szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Yahoo is komoly részesedéssel rendelkezik a legegyszerűbben kínai Amazonként leírható Alibaba részvényeiből, amelyekkel egy hete minden idők legnagyobb részvénykibocsátását érte el a cég a New York-i tőzsdén. Így már többet ér, mint a Facebook.

A kínai Amazon. Ennél egyszerűbben nem lehet leírni, hogy mit jelent az Alibaba, amely egy online kiskereskedelemmel foglalkozó kínai cég. Az utóbbi napokban rengeteget lehetett hallani az Alibabáról, hiszen egy hete minden idők legnagyobb részvénykibocsátását (IPO) érte el a New York-i tőzsdén, összértéke 25 milliárd dollár volt. Az IPO napján 68 dollárról indult a részvényár, percek múlva már 99,7 dollár is volt, majd az első napot 92 dolláron zárt. Az elmúlt egy hétben gyakorlatilag stagnál a részvények ára, a cikk írása pillanatában (csütörtök este) 89 dollárt érnek.

Az Alibaba piaci értéke az első napon 245 milliárd dollár lett, ami ugyan a részvényárral együtt kicsit csökkent, de még – ahogy a Business Insider grafikonján látszik – most is megelőzi a Facebookot, illetve piaci riválisát, az Amazont. Sőt, hogy legyen még egy tech érdekeltségű csavar a történetben: a cég részvényeinek 15 százalékával a Yahoo rendelkezik. Az Alibaba így már a negyedik legértékesebb technológiai cég, már csak az Apple, a Google és a Microsoft előzi meg.

Business Insider

A céget egy kínai angoltanár, a most 49 éves Jack Ma alapította, akiről szerdán derült ki, hogy Kína leggazdagabb embere lett – tavaly még "csak" a 29. helyen volt a listán. Az Alibaba nagyon komoly versenyt folytat riválisával az interneten, hiszen Tobao elnevezésű szolgáltatásának oldala a 10. leglátogatottabb honlap a világon, míg az Amazon a 9. helyen áll.

Az Alibaba a kínai online kereskedelem 80 százalékáért felel, ez talán a legfontosabb adat a céggel kapcsolatban, de még vannak más érdekességek is. Tavaly 231 millió vásárló összesen 11 milliárd megrendelését fogadta, a már említett Tobao pedig 7 millió beszállítónak összesen 800 millió termékét listázza. Az Alibaba oldalai az előző egy évben összesen 300 milliárd dollár forgalmat generáltak.

Mivel a cég kínai, óriási kockázattal is jár, ha valaki hosszú távon is részesedést akar szerezni a cégben. Ennek részleteiről és hátteréről is beszégetett ATV-s műsorában Friderikusz Sándor az investor.hu szakértőjével, Cinkotai Norberttel. Ha érdekli a téma, érdemes megnézni az interjút.

Ha ez érdekes volt, hasonlókért lájkolja a hvg.hu Tech rovatának facebookos oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!