szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A klasszikus villamos problémát helyezték új technológiai környezetbe a MIT (Massachusettsi Műszaki Egyetem) kutatói egy, az egész világra kiterjedő felmérés keretében. Megszületett a végeredmény, amelynek tanulságait a napokban publikálták.

Öt ember élete egy emberrel szemben – a klasszikus villamos probléma már sok éve foglalkoztatja az erkölcstan szakembereit. (Dióhéjban a dilemma: egy elszabadult villamos kerül egy olyan vágányra, amelyen öt ember fekszik lekötözve. Egy másik vágányon csupán egyvalaki van, de szintén lekötözve. Amennyiben lehetőségünk van átállítani a váltót, hogy a villamos öt helyett csupán egy ember halálát okozza, megtennénk-e, még akkor is, ha ezzel tettlegesen okoznánk valaki halálát?)

Az önvezető autók felbukkanásával, majd fokozatos terjedésével kapcsolatban ismét előkerült ez a kérdés, de úgy általában a mesterséges intelligencia (AI) fejlődésével is egyre több az aggodalom: vajon hogyan fognak erkölcsi döntést hozni a gépek. A Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT, Massachusetts Institute of Technology) kutatói nagyjából két évvel ezelőtt indították el a Moral Machine-t, egy online kísérleti platformot, amelynek célja az önvezető járművek által felvetett erkölcsi dilemmák felmérése volt. Egy internetes kvízjáték keretében kellett dönteni adott szituációkban, nevezetesen, hogy ha az autónak mindenképpen el kell ütnie valakit/valakiket, akkor hogyan döntsön, kit/kiket hagyjon életben. Minden esetben két választási lehetősége volt a játékosoknak, például választhattak idős és fiatal, ember és állat, törvénytisztelő állampolgár és bűnöző, nők és férfiak, több élet és egy élet stb. között. A Moral Machine igen népszerű lett, 233 országból, 10 nyelven, több mint 40 millió döntés érkezett.

Moral Machine

A válaszadók világszerte egyetértettek abban, hogy az emberi életnek kell elsőbbséget biztosítani egy állatéval szemben, több embert kell megmenteni egyetlen helyett, illetve a fiatalabbak élete fontosabb az idősebbekénél. Ugyanakkor voltak regionális eltérések is, például a „déli” országoknál (ide sorolták az afrikai kontinenst is) elsősorban a fiatalokat és a nőket mentenék, azonban ez nem volt annyira nyilvánvaló a „keleti” (ázsiai) országoknál.

[Vélemény: A gyalognak meg kell halnia]

A tanulmány alapvetően az erkölcsi döntések azon fajtáit próbálta felmérni és megérteni, amelyeket esetleg az önvezető autóknak is meg kell hozniuk – magyarázta a Nature című tekintélyes folyóiratban megjelent tanulmány vezető szerzője.

Mindenesetre a projekt felvetett néhány érdekes kérdést azzal kapcsolatban, milyen erkölcsi döntéseket írjanak az önvezető autók szoftverébe, amikor majd tömegével jelennek meg ezek a járművek az utakon. Nehéz kérdésekről van szó, ugyanis az erkölcs rugalmas, és az emberi döntés mindig eltérhet attól, amit egy gép hoz meg. Könnyen lehet, hogy az autó által hozott döntések leegyszerűsödnek majd arra, hogy ember vagy állat, illetve több ember kontra egyetlen ember sérüljön-e meg a balesetben.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!