Lex Magyar: nyilvánosságra hozták vagyonnyilatkozataikat a Tisza EP-képviselői
Magyar Péter ingatlanok, festmények, autó és pianínó mellett még egy 20 forint névértékű 4iG-részvényt is feltüntetett.
Habár a turbulencia közel sem annyira veszélyes, mint amennyire azt az utasok érzik, valóban kellemetlen, és néha azért gondot is okozhat. A Boeing mérnökeinek van egy megoldási javaslata a problémára.
A modern repülőgépek még a legerősebb turbulenciát is kibírják, a bennük utazókra viszont valamivel veszélyesebb tud lenni egy rázós menet. Főleg akkor, ha hirtelen lép fel, hiszen az utasok egy része – a légitársaságok minden járat indulásakor elhangzó figyelmeztetése ellenére – menet közben nem szereti bekapcsolva tartani a biztonsági övét. És persze olyanok is vannak, akik éppen útban vannak a mosdóba/mosdóból az adott pillanatban.
A Boeing szerint egy hosszú hatótávolságú lézerradar lesz a megoldás a helyzetre. A lézeralapú távérzékelő (lidar) a vállalat szerint már 17,5 kilométerről érzékelné a turbulenciát, ami utazósebességgel számolva azt jelenti, hogy több mint 60 másodperccel azelőtt, hogy a gép belekerülne a légörvénybe. Ez ugyan nem elég ahhoz, hogy kikerüljék a turbulenciát, de a projektet vezető Stefan Bieniawski a Wirednek azt mondta, ahhoz viszont már elég egy perc, hogy a személyzet időben biztosíthassa a kabint. Azaz időben jelezhessék az utasoknak, hogy kapcsolják vissza az övet, igyák meg a kezükbe lévő italokat, tegyék el a nagyobb tárgyakat (pl. laptop), és a személyzet maga is kihúzhassa a sorok közül a büfékocsit.
A Boeing és a japán űrhivatal (JAXA) már 2010 óta dolgoznak a technológián. A gép orrára szerelt rendszer egy lézersugarat bocsát ki előre, egy optikai szenzor pedig érzékeli a fény visszaverődését az útban lévő porszemcsékről. Egy szoftver ezután feldolgozza az adatokat, kiszámolja a különböző távolságban lévő részecskék gép sebességéhez viszonyított sebességét. Az elemzés során észleli, ha hirtelen változás lép fel, így tudja időben jelezni a turbulenciát, hanggal és vizuális jelzésekkel is a pilótáknak.
A jelenlegi turbulenciaérzékelési módszerek ehhez képest igen ósdinak tűnnek, az adatok ugyanis általános időjárásjelző rendszerekből és a korábban arra repülő gépektől futnak be a pilótákhoz. A legerősebb légörvények elkerüléséhez ugyan legtöbbször ez is elég, de a Boeing új rendszere érezhető változást hozhat a repülésbiztonságba. A technológiát 2018 elején tesztelik majd a levegőben, egy Boeing 777-esen.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.
Magyar Péter ingatlanok, festmények, autó és pianínó mellett még egy 20 forint névértékű 4iG-részvényt is feltüntetett.
1978 óta egy és ugyanaz a kérdés: lehet-e valaki olyan jó Superman, mint amilyen Christopher Reeve volt?
Két tankert is megtámadtak a jemeni húszik pár nap leforgása alatt a Vörös-tengeren. Az akciókról és a süllyedő hajókról látványos videókat forgattak.
A hízelgést és a fenyegetést felváltva alkalmazva szavaztatta meg a republikánusokkal Donald Trump a „gyönyörű” költségvetési törvényt.
Az elnök nem vette jó néven, hogy korábbi szövetségese harmadik politikai erőt alapítana. Hogyan babrálhat ki Elon Musk Donald Trumppal?
Közel-keleti válság ide vagy oda, a világ szinte fürdik az olajban.