A Massachussettsi Műszaki Egyetem (MIT) kutatói speciális fehérjéket állítottak elő, amelyek képesek leállítani a koronavírus előidézte citokinvihart, az immunrendszer túlzott reagálását. A citokinvihar károsítja a tüdőszöveteket és a Covid-19 tüdőgyulladás halálos kimenetelét idézheti elő.

Koronavírus – a második év
Több mint egy év telt el azóta, hogy a kínai hatóságok egy új, sebesen terjedő vírus felbukkanását jelentették a WHO-nak. Aligha akad azóta olyan ember a világon, aki ne hallotta volna a Covid–19 kifejezést, és mind többen gyászolnak rokont vagy barátot, akivel az új betegség végzett, miközben egzisztenciák dőltek romba hetek alatt, és a teljes életünket átírta a járvány. Mostanra elkészültek az oltások is, ami viszont nemcsak reményt, de ismét rengeteg kérdést is felvet, miközben a vírust nem hogy megállítani nem sikerült, de újabb mutációja is fenyeget. E harc a részleteit találja meg cikksorozatunkban.

"Elképzelésünk szerint ezeket a fehérjéket a szervezetbe fecskendezve a citokinvihar által generált mértéktelen citokinokhoz köthetjük és eltávolíthatjuk a túlzott mennyiségű citokinokat, csökkenthetjük a fertőzés tüneteit" – idézte az egyetem közleménye Rui Qinget, az MIT kutatóját, a Quarterly Review of Biophysics (QRB) Discovery című tudományos folyóiratban megjelent tanulmány egyik szerzőjét.

A citokin a jelzőmolekulák egy fajtája, amely a sejtkommunikációban játszik alapvető szerepet. Az immunválasz szabályozásában és az információközvetítésben van fontos szerepük. A kutatók remélik, hogy megkezdhetik a szerkezetükben az antitestekhez hasonló fehérjék tesztelését emberi sejtekben és állatmodelleken is.

[Animáció: Egészen félelmetes, mit művel a tüdővel a koronavírus]

A kutatók olyan fehérjéket hoztak létre, amelyek hat különböző citokinreceptort másolnak, amelyek képesek olyan citokinokhoz kapcsolódni, mint az immunmoduláló interferon és az interleukin, valamint a kemokinok. Ezen fehérjék kapcsolódási erejének laboratóriumi kísérleteiben a kutatók azt találták, hogy az általuk előállított módosított fehérjék képesek voltak hasonló erővel kapcsolódni a citokinokhoz, mint a természetes citokinreceptorok.

"Az általunk alkotott citokinreceptorok felszívják a mértéktelen citokinok többségét, amelyeket a citokinvihar bocsát ki" – mondta David Jin, a tanulmány társszerzője.

Ha érdeklik a fejlemények, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos eredményeket is bemutató Facebook-oldalát.

Először Írországban, majd Magyarországon házasodott egy magyar nő, most a rendőrség nyomoz ellene