Az Egyesült Államok legismertebb, antiszemitizmus és rasszizmus ellen küzdő szervezete, az Anti-Defamation League (ADL) nemrég bojkottot hirdetett a Facebook ellen, mert szerintük a cég nem lép fel elég határozottan Donald Trump gyűlöletkeltő bejegyzései, valamint az álinformációk terjedése ellen. Az ADL arra buzdítja a cégeket, hogy ne hirdessenek se a közösségi oldalon, se pedig az Instagramon.
A kezdeményezéshez eddig több kisebb szervezet csatlakozott már, többek között az Eddie Bauer ruházati üzletlánc, a filmforgalmazó Magnolia Pictures és a North Face márka. Bár az ADL felhívására válaszoló cégek száma szép lassan gyarapszik, a kiesés, ami a hirdetések felfüggesztéséből ered, valószínűleg nem vágja földhöz a Facebookot. De a Verizon nevének feltűnése azért már olyan következményekkel járhat, amely ha gondot nem is okoz, de szabad szemmel látható lesz a Facebook könyvelésében is.
A The Wall Street Journal írta meg, hogy az amerikai telekommunikációs óriás úgy döntött, csatlakozik az ADL által meghirdetett bojkotthoz. John Nitti, a cég kommunikációért felelős vezetője a CNBC-nek úgy nyilatkozott, a döntésük egészen addig lesz érvényben, amíg a Facebook nem tud a Verizon alapelveivel összhangban lévő megoldást találni a fent említett problémákra.
A Verizon bojkottja minden bizonnyal fájdalmasan érinti majd a Facebookot. A Pathmatics piacelemző cég szerint a vállalatot a 78. legnagyobb hirdetőként tartották nyilván a Facebooknál a 2020. május 22-e és június 20-a közti időszakban. A cég ebben az időszakban nagyjából 1,5 millió dollárt (kb. 474 millió forint) költött hirdetésekre a közösségi oldalon, és további 500 ezer dollárt (158 millió forint) az Instagramon.
Carolyn Everson, a Facebook globális üzletágának alelnöke szerint tiszteltben tartják a márkák döntését, eközben pedig folyamatosan tárgyalnak velük, hogy minden fél számára elfogadható megoldás születhessen a helyzetre.
Korábban már a YouTube-nál is volt hasonló akció. A videómegosztó ellen 2017-ben hirdettek bojkottot, szintén a tartalomkezelési – vagy inkább nem kezelési – stratégiájuk miatt. Ott végül sikerült némi változást elérniük.
Az elmúlt hetekben komoly kritika zúdult a Facebookra Donald Trump bejegyzései miatt. Az amerikai elnök a George Floyd halála utáni tüntetésekről írt az erőszakot dicsőítő bejegyzést. A Twitter ezt elrejtette, a Facebook viszont nem csinált semmit. Később Mark Zuckerberg is megszólalt az ügyben, és azt mondta, undorodik Trump kiírásától, mégsem tartja szerencsésnek, hogy beavatkozzanak.
Nem sokkal később viszont fordult a kocka. Mark Zuckerberg egy héttel később már arról beszélt, hogy változás kell a Facebookra, igaz, azt nem árulta el, pontosan mire gondol. Azóta már a Facebook és az Instagram is törölte Trump egyik jogsértő videóját, több hirdetését pedig leállította a közösségi oldal, mert náci jelképet használt benne.
Az ADL erre a folyamatra szeretne nyomást gyakorolni, hogy a Facebook a fentieken túl is határozott lépéseket tegyen.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.