hvg.hu

Ritka felfedezést tettek fekete lyukakat tanulmányozó szakértők: egy messzi rendszerben három objektum is egymás felé halad.

Három, egymás felé közeledő szupermasszív fekete lyukra figyeltek fel a George Mason Egyetem munkatársai a mintegy egymilliárd fényévnyire lévő SDSS J084905.51+111447.2 jelű rendszerben – írta a Space.com.

A felfedezés a szakértők szerint rendkívül ritka.

A kutatók az ütközés bizonyítékához több eszközt is felhasználtak, a felgyűlt adatok elemzésében pedig amatőr csillagászok is segítséget nyújtottak.

Az első igazi nyomot az új-mexikói Sloan Digital Sky Survey (Sloan Digitális Égboltfelmérési Program, SSDS) segítségével vették észre. Hogy a látottakban biztosak legyenek, a kutatók a NASA WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) infravörös csillagászati műholdját, illetve a Chandra űrtávcsövet is felhasználták.

[Olyasmit észlteltek a tudósok egy fekete lyuknál, ami elvileg lehetetlen]

A kutatóknak azt is sikerült megállapítaniuk, hogy az egyes fekete lyukak 10-30 ezer fényévnyi távolságra fekszenek egymástól – írták a megfigyelésről szóló tanulmányban, amely a The Astrophysical Journalban jelent meg. A publikáció az arXiv oldalán is olvasható.

A szakértők a felfedezésüket úgy összegzik, "ez a valaha talált leghatározottabb bizonyíték arra, hogy létezik ilyen szupernagy tömegű, aktívan táplálkozó fekete lyukak alkotta hármas rendszer".

"A fekete lyukak kettős és hármas rendszere rendkívül ritka. De ezek a rendszerek valójában természetes következményei a galaxisok összeolvadásának, mely véleményünk szerint a galaxisok növekedésének és alakulásának módja" – mondta Shobita Satyapal, a tanulmány társszerzője.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos témákkal is foglalkozó Facebook-oldalát.

Segítenének a pálinkafőzők a járványban, de van egy komoly akadály

Nyelvvizsga nélkül is kiadják a diplomákat

Pánik helyett játszom - társasozzunk karantén idején!