Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Bécsi tudósok kimutatták, hogy akiket a Covid-19 miatt kórházban kellett kezelni, azoknál szignifikánsan gyakrabban fordult elő egy bizonyos génváltozat.

Koronavírus – a második év
Több mint egy év telt el azóta, hogy a kínai hatóságok egy új, sebesen terjedő vírus felbukkanását jelentették a WHO-nak. Aligha akad azóta olyan ember a világon, aki ne hallotta volna a Covid–19 kifejezést, és mind többen gyászolnak rokont vagy barátot, akivel az új betegség végzett, miközben egzisztenciák dőltek romba hetek alatt, és a teljes életünket átírta a járvány. Mostanra elkészültek az oltások is, ami viszont nemcsak reményt, de ismét rengeteg kérdést is felvet, miközben a vírust nem hogy megállítani nem sikerült, de újabb mutációja is fenyeget. E harc a részleteit találja meg cikksorozatunkban.

A természetes ölősejtek egy receptorának hiánya összefügg a Covid-19 súlyos lefolyásával – állapította meg a Bécsi Orvostudományi Egyetem tanulmánya. A fertőzés korai szakaszában a vírus szaporodása elleni harc fontos lépése az úgynevezett természetes ölősejtek (NK sejtek) immunválasza. Ezeknek a sejteknek a felületén különleges aktiváló receptorok helyezkednek el, köztük az NKG2C receptor, amely a fertőzött sejttel a speciális felszíni struktúrái egyikének (HLA-E) segítségével kommunikál. Ennek a kommunikációnak az eredménye, hogy a vírusfertőzött sejt elpusztul.

A népesség mintegy négy százalékánál azonban egy génváltozat miatt hiányzik az NKG2C aktiváló receptor, 30 százalékánál pedig csak részben áll rendelkezésre. A Bécsi Orvostudományi Egyetem virológiai központjának kutatócsoportja Elisabeth Puchhammer-Stöckl vezetésével kimutatta, hogy a legnagyobb eséllyel azoknál alakul ki súlyos Covid-19, akiknél hiányzik, vagy csak részben áll rendelkezésre az NKG2C receptor.

A Genetics in Medicine című tudományos folyóiratban megjelent tanulmányukban a szerzők kimutatták, hogy akiket a Covid-19 miatt kórházban kellett kezelni, azoknál szignifikánsan gyakrabban fordult elő az a génváltozat, amely a receptorhiányt okozza, mint akiknél a betegség enyhébb lefolyású volt. Mint Puchhammer-Stöckl nyilatkozta:

Az intenzív osztályokon kezelt betegek esetében, nemtől és életkortól függetlenül, különösen jellemző volt a receptor hiánya. A fertőzött sejt HLA-E szerkezetének genetikai változatai szintén mutattak összefüggést a betegség súlyosságával, noha kisebb mértékben.

Már tesztelik a GSK–Sanofi-vakcinát is

A két cég megcsúszott a fejlesztéssel, mert az első klinikai vizsgálatok során az oltóanyag nem alakított ki megfelelő immunválaszt az idős emberek szervezetében.

Így vonult a kifutón a 18 éves Michelle Pfeiffer - videó