szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Google egy ideje már a saját hirdetésblokkolóját ajánlja a Chrome böngészőkben, de a jelek szerint nem is szeretnék, ha azon kívül mást használnánk.

Körülbelül egy évvel ezelőtt, 2018 februárjában mutatta be a Google azt az új Chrome-funkciót, ami egy "tisztább" internetet ígért a felhasználóknak. A keresőóriás ekkor jelentette be, hogy saját hirdetésblokkolót készített, amit beépített a Chrome böngészőbe is, és ami képes automatikusan letiltani az idegesítői reklámokat. (Hogy melyik elfogadható hirdetés és melyik nem, azt a Google egy több nagy céget tömörítő koalíció segítségével határozta meg.)

A 2019-es évet aztán pontosan úgy kezdte a Google, mint ahogy 2018-at is: bejelentette, hogy nyártól mindenhol bekapcsolják a funkciót. Most viszont kiderült, hogy ezzel jöhet némi kellemetlenség is.

A The Register beszámolója szerint a Google fejlesztői olyan változtatást terveznek a Chromium alapú böngészőkben, ami megakadályozná a tartalomblokkoló bővítmények használatát. Mindez nagyjából annyit jelent, hogy az Adblock Plus és a hozzá hasonló, csupán alap szinten működő kiegészítők ugyan továbbra is használhatók lesznek, a már komolyabb feladatokat is ellátó bővítmények, mint a uBlock Origin jelentősen megszenvedik majd a változtatást.

A Google szerint minderre azért van szükség, hogy biztonságosabban működhessen a böngésző, de valószínűleg azelől a tény elől sem ugranak majd el, hogy növekszik a "piaci részesedésük" a hirdetésblokkolók terén.

A uBlock Origin és a uMatrix fejlesztője szerint ugyanakkor ezzel csupán azt éri el a Google, hogy kiveszi a felhasználók kezéből a lehetőséget, hogy ők döntsék el, mely tartalomra kíváncsiak és melyekre nem.

A fejlesztők elképzelése szerint a böngészőben meghatároznák, hogy mely kiegészítők milyen erőforráshoz férhetnek hozzá. Ezzel a felhasználónak is tisztában kell lennie, vagyis tudnia kell, milyen bővítményt használ. Emiatt a Google szerint a böngészőt használók "tudatosabbak lesznek".

Mindez viszont komoly érvágás lesz a felhasználóknak, a Janrain nevű cég felmérése szerint ugyanis 71 százalékuk használ valamilyen hirdetés vagy egyéb más, a tartalom kontrollálására készült blokkolót. Márpedig a Google saját fejlesztése "csak" az idegestő reklámokat fogja megszűrni, vagyis az említett felhasználók sokkal több, számukra érdektelen dologgal találkozhatnak majd a neten, mint eddig.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!