MTI / hvg.hu

Egy Deinococcus radiodurans nevű baktérium olyannyira szívós, hogy a világűr szélsőséges körülményei sem pusztítják el.

Japán tudósoknak sikerült igazolniuk a "pánspermia elméletet", miszerint az egyszerű életformák, egyes baktériumok képesek eljutni egyik bolygóról a másikra és túlélik a világűr szélsőséges körülményeit.

A kutatók a radioaktivitásnak legjobban ellenálló Deinococcus radiodurans baktériumot a Nemzetközi Űrállomáson (ISS) kívül helyezték el, 400 kilométernyire a Földtől. A világűr szélsőséges körülményeinek, nagy hőingadozásnak kitéve, erős UV-sugárzásban három évvel később is életben voltak a mikroorganizmusok.

"A laboratóriumban végzett különféle kísérletek miatt tudtam, hogy túléli a baktérium, de amikor tényleg élve tért vissza, megkönnyebbültem" – mondta Jamagisi Akihiko, a Frontiers in Microbiology folyóiratban megjelent tanulmány szerzője, a tokiói Gyógyszerészeti és Élettudományi Egyetem emeritus professzora. Szerinte eredményeik a Mars-utazást is előbbre vihetik és érdekes lehetőségeket vetnek fel.

Mindenki úgy gondolja, hogy az élet a Földön kezdődött, de az új eredmények azt mutatják, hogy más bolygókon is keletkezhetett az élet

– mondta a tudós, aki kutatócsoportjával hasonló kísérletet akar végrehajtani a Van Allen sugárzási övön kívül is, ahol még nagyobb sugárzásnak lennének kitéve a baktériumok.

A Nemzetközi Űrállomáson a csernobili sugárzást túlélt gombákkal is kísérleteznek a tudósok.

A kutatók úgy vélik, hogy több mint hárommilliárd évvel ezelőtt a Mars sokkal melegebb volt, mint manapság, a bolygó felszínén folyók és tavak is voltak és a körülmények kedvezőek voltak az egyszerű mikrobiális élet kialakulásához.

A Marssal kapcsolatos kutatások új lendületet kaptak, miután az Egyesült Államok, Kína és az Egyesült Arab Emírségek is gyors egymásutánban ember nélküli űrexpedíciókat indított idén a vörös bolygóhoz. A szondák újabb hulláma egyfelől az élet nyomait kutatja, másfelől a jövendőbeli űrhajósok számára készíti elő a landolást a vörös bolygón.

A diákok harmada nem fért hozzá a távoktatáshoz, az EP a digitális szakadék felszámolását kéri