hvg.hu
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A kutatók egy egyelőre kis létszámú csoporton elvégzett vizsgálat során azt találták, hogy a koronavírussal megfertőződött, kórházi kezelésre szoruló páciensek vérében autoantitestek voltak. Ezek meggátolhatják, hogy az immunrendszer által termelt sejtek legyőzzék a vírust.

Koronavírus – a második év
Több mint egy év telt el azóta, hogy a kínai hatóságok egy új, sebesen terjedő vírus felbukkanását jelentették a WHO-nak. Aligha akad azóta olyan ember a világon, aki ne hallotta volna a Covid–19 kifejezést, és mind többen gyászolnak rokont vagy barátot, akivel az új betegség végzett, miközben egzisztenciák dőltek romba hetek alatt, és a teljes életünket átírta a járvány. Mostanra elkészültek az oltások is, ami viszont nemcsak reményt, de ismét rengeteg kérdést is felvet, miközben a vírust nem hogy megállítani nem sikerült, de újabb mutációja is fenyeget. E harc a részleteit találja meg cikksorozatunkban.

Az, hogy valakinél mennyire okoz súlyos tüneteket a koronavírus, nagyban függ attól, mennyire erős az adott személy immunrendszere. A tudósok ugyanakkor azt továbbra sem tudják, hogy pontosan miért lehet az, hogy valakinél enyhébbek, vagy nincsenek tünetek, míg másokat szó szerint meggyötör a fertőzés.

Az amerikai Yale Egyetem kutatói ezt a kérdést igyekezett megválaszolni. A szakemberek tanulmánya – amit egyelőre még nem publikáltak tudományos folyóiratban – szerint azon betegek szervezete, akiknél súlyos tüneteket okoz a koronavírus, autoantitestek termelődnek. Az autoantitestek olyan fehérjék, amelyek az immunrendszerben képződnek, és a szervezet saját szöveteit, fehérjéit támadja meg, amelyek így nem képesek különbséget tenni a szervezet saját sejtjei és a betolakodók között.

Hat újabb tünetről mondták ki, hogy koronavírus-fertőzésre utalhatnak

Az amerikai járványügyi központ (CDC) kibővítette azt a tünetlistát, amely alapján koronavírus-fertőzésre lehet gyanakodni egy beteg vizsgálatakor.

Ha ez valóban így van az azt jelenti, hogy

a súlyos koronavírusos betegeknél a szervezet a saját szerveit támadja meg.

A szakemberek szerint a fent említett autoantitestek olyan fehérjékhez kapcsolódnak – a citokinekhez és a kemokinekhez –, amelyek kulcsfontosságú szerepet játszanának a fertőzött sejtek felismerésében és elpusztításában. Ez a folyamat meggátolja az immunrendszer normál működését, blokkolja a szervezet vírus elleni védekezését, ez pedig súlyosbítja a fertőzést.

Azt a kutatók régóta tudják, hogy az autoantitestek részt vesznek az olyan autoimmun megbetegedések kialakulásában, mint a lupus vagy a reumatoid artritisz. Hogy ezekben az emberekben miért kezd el termelődni ez az anyag, nem tudni, de feltételezik, hogy genetikai és környezeti okokra vezethető vissza. Emellett bizonyos vírusfertőzéseket is összefüggésbe hozták az autoimmun megbetegedéssel.

Az eddigi leghatékonyabb koronavírus elleni gyógyszert fejleszthették ki

Az amerikai kutatók szerint a Molnupiravir képes lehet 24 óra leforgása alatt megakadályozni, hogy a megfertőződött ember továbbadja a koronavírust. A készítményt már a betegeken tesztelik.

Az év elején az Annals of Rheumatic Diseases című tudományos szaklapban már megjelent egy publikáció arról, hogy a kutatók autoantitesteket találtak olyan COVID-betegek szervezetében, akiknek nem volt autoimmun betegségük. A további vizsgálatok arra is rámutattak, hogy ezek megtámadhatják azokat az immunfehérjéket, amelyeket a vírusfertőzés ellen termel a szervezet.

A Yale Egyetem tudósai 170, kórházi kezelést kapó beteget vizsgáltak meg, és kimutatták, hogy a vérükben olyan autoantitestek vannak, amelyek megtámadják az immunrendszer által a betegségek legyőzésére termelt sejteket. Az ezzel párhuzamosan végzett egérkísérletek azt mutatták, ezek az autoantitestek súlyosbíthatják a koronavírus-fertőzéssel együtt járó tüneteket.

Fontos ugyanakkor, hogy a kutatók nem találtak olyan COVID-specifikus autoantitestet, ami egyértelműen felelőssé tehető a súlyos tünetek kialakulásáért, így a témában további, alapos kutatásra lesz még szükség. A mostani eredmények azonban már olyan irányba mutathatnak, amivel később talán könnyebben legyőzhetővé válik a vírus.

Civil Közoktatási Platform: Táppénzt a szülőknek, oltást a pedagógusoknak!

Győr polgármestere a Facebookon oktatta ki a tíz év után kirúgott színházigazgatót