros üzlethez akart – pénzbeli támogatással – asszisztálni.

oculusvr.com

Az Oculus támogatói jó pár fórumon hangot adtak csalódottságuknak, elsősorban persze a Kickstarteren. A kommentekből kiderül, hogy sokan egyáltalán nem kedvelik a Facebookot, s ha tudták volna, hogy a szemüveg Facebook-tulajdon lesz, egyetlen fillérrel sem támogatták volna.

Az Oculus VR alapítója viszont – az ő helyzetét tekintve teljesen érthetően – másképp látja a dolgot. Az üzlet szerinte éppen azt példázza, hogy a közösségi finanszírozás egy működőképes modell, ráadásul a mostani megállapodásnak köszönhetően nagy tömegek számára is elérhető lesz majd a virtuálisvalóság-szemüveg. A redditen ki is fejti, hogy a Facebook-megállapodásnak köszönhetően jóval több forráshoz, autonómiához (!) jutnak majd, és lehetőségük lesz olcsóbban előállítani a terméket, mintha csak maguk készítenék azt. A Minnesotai Egyetem egyik professzora is pozitívan értékeli a történteket, szerinte az Oculus sikersztorija az eddiginél több tech-vállalkozást csábít majd a Kickstarterre.

Azonban – mint említettük – a kisebbek, azaz a néhányszor tíz vagy száz dollárt áldozók másként vélekednek, s attól félnek, hogy a Facebook mást kezd majd a szemüveggel, mint ami annak eredeti célja volt, holott ők kifejezetten azt támogatták. Van, aki egészen odáig elmegy, hogy soha többet nem támogat kickstarter projektet. A New Yorki Egyetem egyik, közösségi finanszírozással foglalkozó professzora megjegyzi: a jövőben az eddiginél nagyobb szkepticizmussal és körültekintéssel döntenek majd a támogatók, s azt a lehetőséget is megfontolják, hogy egy-egy projekt olyan óriásvállalat kezébe kerül, mint a Google, az Apple vagy a Facebook.

Így vagy úgy, a Facebook-Oculus üzlet mindenképpen új fejezetet nyit a közösségi finanszírozás történetében.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!