MTI / hvg.hu

A szúnyogok bélrendszerében élő mikroba a jelek szerint teljes mértékben megvédi az állatokat a betegségtől. Ha sikerülne a szúnyogok közt elterjeszteni, a maláriát is vissza lehetne szorítani.

Bár a koronavírus-járvány miatt most jóval kevesebb szó esik más betegségekről, nem szabad megfeledkeznünk róla, hogy a malária járvány is igen komoly fenyegetést jelent. Az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint 2018-ban például összesen 228 millió fertőzést regisztráltak világszerte, és mintegy 405 ezren haltak bele a fertőzésbe. Ez a szám azóta sem változott, évente mintegy 400 ezer ember, nagyrészt ötévesnél fiatalabb gyerek hal bele a maláriába.

Ugyan óriási előre lépéseket jelentettek az ágyakat takaró szúnyoghálók és a rovarirtók, az utóbbi években a fejlődés megtorpant, sokak szerint új védekező eszközökre lenne szükség. Ezt adhatja most meg egy kenyai és brit tudósok által tett új felfedezés.

A kutatók olyan mikrobát találtak, amely tökéletesen megvédi a szúnyogokat a maláriától. A szakemberek szerint a felfedezésben óriási lehetőség rejlik a betegség elleni küzdelemben, ugyanis a betegséget a fertőzött szúnyogok csípése terjeszti, tehát a rovarok védelme az emberek védelmét eredményezheti.

A Microsporidia MB nevű mikrobát a szúnyogok tanulmányozása közben fedezték fel a kenyai Viktória-tónál, ami a rovarok bélrendszerében és genitáliáiban él. A kutatók egyetlen olyan szúnyogot sem találtak, amelyikben Microsporidia él és emellett fertőzött is lett volna – írták a Nature Communications tudományos lapban. A laboratóriumi kísérletek megerősítették, hogy a mikroba megvédi a szúnyogokat a malária kórokozójával szemben.

A Microsporidiák vagy kisspórások élősködők, a gombák közeli rokonai. A vizsgált szúnyogok öt százalékában találták meg az új fajt.

"Az eddigi adataink azt mutatják, 100 százalékban véd a malária ellen. Meglepetésként ért bennünket is. Azt gondolom, nagy áttörést lehet elérni vele" – mondta el a BBC-nek Jeremy Herren, a kenyai nemzetközi rovartani kutatóközpont (International Centre of Insect Physiology and Ecology, ICIPE) munkatársa.

Azt még kutatják, milyen mechanizmus által védi a mikroba a szúnyogot, de úgy tűnik, élethosszig tart a hatása.

Egy régió szúnyogjainak legalább 40 százalékát kell a Microsporidiával megfertőzni, hogy a malária jelentősen visszaszoruljon. A mikrobát felnőtt egyedek adják át egymásnak, valamint nőstények az utódjaiknak.

Hitlert vélték felfedezni az Amazon új logójában