hvg.hu

Az 1994-ben a kvantumszámítógépre megalkotott Shor-algoritmusról eddig csak sejteni lehetett, hogy sokkal gyorsabban végzi feladatát, mint egy hagyományos számítógép. Most viszont bebizonyítani is sikerült.

1994 igazi mérföldkőnek számít a számítástechnika tudományában. Ekkora alkotta meg ugyanis a Massachusettsi Műszaki Egyetem alkalmazott matematikaprofesszora, Peter Shor a nevét viselő Shor-algoritmust, ami egy kvantumszámítógépekre tervezett kvantumalgoritmus. Az algoritmus lényege röviden és egyszerűen annyi, hogy képes elvégezni bármely egész szám prímfelbontását egy adott számú lépésben.

A klasszikus számításnál ez nem így van: minél több a bemenetet adunk meg, annál több lépésből lehet csak megoldani a feladatot. A kvantumszámítógépek viszont párhuzamosan végzik el a műveleteket, így marad a lépésszám is – írja az Engadget. "Bár a műveletek száma egyértelműen növekszik, a kvantumalgoritmus futási ideje állandó marad" – mondta Szergej Bravyi, az kutatócsapat vezetője.

Ezt a Shor-algoritmus megalkotása óta eltelt két és fél évtizedben nem sikerült bizonyítani. Az IBM szakemberei csak most, a Science tudományos folyóiratban megjelent tanulmányukban prezentálták matematikai bizonyítását annak, hogy a kvantumalgoritmus valóban gyorsabb a hagyományosnál.

Így nem csak sejthető, hanem bizonyított, hogy a kvantumszámítógépek számítási sebessége messze felülmúlhatja a hagyományosokét. Mindez a jövőben sokkal hatékonyabb algoritmusok fejlesztéséhez vezethet.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Ilyen egy tipikus káresemény, amire a casco sem gyakran fizet