hvg.hu

A kutatóknak sikerült bizonyítékot találniuk egy 1930-as évek óta létező tézisre, amely szerint a sötét anyag egy részének létezéséért is felelős neutrínók a csillagokból származnak.

A világon először sikerült a tudósoknak megerősíteniük az asztrofizika egyik legfontosabb elméletét. Az NBC News beszámolója szerint az olasz Nemzeti Nukleáris Fizikai Intézet kutatói a Borexino detektor segítségével olyan neutrínókat észleltek, amelyek csillagfúzióból származnak.

Ez a fúzió a csillagokban, így a Nap belsejében is lejátszódó úgynevezett CNO-ciklus. A CNO, azaz szén-nitrogén-oxigén ciklus a csillagokban lezajlódó két fúziós folyamat egyike, amely során a csillagok a hidrogént héliummá alakítják át. A most kapott eredményüket a Nature című tudományos szaklapban közölték.

Azt, hogy a ciklus során neutrínók keletkezhetnek, már az 1930-as évek óta sejtik a tudósok, eddig azonban nem sikerült bizonyítaniuk. Azért sem, mert a neutrínók csupán gyenge kölcsönhatásokban vesznek részt, a részecskének nincs elektromos töltése, és az erős kölcsönhatásban sem mutatható ki. Emiatt rendkívül közömbös az anyagokkal szemben: a Wikipédia meghatározása szerint egy egy fényév vastagságú ólomfalon a neutrínók fele képes lenne áthatolni, így pedig mérni, megfigyelni szinte lehetetlen őket. A kutatóknak azonban most nemcsak detektálniuk sikerült a neutrínókat, de meg is tudták erősíteni, hogy a CNO-ciklusban keletkeztek, ami így az új évezred egyik legjelentősebb fizikai felfedezése lehet.

A mostani megfigyeléshez egy másik, igen fontos megállapítás is társult. A CNO-ciklus ugyanis a Napnál nagyobb, forróbb csillagokban sokkal gyakoribb, az olyan égitestek, mint a mi Napunk az energiájuk csupán 1 százalékát termelik meg ezzel. Mindez megmutatja, a CNO-ciklus nemcsak a nagyobb csillagok motorja, de összességében a világegyetemé is.

Ennek köszönhetően jobban megérthetjük például a sötét anyagot, amelyek létezésében a neutrínóknak kulcsszerepük van. A mostani felfedezés a szakemberek szerint ezzel együtt segíthet megválaszolni a kozmoszra vonatkozó legalapvetőbb kérdéseket.

Kórházban töltötte a karácsonyt, most az ápolók segítségével megkérte a barátnője kezét