szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Két éve találták meg azt a szoftverhibát az Airbus A350-esek egyes modelljeinél, amihez most egy újabb légialkalmassági irányelvet adott ki az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség.

Gyakran előforduló jelenség, hogy egy eszköz működésében valami apró hiba lép fel. Ilyenkor érdemes azt újraindítani, az ugyanis segíthet helyretenni a rendszert. Mindez egy számítógép vagy okostelefon esetében teljesen hétköznapi dolog, egy repülőgép esetében viszont meglehetősen ijesztően hangzik. Márpedig úgy tűnik, jó néhány légitársaságnak ehhez a módszerhez kell nyúlnia.

A The Register beszámolója szerint az Airbus A350 egyes modelljeit

149 óránként – vagyis hetente legalább egyszer – ki-be kell kapcsolni egy szoftverhiba miatt.

Wikipedia / Gerard van der Schaaf

A lap szerint nem egy új meghibásodásról van szó, azt az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) két évvel ezelőtt fedezte fel. Az EASA a héten egy újabb légialkalmassági irányelvet adott ki, amely kötelezi a légitársaságokat, hogy bizonyos időközönként kapcsolják ki majd be az A350-eseket, hogy megelőzzék "a repülési rendszerek vagy funkciók részleges vagy teljes elvesztését".

A beszámoló szerint csak az új A350-941-es gépek mentesülnek az irányelv alól, mert azok már a gyártás során megkapták a kijavított szoftvert. A többi A350-941-est viszont 149 óránként újra kell indítani.

A repülőgépeket a replőtereken nem "kapcsolják ki", hogy a mérnökök rutinellenőrzéseket végezhessenek rajtuk. A probléma miatt viszont mielőbb meg kellene kapniuk a szoftverfrissítést, különben 149 óránként továbbra is ki-be kell majd kapcsolgatni a repülőgépeket.

Nemrég az Airbus A321neo típusú gépeihez is légialkalmassági direktívát adott ki az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség, szintén egy szoftveres hiba miatt.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!