hvg.hu

Meghökkentő felfedezést tettek a moszkvai állami egyetem tudósai és a kísérletben részt vevő szakemberek: azt állítják, mesterséges körülmények között sikerült "visszatekerniük" az időt. Áttörésük elsősorban a kvantumszámítógépek fejlesztésénél jöhet jól.

Az időgépekről szóló első fantasztikus regények óta izgatja a tudósok fantáziáját az idő kerekének mozgatása, amelyet moszkvai, illetve amerikai tudósok most bizonyos értelemben, de végrehajtottak – méghozzá egy kvantumszámítógép segítségével.

A kvantumfizikával foglalkozó, egyben a kutatást is vezető Gordey Lesovik szerint olyan körülményt tudtak előállítani, amellyel egyrészt könnyebb lehet megérteni a kvantumszámítógépek működését, másrészt ellentmond a fizika alaptörvényeinek.

A Scientific Reportsban ismertetett tanulmány szerint a tudósok elektronok, illetve a kvantummechnikában rejlő erőt felhasználva vissza tudták "fordítani" az időt. A kísérlethez egy sajátos programot használtak, amelyen szétlökött biliárdgolyók voltak láthatók, ezeket tudták visszarendezni eredeti, háromszögszerű állapotukba. Az Independent azt írja, azok közül, akik szemtanúi voltak a kísérletnek, úgy írták le a látottakat, mintha az idő megfordult volna,

illetve mintha valaki olyat rúgott volna az asztalba, hogy a golyók tökéletes, piramis formába térjenek vissza, ahogy még a szétlökés előtt voltak.

A kísérlet során a kvantumszámítógépek “építőkockáit” használták a számításokhoz. Ezek a gépek nem klasszikus módon, vagyis nem bitekkel, hanem úgynevezett qubitokkal dolgoznak, melyek érdekessége, hogy nem csak 0 vagy 1 értéket vehetnek fel.

A tudósok a kísérlet során felfedezték, hogy már két qubitot alkalmazva 85 százalékos siker koronázta az idő “visszaforgatását”. Amikor viszont három qubitot vettek figyelembe, sokkal több hiba történt, a számítás sikerességi aránya 50 százalékra csökkent.

A szakemberek szerint a felfedezés a kvantumszámítógépek fejlesztéséhez nyújthat segítséget, de az algoritmus az ilyen rendszerekre írt programok tesztelésére is felhasználható lesz. Azt remélik, hogy segítségével a szoftveres hibákat könnyebb és gyorsabb lesz majd kiküszöbölni.

Elrabolt nigériai iskolások: 27 fiút szabadon engedtek, 317 lányról még mindig semmi hír