szerző:
hvg.hu

A jelek szerint a YouTube még mindig nem tudta általánosságban megoldani azt, hogy ne fussanak reklámok a kamuvideók alatt.

Évek óta küzd azzal a nem kis problémával a YouTube, hogy a hirdetők által indított reklámkampányok olyan videóknál is megjelennek – ezzel kvázi szponzorálva azok elkészítőit –, amelyekkel nem szeretnék, hogy összefüggésbe hozható legyen a cég neve. A fejlesztők korábban többször is megígérték már, hogy megoldást találnak a problémára, a jelek szerint azonban ez még mindig nem sikerült.

Az Avaaz nevű csoport által készített tanulmány szerint a világ vezetői márkái közül több mint 100 olyan van, akiknek a YouTube-on feladott hirdetése a klímaváltozást tagadó videók alatt jelenik meg. Közéjük tartozik a Samsung, a L’Oreal és Decathlon is. A cégek állítják: nem tudtak arról, hogy a hirdetésük ilyen témájú videóknál is megjelenik.

©

Julie Deruy, az Avaaz egyik aktivistája szerint az ilyen videókat a YouTube-nak semmilyen módon nem volna szabad propagálnia. Deruy úgy látja, egy erre törekvő lépés nem a szólásszabadság korlátozása lenne, hanem azon videók elérésének visszametszése, amelyek tudatosan téves információkat zúdítanak a felhasználókra.

Az Avaaz azokat a videókat vette górcső alá, amelyeket

  • a global warming (globális felmelegedés),
  • a climate change (klímaváltozás), és
  • a climate manipulation (klíma manipuláció)

kulcsszavakra keresve dobott fel a platform. A találatokból kiderült, hogy az első 100 felvételből 16 a felhasználókat megtévesztő információkat tartalmazott.

Klímaváltozás: nem mindenki hisz a tényeknek.
©

Az Avaaz szerint bár a YouTube korábban konkrét lépéseket tett például az oltásellenes videók visszaszorítására, a jelek szerint összességében nem ért el áttörést a platform a kamu információkat tartalmazó videókkal kapcsolatban. Éppen ezért felszólították a platform vezetőit, alkossanak olyan irányelveket, amelyek az éghajlatváltozással kapcsolatos kamu információkat tartalmazó videókat is eltüntetik. Ennek értelmében a YouTube-nak:

  • meg kellene oldania, hogy az algoritmusa ne ajánlja az ilyen kontenteket,
  • demonetizálnia kellene a klímatagadó videókat,
  • független tényellenőrző csoportokkal kellene együttműködnie,
  • átláthatóvá kellene tennie, hogy az algoritmus hány nem kívánatos videót dob fel egy keresés során.

A YouTube közleményben reagált az Avaaz tanulmányára, amelynek módszertana szerintük nem volt elég pontos – írja a The Guardian. Ugyanakkor megjegyezték, a jövőben tovább dolgoznak azon, hogy a felhasználók tisztában legyenek azzal, mit tartalmaz egy eléjük kerülő videó.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
A vírus bírja tovább, vagy a kínai gazdaság?

A vírus bírja tovább, vagy a kínai gazdaság?

Dínót akart a kis Theo, kapott egy hatmétereset

Dínót akart a kis Theo, kapott egy hatmétereset

Azonnali műtéttel kezelték a Scorpions énekesét

Azonnali műtéttel kezelték a Scorpions énekesét

Hamis útlevelekkel bukott meg egy iraki nő Ferihegyen

Hamis útlevelekkel bukott meg egy iraki nő Ferihegyen

"Olyan öreg már, legalább hadd igyon"

"Olyan öreg már, legalább hadd igyon"

Karanténba zárják az Olaszországból hazaérkező magyar diákokat

Karanténba zárják az Olaszországból hazaérkező magyar diákokat