szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Egyesült Államok egyik legnagyobb telekommunikációs vállalata a Verizon is csatlakozott azon vállalatok köréhez, akik ultimátumot adtak a Facebooknak: határozatlan időre leállítják a Facebookon és az Instagramon futó hirdetési kampányaikat, amíg Zuckerberg vállalata kivételezik Donald Trumppal, és olyan bejegyzéseit hagyja az oldalon, amilyenekért mással már rég elbántak volna.

Az Egyesült Államok legismertebb, antiszemitizmus és rasszizmus ellen küzdő szervezete, az Anti-Defamation League (ADL) nemrég bojkottot hirdetett a Facebook ellen, mert szerintük a cég nem lép fel elég határozottan Donald Trump gyűlöletkeltő bejegyzései, valamint az álinformációk terjedése ellen. Az ADL arra buzdítja a cégeket, hogy ne hirdessenek se a közösségi oldalon, se pedig az Instagramon.

A kezdeményezéshez eddig több kisebb szervezet csatlakozott már, többek között az Eddie Bauer ruházati üzletlánc, a filmforgalmazó Magnolia Pictures és a North Face márka. Bár az ADL felhívására válaszoló cégek száma szép lassan gyarapszik, a kiesés, ami a hirdetések felfüggesztéséből ered, valószínűleg nem vágja földhöz a Facebookot. De a Verizon nevének feltűnése azért már olyan következményekkel járhat, amely ha gondot nem is okoz, de szabad szemmel látható lesz a Facebook könyvelésében is.

Verizon

A The Wall Street Journal írta meg, hogy az amerikai telekommunikációs óriás úgy döntött, csatlakozik az ADL által meghirdetett bojkotthoz. John Nitti, a cég kommunikációért felelős vezetője a CNBC-nek úgy nyilatkozott, a döntésük egészen addig lesz érvényben, amíg a Facebook nem tud a Verizon alapelveivel összhangban lévő megoldást találni a fent említett problémákra.

A Verizon bojkottja minden bizonnyal fájdalmasan érinti majd a Facebookot. A Pathmatics piacelemző cég szerint a vállalatot a 78. legnagyobb hirdetőként tartották nyilván a Facebooknál a 2020. május 22-e és június 20-a közti időszakban. A cég ebben az időszakban nagyjából 1,5 millió dollárt (kb. 474 millió forint) költött hirdetésekre a közösségi oldalon, és további 500 ezer dollárt (158 millió forint) az Instagramon.

Carolyn Everson, a Facebook globális üzletágának alelnöke szerint tiszteltben tartják a márkák döntését, eközben pedig folyamatosan tárgyalnak velük, hogy minden fél számára elfogadható megoldás születhessen a helyzetre.

Korábban már a YouTube-nál is volt hasonló akció. A videómegosztó ellen 2017-ben hirdettek bojkottot, szintén a tartalomkezelési – vagy inkább nem kezelési – stratégiájuk miatt. Ott végül sikerült némi változást elérniük.

Az elmúlt hetekben komoly kritika zúdult a Facebookra Donald Trump bejegyzései miatt. Az amerikai elnök a George Floyd halála utáni tüntetésekről írt az erőszakot dicsőítő bejegyzést. A Twitter ezt elrejtette, a Facebook viszont nem csinált semmit. Később Mark Zuckerberg is megszólalt az ügyben, és azt mondta, undorodik Trump kiírásától, mégsem tartja szerencsésnek, hogy beavatkozzanak.

AFP / Brendan Smialowski

Nem sokkal később viszont fordult a kocka. Mark Zuckerberg egy héttel később már arról beszélt, hogy változás kell a Facebookra, igaz, azt nem árulta el, pontosan mire gondol. Azóta már a Facebook és az Instagram is törölte Trump egyik jogsértő videóját, több hirdetését pedig leállította a közösségi oldal, mert náci jelképet használt benne.

Az ADL erre a folyamatra szeretne nyomást gyakorolni, hogy a Facebook a fentieken túl is határozott lépéseket tegyen.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!