hvg.hu

A Visual Science csapata minden korábbinál részletesebb modellt készített a COVID-19-et okozó vírusról. Ahogy sejtettük, nem valami szép.

Koronavírus-világjárvány
Már meghaladja az ötmilliót a koronavírussal megfertőzöttek száma a világon, és több mint háromszázezren vesztették életüket a betegség miatt, a járvány gazdasági hatásai pedig felbecsülhetetlenek. A járvány terjedése már több országban lassul, több helyen elkezdték enyhíteni a korlátozásokat, Igyekszünk mindenről tájékoztatni olvasóinkat, tartson velünk, olvassa cikksorozatunkat.

A koronavírus elleni küzdelmet nehezíti, hogy a kutatóknak egy láthatatlan, de legalábbis rendkívül kisméretű ellenséggel kell harcolnia. A kórokozónak ettől függetlenül van “arca”, noha ezt csakis azok láthatták, illetve láthatják, akik közelről tanulmányozzák a viselkedését.

A Visual Science nevű orvosbiológiai csapat a vírus minden, a tudomány által eddig gyűjtött adatát felhasználva egy részletes modellt készített. Az eredményeket nagyfelbontású videóban is közzétették. Így pedig bárki megnézheti, milyen közelről a COVID-19-et okozó vírus, a SARS-CoV-2.

A tudományos-ismeretterjesztő lap, az IFL Science szerint a modellezést végző tudóscsapat virológusokkal egyeztetve állt elő a művel, hogy a vírus ábrázolása minél hitelesebb legyen. A videó egy részén a vírus gömb helyett ovális formában látszik, de ez a kutatók szerint normális: a részecskék ugyanis változatos alakúak lehetnek, de ez a két megjelenés a gyakoribb. A videón a vírus tüskéit is szemügyre lehet venni, melyekből összesen 90 borítja a kórokozó “testét”. A tüskék a fehérjék megtámadásában nyújtanak segítséget.

Néhány kutató korábban mikroszkópos fényképet tett közzé, amelyen az látható, ahogy a vírus bejut egy sejtbe.

Felhőszakadásra figyelmeztet a meteorológiai szolgálat