Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4fec273f-c5c2-4cb5-9b51-6df588a56b69","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A bolgárok többek között a Szkripal-ügy és Navalnij halálának hátterét feldolgozó, tényfeltáró újságírók elrablását, vagy meggyilkolását is tervezték.","shortLead":"A bolgárok többek között a Szkripal-ügy és Navalnij halálának hátterét feldolgozó, tényfeltáró újságírók elrablását...","id":"20250512_bortonbuntetes-bolgar-kemek-london-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fec273f-c5c2-4cb5-9b51-6df588a56b69.jpg","index":0,"item":"ef16ce2e-e795-49f2-9a67-ddbdef43f8fd","keywords":null,"link":"/vilag/20250512_bortonbuntetes-bolgar-kemek-london-oroszorszag","timestamp":"2025. május. 12. 20:05","title":"Súlyos börtönbüntetést kapott egy oroszoknak kémkedő bolgár banda Londonban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"34c29231-4d66-4bac-b59c-cb1c5f2654dc","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az énekesnő ezúttal két Los Angeles-i elefánt nyugdíjazásáért szólalt fel.","shortLead":"Az énekesnő ezúttal két Los Angeles-i elefánt nyugdíjazásáért szólalt fel.","id":"20250512_vilag-legszomorubb-elefantja-kiszabaditas-allatkert-cher","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/34c29231-4d66-4bac-b59c-cb1c5f2654dc.jpg","index":0,"item":"3f18dfc0-e60a-4e5f-b4bf-4b944d7f9664","keywords":null,"link":"/elet/20250512_vilag-legszomorubb-elefantja-kiszabaditas-allatkert-cher","timestamp":"2025. május. 12. 13:54","title":"„A világ legszomorúbb elefántjának” felszabadításáért küzd Cher","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50351e14-c9f3-445a-ba26-9a0e6bd5e797","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Budapest legromosabb romkocsmája 21 év után húzza le a rolót.","shortLead":"Budapest legromosabb romkocsmája 21 év után húzza le a rolót.","id":"20250512_vittula-bezaras-kertesz-utca-kocsma","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50351e14-c9f3-445a-ba26-9a0e6bd5e797.jpg","index":0,"item":"d6a908dd-33b3-4da5-bb2d-391db9a5dd04","keywords":null,"link":"/kultura/20250512_vittula-bezaras-kertesz-utca-kocsma","timestamp":"2025. május. 12. 12:29","title":"Bezár a Vittula","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6833034-97cd-4504-817f-e42c3995bca7","c_author":"Budapesti Közművek","category":"brandcontent","description":"Csikkek, eldobott mekis poharak, benzingőz és kipufogógáz: a főváros ikonikus pontjain is megannyi szemét és szennyeződés gyűlik össze. Amikor azonban nyugovóra térünk, egy éjszakai csapat lendül akcióba: egész évben folyamatosan takarítják a fővárost a járdáktól az aluljárókig. A műveletből Budapest egyik legszebb látványossága, a Lánchíd sem maradhat ki. Az emblematikus híd éjjeli “nagytakarítása” évente kétszer zajlik, a precízen szervezett munkamenet pedig amellett, hogy hasznos, még érdekes látványt is nyújt az arra járóknak.","shortLead":"Csikkek, eldobott mekis poharak, benzingőz és kipufogógáz: a főváros ikonikus pontjain is megannyi szemét és...","id":"20250505_BKM_Lanchid_tisztitas_Budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6833034-97cd-4504-817f-e42c3995bca7.jpg","index":0,"item":"373a9c72-1f60-4938-ada6-c3a76957738c","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250505_BKM_Lanchid_tisztitas_Budapest","timestamp":"2025. május. 12. 19:30","title":"Így szépül a Lánchíd, amíg mi alszunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3810e68-8dbf-4d66-9c09-271157674c7d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A színész-pankrátor a betegsége kapcsán arról beszélt, hogy mennyire fontos a napi szintű fényvédelem – akkor is, ha a férfiak jellemzően elhanyagolják. ","shortLead":"A színész-pankrátor a betegsége kapcsán arról beszélt, hogy mennyire fontos a napi szintű fényvédelem – akkor is, ha...","id":"20250513_John-Cena-melanoma-borrak-fenyvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3810e68-8dbf-4d66-9c09-271157674c7d.jpg","index":0,"item":"b930a1ae-9b11-4d5d-871b-735e21b4389b","keywords":null,"link":"/elet/20250513_John-Cena-melanoma-borrak-fenyvedelem","timestamp":"2025. május. 13. 08:57","title":"John Cenát másodjára is bőrrákkal diagnosztizálták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa335e96-5f12-496a-aaf0-e12ba2cca20e","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Újra bemutatják a hajléktalanok írásaiból készült darabot az Akváriumban.","shortLead":"Újra bemutatják a hajléktalanok írásaiból készült darabot az Akváriumban.","id":"20250514_Mi-kell-ahhoz-hogy-emberek-maradjunk-ha-semmink-sincs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa335e96-5f12-496a-aaf0-e12ba2cca20e.jpg","index":0,"item":"12f1d140-d89b-4d2c-bdbe-994a80b31f54","keywords":null,"link":"/kultura/20250514_Mi-kell-ahhoz-hogy-emberek-maradjunk-ha-semmink-sincs","timestamp":"2025. május. 14. 10:16","title":"„Mi kell ahhoz, hogy emberek maradjunk, ha semmink sincs?”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a7ce18f-f2cd-4b11-8dec-9bbcf783db0a","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Azt, hogy a jövőkép sem rózsás, az új szerződések száma mutatja: márciusban 27,3 százalékkal kevesebb új szerződést kötöttek meg, mint egy évvel korábban.","shortLead":"Azt, hogy a jövőkép sem rózsás, az új szerződések száma mutatja: márciusban 27,3 százalékkal kevesebb új szerződést...","id":"20250514_epitoipar-ksh-epites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a7ce18f-f2cd-4b11-8dec-9bbcf783db0a.jpg","index":0,"item":"27c954f0-cdec-4e2b-939a-8a48fb2617ce","keywords":null,"link":"/kkv/20250514_epitoipar-ksh-epites","timestamp":"2025. május. 14. 09:50","title":"Újabb rossz hír: tizedik hónapja esik a magyar építőipar","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6a5763b-8b30-41d8-a82c-fb1f5aa9732f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy friss tanulmányban több mint tíz ország közel ezer rákos beteg DNS-ét vizsgálták a kutatók, és úgy találták, hogy az E. coli baktériumnak is köze lehet a megbetegedéshez.","shortLead":"Egy friss tanulmányban több mint tíz ország közel ezer rákos beteg DNS-ét vizsgálták a kutatók, és úgy találták...","id":"20250514_vastagbelrak-dns-rakos-megbetegedes-kutatas-mikrobium-ecoli-voroshus-egeszseges-eletmod-ultrafeldolgozott-elelmiszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6a5763b-8b30-41d8-a82c-fb1f5aa9732f.jpg","index":0,"item":"49b01314-a928-41a6-a6a0-de90d86601a3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_vastagbelrak-dns-rakos-megbetegedes-kutatas-mikrobium-ecoli-voroshus-egeszseges-eletmod-ultrafeldolgozott-elelmiszer","timestamp":"2025. május. 14. 06:01","title":"Ezért lesz egyre több fiatal vastagbélrákos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Digitális országutak: mi legyen a jó öreg sofőrökkel?
szerző:
Vértessy Péter
Tetszett a cikk?
Egy évtizeden belül átalakulhat a szállítási szakma, és ez súlyosan érintheti az autóvezetőket is. A digitalizáció előtt azonban sok akadály van.
Aki már állt valamelyik német autópályán órákon keresztül a dugók egyikében, és látta a veszteglő kamioncsordák kilométeres sorát, nem lepődik meg azon, hogy a felmérések szerint az összes európai légszennyezés egynegyede a teherfuvarozásból származik. Az arány pedig csak fokozódik, hiszen olyan ütemben szaporodnak az autóutakon a dízelmotoros, ponyvás lengyel, román, bolgár, litván, cseh és lett kisteherautók, mintha ingyen osztogatnák őket. De a jelek szerint pünkösdi királyságuknak rövidesen bealkonyulhat.
Ez azonban újabb problémát gerjeszthet. Az Európai Unió tagállamaiban a statisztikák szerint több mint 11 millió embert foglalkoztat a logisztika és az árufuvarozás, ám az ebben az iparágban dolgozók nagy többsége csupán a legalapvetőbb szakmai képzettséggel rendelkezik. Ennek a munkaerőtömegnek az egyharmada ráadásul 50 év feletti, akiknek az iparág gyökeres megváltozása esetén komoly gondot jelent majd az átképzése. Mi több: az itt foglalkoztatottak között a nemek aránya is torz képet mutat: a munkaerő túlnyomó többsége férfiakból áll.
Őket – és az egész iparágat – ma már egyre nagyobb veszély fenyegeti a rohamosan teret nyerő digitalizáció és intelligens közlekedési rendszerek képében. Az előrejelzések szerint már 2, 5, vagy legkésőbb 10 éven belül megjelennek és elterjednek a piacon a különféle automatizált és vezető nélküli, egymással és a közlekedési infrastruktúrával internetkapcsolaton keresztül folyamatosan kommunikáló és akár konvojba szervezhető teherautók, a tengereken pedig az automatizált konténerszállító hajók. Az ilyen teherautóknak például – mivel számítógépek, nem pedig emberek vezetik őket - nincs szükségük pihenőidőre, megállás nélkül, a nap 24 órájában közlekedhetnek majd.
Munkaerő kell, csak nem oda, ahol van
Az Európai Bizottság „Európa Mozgásban” elnevezésű programja az európai ipar versenyképességének javítása szempontjából kiemelt fontosságot tulajdonít a közlekedés digitalizációjának. A program elképzelései szerint a 2020-as években az országutakon nagy számban közlekednek majd automatizált tehergépjárművek, és ilyenek – például alacsony sebességgel közlekedő szemétszállító teherautók és egyebek – a városokban is megjelennek majd. 2022-re minden újonnan gyártott járművet internetkapcsolattal látnak majd el, ezek egymással és környezetükkel közvetlenül kommunikálhatnak, és használják az európai műholdas Galileo helyzetmeghatározó rendszert. Mivel a világon forgalomba állított új gépjárművek 23%-a európai autógyárakból kerül ki, a kontinens vezető szerepet játszhat a biztonságos és teljesen autonóm közlekedési rendszerek kiépítésében.
Galileo navigációs rendszer
esa.int
Brüsszel tavaly, az automatizált és egymással összehangolt járművekről kiadott irányelvében ugyanakkor arra is figyelmeztetett, hogy a digitális átállás újfajta munkahelyeket hoz majd létre a teherfuvarozásban, miközben a hagyományos állások tömegei szűnnek majd meg. A ma az iparágban dolgozók tömeges és alapos átképzésére lesz tehát szükség, de már ma is látszik, hogy komoly aránytalanság keletkezhet a rendelkezésre álló, a digitális árufuvarozáshoz és logisztikához értő munkaerő és a fuvarozó cégek munkaerőigénye között. Az előrejelzések szerint a digitalizálás nyomán a közepesen képzett munkaerő tömegével tűnhet el az árufuvarozásból, és ennek nyomán komoly feszültségek keletkeznek az alacsony és a magas képzettségű dolgozók között.
A közúti és vasúti közlekedésben a legrosszabb a helyzet: az Eurostat adatai szerint az itt dolgozók több mint 70 százaléka alacsony, illetve közepes képzettségű ember, és a munkaerő alig 10 százaléka tartozik a magasan képzett, konvertálható tudással rendelkező kategóriába. A spektrum másik végén a légiközlekedés és légi teherfuvarozás található: ebben a szektorban a dolgozók több mint 20 százaléka tartozik a magasan képzettek csoportjába és csak valamivel több mint 50 százalék az alacsonyan-közepesen képzettek aránya.
A fizikai munka iránt nagy marad az igény
A helyzet azonban nem ennyire egyszerű. Az ENSZ szakosított szervezeteként a svédországi Malmöben működő, közlekedéspolitikai kérdéseket kutató World Maritime University előrejelzése szerint a közlekedési és árufuvarozási szektorban a digitalizáció nyomán az alacsonyan és magasan fizetett munkahelyek száma fog gyarapodni, míg a közepesen fizetetteké jelentősen csökken majd. Ezzel párhuzamosan csökken majd a rutinból végzett munka aránya, és jócskán megnövekszik a kreativitást és konvertálható tudást feltételező és – érdekes módon – a fizikai munka iránti igény.
Az árufuvarozásban dolgozók demográfiai összetételére tekintettel igen komoly feladatnak tetszik a digitális átállás, hiszen nagy létszámú, alacsony képzettségű, zömmel 50 és 60 év feletti munkaerőt kellene korszerű digitális ismertekkel ellátni és átképezni. Mivel a felmérések szerint minden 10 EU-polgár közül egy még soha életében nem használta az internetet, ez ugyancsak kemény dió. Az elemzések viszont úgy látják, hogy a nem sokkal nyugdíj előtt álló emberek nem igazán lesznek motiváltak már új tudás elsajátításában. Ráadásul - mondják a témával foglalkozó szakemberek - mivel a digitalizáció nyomán tömegével szűnnek majd meg hagyományos, rutinmunkára épülő munkahelyek, a munkára terhelődő adókból származó bevételek is csökkenhetnek, miközben gondot jelenthet az átképzés és a drága digitális fuvarozási projektek finanszírozása.
A közúti fuvarozásban dolgozókat tömörítő európai szakszervezeti szövetség főtitkára, Livia Spera egy brüsszeli konferencián arra is rámutatott: semmi nem utal arra, hogy az árufuvarozás és logisztika digitalizációja nyomán ténylegesen növekedne majd a nők foglalkoztatása ebben az iparágban. Azt is kiemelte, hogy a mivel az öldöklő verseny miatt ma az árufuvarozás igen olcsó és alacsonyak a haszonkulcsok, a cégeket semmi nem ösztönzi arra, hogy komoly összegeket ruházzanak be a digitalizációba, környezetbarát projektekbe vagy a dolgozóik továbbképzésébe.
wayve
Automatizált kikötő a jövő útja?
A jelentős, még leküzdésre váró gondok ellenére az átalakulás már feltartóztathatatlanul elkezdődött. Koppenhágában már már működik a teljesen automatizált metró és automatizált kikötők épültek ki Rotterdamban, Hamburgban – és hogy messzebbre is kitekintsünk a világban - Kínában és Ausztráliában is. 2020-ban pedig szolgálatba áll majd Norvégiában a világ első, teljesen automatizált, elektromos meghajtású konténerszállító hajója, a Yara Birkeland. Ez műtrágyát szállít, és évente 40 ezer, súlyosan környezetszennyező teherautó munkáját fogja a tervek szerint kiváltani, csökkentve a közutak leterheltségét.
A fuvarozásban dolgozók európai szakszervezeti szövetsége szerint azonban a helyzet még nem annyira rózsás, amilyennek azt a digitalizáció zászlóvivői látni szeretnék. A fuvarozási és logisztikai szektorban jelenleg még drámaian hiányzik a digitális kultúra, például a hajótulajdonosok igencsak konzervatív álláspontot képviselnek, és nem támogatják a teljesen automatizált hajók elterjedését. Lehet is ebben valami, hiszen például a rotterdami kikötőben létrehozott két automatizált terminál igen drágán, közpénzből épült fel, mivel tengeröböl feltöltésével kellett számukra helyet teremteni, ezért még ma is folyamatosan veszteséget termelnek.
Ahogy a szövetség főtitkára, Livia Spera mondja: a munkaerő szempontjából komoly veszélyt jelenthet a digitalizálással párhuzamosan kialakuló „munkahelyvándorlás” is. Kiemeli: az Ausztráliában létrehozott, automatizált hajó-terminálok távirányított daruit nem ausztrálok hanem a Fülöp-szigeteken ülő alkalmazottak működtetik.