Gécs Dániel
Gécs Dániel
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nyolc év telt el CD Projekt RED monumentális videojátékának bejelentése és megjelenése között. A Cyberpunk 2077 ennek megfelelő élményt is kínál, elképesztő részletességgel. Kipróbáltuk.

Nem gyakran fordul elő, hogy a játékosok közel egy évtizedet várnak kedvenc videojátékukra, de a Cyberpunk 2077 elkészítése több okból sem volt könnyű: hatalmas mennyiségű tartalommal rendelkezik, melynek ki- és megépítése (pláne megismerése) rengeteg munkát igényel. A játék ráadásul folyamatosan bővül is majd, ha a fejlesztést végző CD Projekt RED túljutott az első napi sokkon. A játék ugyanis piszok erősen kezdett, nem egy platformon több százezres érdeklődést kiváltva. Sőt, indulása után egymillióan játszottak vele egyszerre az egyik legnagyobb játékos platformon, a Steamen, amivel minden eddig rekordot megdöntött. A Twitch játékstreamelős oldalon pedig további egymillióan nézték az első napi adásokat.

Nyolc év megfeszített munka

A Cyberpunkot 2012-ben jelentette be a lengyel CD Projekt, de a tényleges munka csak egy évvel később kezdődött. Aztán hosszú időn át szinte semmit nem lehetett tudni az állapotáról, majd a 2019-es E3 játékszakmai expón – az egyik leghitelesebb akcióhős, Keanu Reeves jelenlétében – végre elhangzott: a szoftver 2020 áprilisában fog debütálni. A játékosok akkor még nem is sejtették, hogy kedvencüket csak hónapokkal később, decemberben vehetik majd a kezükbe.

A sorozatos csúszásokat az okozta, hogy a Cyberpunk óriási és tucatnyi lehetőséget kínáló világgal rendelkezik. Ebbe belenyúlni nemcsak hatalmas felelősség, de komoly hozzáértést kíván. Ha innen nézzük, kisebb csoda, hogy a fejlesztők ennyi idő alatt is végezni tudtak vele. A hosszát egyébként pedig remekül mutatja, hogy nálunk csak órákkal az indítása után jutott oda a program, hogy megjelenítse a főcímet. Ennyi időt vesz ugyanis igénybe a prológus és a főbb karakterek megismerése.

©

Kiberpunkok

A Cyberpunk 2077 a hasonló nevű szerepjáték univerzumát veszi alapul, de a videojátékot természetesen nem kockával kell játszani. Mivel azonban videós formában is szerepjátékról van szó, itt is egy általunk összerakott karakterrel haladunk előre. A hős megformázása pedig igen kritikus része az indulásnak, ráadásul jó hosszú ideig elszöszölhetünk vele. Köszönhetően annak, hogy minden létező dolgot meg lehet rajta változtatni – még a nemi szerveket is.

A játék olyannyira összetett, hogy nemcsak a karakter – vagy ahogy a játékban nevezik, V – alapvető tulajdonságait erősíthetjük (ezekből öt van), hanem a tulajdonságokból lenyitható, egyenként további két-három képzettségcsoportot is. Amelyeken belül is vannak még megszerezhető jóságok. A rendszer első ránézésre elég zavarosnak tűnik, de a remekül sikerült magyar lokalizáció képes oldani ezt a feszültséget.

Miről szól?

A Cyberpunknak természetesen van sztorija, remekül meg is van írva, de a történetszálat nem lehet néhány mondatban letudni. Ennek legfőbb oka, hogy az egészet rendkívül változatos feladatok, események láncolata alkotja. A felhasználó küldetése, hogy ezeket felgöngyölítse, és beavatkozzon a néhol túlságosan neonfényes megalopolisz, Night City – vagyis a játék helyszínének – működésébe. A Cyberpunkban ráadásul nem egyetlen szálon folynak az események: három kiindulópont közül választva (Nomad, Street Kid, Corpo) lehet elindulni. A három lehetőség pedig eltérő hátteret ad a karakternek.

A CD Projekt híres arról is – gondoljunk csak a remekül sikerült The Witcher 3: Wild Huntra –, hogy a játékait izgalmas fő- és mellékküldetésekkel bővíti. Ilyenekből elképesztő mennyiséget találni a Cyberpunkban is, még tovább növelve a benne eltöltött időt. Kétségkívül ez viszi előre a játékot, a feladatok ugyanis szinte játszatják magukat. A korban, ahol az emberi testmódosítás (kütyük és eszközök általi erősítése) bárki számára adott. Ilyesmit saját karakterünkön is elvégezhetünk, mi több erről szól az egész.

©

A játék – a már említett Witcher-résszel ellentétben – belső nézetes. Ez azt jelenti, hogy a felhasználó többnyire a karakter karját és fegyvereit látja, így viszont minden más sokkal közelebb kerül hozzá. A CD Projekt pedig félelmetesen részletes világot hozott össze: minden jelenetről süt az igényesség, a játékbéli utcák, de még a sikátorok is teljesen egyediek. Több nyílt világú videojátékot is kipróbáltunk már, de egyikben sem éreztük olyan élvezetesnek a mászkálását, mint a Cyberpunkban. Ahol egyébként motorra és autóba is pattanhatunk, az egyik, a sztori szempontjából hangsúlyos karakternek pedig egy igazi világsztár adja a hangját és az arcát: Keanu Reeves. Az ő személye egy külön cikket is megérne a témában, a jelenléte ugyanis egyáltalán nem természetellenes.

A Mátrix-filmek Neójának kifejezetten jól áll ez a közeg, mintha mindig is ide tartozott volna.

Inkább szerep-, mint akciójáték

A játékmenetről készült eddigi videókból azt lehetett leszűrni, hogy a Cyberpunk egy kegyetlen, folyamatos akcióról szóló videojáték lesz. Ez azonban nem így van: a történetet akár egyetlen halálos lövés nélkül is végig lehet vinni. Arról nem is beszélve, hogy a szoftver bizonyos részein inkább a szerepjátékos elemek érvényesülnek, komolyabb vérontásra nincs szükség. Ugyanilyen fontos az is, hogy bizonyos szituációkban milyen választ adunk a nekünk szegezett kérdésre, az ugyanis komolyan befolyásolhatja az utána következő eseményeket – és ezzel a karakterünk egészét.

©

A lövöldözés egyébként is különös része a Cyberpunknak. Az ellenfelek akár négy-öt(!) fejlövést is túlélnek, nem lehet csak úgy elintézni őket. A kiberpunkok világa azonban nem csak lőfegyveres harcot engedélyez, a jobban őrzött területekre lopakodással és hackeléses technikákkal is bejuthatunk. Utóbbi konkrétan a teremben lévő berendezések manipulálására ad lehetőséget, de ha akarjuk, az ellenséges erőkben is kárt tehetünk vele. (A "kihagyhatatlan" plecsni első betűit már itt ráégettük a játékra.)

A feketeleves

Szót kell ejtenünk a Cyberpunk legnagyobb rákfenéjéről is: a játék most, az első napi javítócsomag után is hibás. Az utakon véletlenszerűen felbukkanó nem-játékos karaktereket (a program által irányított városlakókat) még el tudnánk fogadni. Nagyobb baj, hogy a játék esetenként – nem tudunk rá jobb szót mondani – meghülyül. PlayStation 5-ön nem egyszer előfordult, hogy egy átvezető videó után a karakter magától sétálni, illetve futni kezdett. Máskor pedig a kamera gondolta úgy, hogy körbe-körbe mozgatja a képet. De olyat is tapasztaltunk, hogy a minitörténetek olvasgatása közben a háttérben halk, búgásszerű zaj váltotta fel a játékbéli zenét.

Az internetes fórumbejegyzésekben súlyosabb problémákról is olvasni: a régebbi konzoloknál, mint a PlayStation 4 és az Xbox One, a játék nem mindig éri el az optimális framerate-t, így gyakorta akad, a textúrák lassan vagy egyáltalán nem töltenek be, a grafika pedig sok helyen lebutított. Ez valahol persze érthető: mindkét rendszer több mint 7 éves, egyszerűen eljárt felettük az idő. A novemberben megjelent PS5-ön ilyen jellegű gondok nincsenek, a játék bár nem next-gen kiadásként, de remekül fut.

A Cyberpunk persze nemcsak konzolokon játszható, PC-s változata is van, ahogy a Magyarországon csak néhány napja elérhető Google Stadián, és az Nvidia hasonló technológiájú GeForce Now-ján is indítható, ha nem rendelkezünk videojátékra felkészített számítógéppel. Az eddigi visszajelzések alapján a játék mindkét platformon látványos minőségű.

Mérföldkő

A technikai gondokat leszámítva a Cyberpunk 2077 zseniális videojáték, egy rétegekre épített mestermű, és ezt csak tovább erősíti az az atmoszféra, amely az egész videojátékot körüllengi.

A játékot a PS5-ös változat alapján teszteltük. A zavaró bugok miatt pontlevonással éltünk, ezért 10-ből 9 pontot adtunk rá. Meg egy felet.

Többi játéktesztünket itt találja. Ha rendszeresen szeretne értesülni róluk, lájkolja és figyelje a HVG Tech rovatának facebookos oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!