Jóindulatú daganatot azonosítottak izraeli kutatók egy fiatal dinoszaurusz két megkövült farokcsigolyáján – közölte a Tel-Avivi Egyetem.

A Langerhans-sejtes histiocytosis (LCH) daganatot egy több mint 60 millió éve a mai kanadai Alberta tartomány déli részén élt dinoszaurusz fosszíliáin találták.  A Scientific Report tudományos folyóiratban közzétett tanulmány szerint ez a betegség nemcsak az emberre jellemző, hosszú evolúciós folyamaton ment át a dinoszauruszoktól az emberekig több mint 60 millió éven át.

Az izraeli kutatókkal együtt dolgozó észak-amerikai szakemberek, akik a közelmúltban tanulmányozták a fosszíliát, azonosítottak a fiatal dinoszaurusz két farokcsigolyáján két nagy lyukat, amelyet minden bizonnyal a daganat okozott.

A lyukak formája nagyon hasonlatos az LCH tumor által okozott lyukakhoz. Ez a jóindulatú daganat, amely 2 és 10 év közötti gyermekek csontjait sújthatja, fájdalmat okoz és gyakran magától eltűnik.

Az izraeli kutatók a csigolyacsontokat mikro-CT-vel vizsgálták, amely néhány ezredmilliméteres felbontású felvételeket készít.

A kutatók rekonstruálták a daganat háromdimenziós képét és a hozzá vezető ereket, és a felvétel nagy valószínűséggel megerősítette, hogy a dinoszaurusz LCH betegségben szenvedett.

Megható videóval mondott köszönetet a Google a járvány ellen küzdő orvosoknak