Egy új háromdimenziós eljárással mesterséges szerveket nyomtattak amerikai biotechnológusok: puha véredényeket és a tüdő légútjait készítették el.

Sikerült kimutatni, hogy az úgynevezett hidrogélből készült struktúrák képesek oxigénnel gazdagítani a vért – olvasható Jordan Miller, a houstoni Rice Egyetem tudósa vezette kutatócsoport által a Science folyóiratban közölt tanulmányban, amely a lap címlapsztoriját is adja. Az eljárásban fontos szerepet játszik a tartrazin (E 102) nevű mesterséges színezőanyag, egy a 3D-nyomtatás eljárása szempontjából fontos, az emberek számára pedig veszélytelen anyag. Az ehhez hasonló, eddig a 3D-nyomtatásban használt anyagok ugyanis rákkeltőek és az örökítőanyagot károsítók voltak.

Miller és csapata egy légutakból és véredényekből álló mesterséges tüdőmásolatot készített. Ennek segítségével tesztelték, hogy a tüdőhöz hasonlatos légzsákból az oxigén átjut-e a vérrendszerbe. A biotechnológusok oxigénben szegény vörösvértesteket vezettek a légzsákok körüli véredényrendszerbe. Az érhálózat elhagyásakor a vértestecskék oxigénnel telítődtek. A levegő pótlásához a tudósok tiszta oxigént használtak, melyet a légzsákokba pumpáltak.

Bagrat Grigoryan, a Rice Egyetem kutatóinak egyike a 3D-s szervnyomtatáson dolgozik

A tudósok kimutatták, hogy eljárásuk elméletileg élő testsejtekkel kombinálva is alkalmazható. Mesterséges szövetet állítottak elő, majd valódi májsejteket helyeztek el rajta. Végül ezt beültették egerekbe, és kimutatták, hogy a sejtek túlélték az implantálást.

A nyomtatott szervek azért is ígéretesek, mert a transzplantációs orvoslás két problémája is megoldható velük. Egyrészt eleve túl kevés a donorszerv, másrészt a sikeres transzplantáció után a pácienseknek gyakran egész életükön át gyógyszereket kell szedniük, melyek megakadályozzák a test kilökődési reakcióját. A biotechnológusok által előállított szervek esetében azonban a páciensek testsejtjeit használják, a testazonos sejteket pedig általában nem löki ki a szervezet.

Április közepén egy izraeli kutatócsoport keltett nagy feltűnést: egy speciális 3D-s eljárással emberi sejtekből szívet nyomtattak. Bár csupán akkora volt, mint egy nyúlszív, és nem tudott ütemes összehúzódást produkálni, rendelkezett kamrával, szövetekkel és véredényekkel ugyanúgy, mint egy természetes módon fejlődött szív. Itt talál róla képeket és videót.

Spanyolország engedélyezi az Open Arms kikötését

Csak úgy ömlik a pénz a fűbizniszbe

Pénztárcát lopott a győri vasútállomáson, segítsen a rendőrségnek megtalálni!

Két huszonéves fiatal halt meg hajnalban a Váci úton