A napokban küldi először a szélcsatornába a NASA és a Lockheed Martin a QueSST nevű repülőgép modelljét, ami az évtized végére ismét elérhetővé teszi a szuperszonikus gépek alkalmazását a polgári légiközlekedésben.
hvg.hu
A Concorde 2003-as nyugdíjazása óta többször is felmerült már, hogy ismét legyen szuperszonikus repülőgép a polgári légiközlekedésben. Bár a fejlesztések biztatóak, egyelőre sem az Airbus, sem a Virgin Group, sem pedig a Lockheed Martin nem jutott el a gyártásig. A jelek szerint azonban utóbbi áll a legközelebb ehhez.
A NASA a napokban bejelentette, a Lockeed Martinnal közösen megkezdik az általuk fejlesztett, QueSST (Quiet Supersonic Technology) névre keresztelt repülőgépük szélcsatorna-tesztjeit. A próbák során egy kicsinyített modellt használnak majd, ami az eredeti gép méretének mintegy 9 százaléka. A csatornában a hangsebesség 1,6-szeresének (kb. 1500 km/h) megfelelő erősségű szelet generálnak, amivel a gépre különböző irányból ható erőket fogják megvizsgálni.
A QueSST legfontosabb tulajdonsága – azon kívül, hogy szuperszonikus lesz –, hogy a hangsebességet úgy lépi majd át, hogy az alig jár zajjal. A mérnökök szerint mindezt egy új kialakításnak köszönheti.
A repülőgép sorsa azonban egyelőre még kérdés, ugyanis egyelőre nincs meg a finanszírozáshoz a szükséges forrás. Ha a tesztek sikeresek lesznek és pénzhez jutnak, leghamarabb 2020-ban szállhat majd fel a gép.
Élhetnek-e együtt valaha az izraeliek és a palesztinok? Mit gondol egy izraeli katona arról, akik nem akarják a gázai háborút? Földes András izraeli videóriportja erre is rákérdez, és azt is megmutatja, hogy milyen háború zajlik maguk az izraeliek között.
Egyelőre nem tudni, milyen rakétával hajtott végre csapást Irán Izrael ellen csütörtök reggel, de az biztos, hogy a lövedék sikerrel jutott át a Vaskupolán.