hvg.hu

A Hubble űrteleszkóp egy közeli neutroncsillagnál szokatlan infravörös fényt érzékelt, ami azonnal felkeltette a csillagászok érdeklődését.

Idén már 28 éve, hogy megkezdte működését a Hubble űrteleszkóp, ám ez közel sem jelenti azt, hogy a koros technológia ne lenne jól használható. Napjainkban is olyan dolgok felfedezésében segítkezik, amilyeneket korábban még nem láttak a csillagászok. A legfrissebb felfedezése például egy neutroncsillag közelében tapasztalt furcsa jelenség.

A beszámolók szerint a Hubble szokatlan infravörös fényt érzékelt az RX J0806.4-4123 kódnevű neutroncsillagnál. A felvételen gyakorlatilag egy, a neutroncsillagot körülvevő korong látható, ami a számítások szerint nagyjából 29 milliárd kilométer átmérőjű lehet.

A soha nem látott jelenségre két magyarázatot találtak a szakemberek: vagy egy porkorong veszi körbe az égitestet, vagy egy energialöket áramlik ki a neutroncsillagból, ami beleütközik a csillagközi gázokba.

Előbbi esetében a tudósok úgy gondolják, a por a szupernóva-robbanásból maradt vissza, majd koronggá állt össze. Ez a korong aztán kölcsönhatásba lépett a pulzárral: lelassította a forgási sebességét és felhevítette azt. Mindez magyarázat lehet a neutroncsillag többi tulajdonságára is. A megfigyelt égitest ugyanis ahhoz a hét pulzárhoz tartozik, amelyek forróbbak, mint amilyennek a koruk vagy az általuk kibocsátott energia alapján lenniünk kellene. Ha ez az elmélet beigazolódik, az megváltoztathatja a szupernóvák "fejlődéséről" eddig alkotott képet.

A másik lehetséges magyarázat szerint az infravörös fényben úszó anyag a csillagközi térből származik. Mivel a pulzárok erős mágneses mezővel rendelkeznek, felgyorsíthatják a részecskéket. Ha a pulzár a hangsebességnél gyorsabban halad a csillagközi térben, az kihat a gázokra, és egyfajta "csóvát" eredményezhet.