Titokból egy 124 méter hosszú, 120 km/h-val szálló valóság lett: magasba emelkedik az új léghajó, és ígérik, ebből nem lesz Hindenburg

Bár ránézésre hasonlít rá, a Pathfinder 1 léghajó felépítése teljesen más, mint az 1937-ben katasztrofális véget érő Hindenburg. A fejlesztést a Google társalapítója, Sergey Brin cége végezte, sokáig a legnagyobb titoktartás mellett.

  • hvg.hu hvg.hu
Titokból egy 124 méter hosszú, 120 km/h-val szálló valóság lett: magasba emelkedik az új léghajó, és ígérik, ebből nem lesz Hindenburg

Engedélyt adott az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (Federal Aviation Administration, FAA) arra, hogy Kaliforniában tesztrepülést végezzenek egy 124 méter hosszú, héliummal töltött léghajóval. A Pathfinder 1 Sergey Brin, a Google társalapítójának nevéhez kötődik, az LTA Research nevű cége tervezte a légi járművet. A tervek szerint rakományt és embert is lehet majd szállítani vele.

Az IEEE Spectrum emlékeztet: az engedély kiadásával a Hindenburg 1937-es katasztrófája óta ez lesz a legnagyobb léghajó, ami a magasba emelkedik. A tesztrepülést a Szilícium-völgyben található Moffett Field repülőtér, valamint a vele szomszédos Palo Alto repülőtere közötti légtérben végzik el.

Elveszett videón a Hindenburg léghajó katasztrófája

Az NBC 10-es csatornája egy olyan videót mutatott be, amit eddig csak pár ember láthatott az 1937-ben, leszállás közben felrobbant léghajó katasztrófájáról.

Az eszköz 460 méter magasba emelkedhet fel, így nem fogja megzavarni a környékbeli repülőterek forgalmát sem.

A léghajóval először egy statikus tesztet hajtanak majd végre, vagyis kirögzítve emelkedhet fel egy bizonyos magasságig. Ezután 25 olyan tesztrepülés során összesen 50 órát kell biztonságosan a levegőben, de még nem túl magasan töltenie.

LTA Research and Exploration

Bár a Pathfinder 1 külsőre nagyon hasonlít a 20. század elején gyártott léghajókra, felépítésében teljesen más. A léghajó váza titánból és szénszálas anyagból épül fel, így aztán a szerkezet elég könnyű ahhoz, hogy a gyúlékony hidrogén helyett a nem gyúlékony hélium emelje magasba.

A léghajó 120 km/h sebességre képes.

A léghajón összesen 12 villanymotor található, ezek segítik a függőleges fel- és leszállást. Ettől függetlenül a hajtáslánc hibrid: egy 150 KW-os dízelgenerátor állítja elő az áramot a 24 akkumulátor számára. Üzemanyagként viszont a későbbiekben hidrogént is terveznek használni.

A megerősített burkolatban több érzékelő ügyel a gázszint folyamatos követhetőségére.

LTA Research and Exploration

Bár a Pathfinder 1-et úgy tervezték meg, hogy egyetlen pilóta vezesse, a tesztek során egészen biztosan két pilóta kap majd rajta helyet – egészen addig, amíg ki nem derül, hogy mekkora terheléssel jár egy személy számára az eszköz üzemeltetése. Ha a teszteket sikerül elvégezni, 14 utas utazhat majd a gép fedélzetén.

A tervek szerint a Pathfinder 1-et Kaliforniában fogják gyártani. Ott egyébként már elkezdték egy még nagyobb, 180 méter hosszú léghajó fejlesztési munkálatait.

Az LTA humanitárius küldetéseken vetné be a légi járművet, vagyis olyan helyre szállítana embert és/vagy rakományt, ami közúton megközelíthetetlen.

Az FAA által kiadott engedély a következő egy évre szól, a cég azonban 180 napon belül teljesítené az összes tesztet.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Gyakrabban rúgják meg a nőket – a Heim Pál kórház sürgősségijén dolgozók 100 százaléka tapasztalt agressziót munka közben

Gyakrabban rúgják meg a nőket – a Heim Pál kórház sürgősségijén dolgozók 100 százaléka tapasztalt agressziót munka közben

Leggyakrabban kiabálással, sértegetéssel, káromkodással és becsmérlő fenyegetéssel találkoznak a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet dolgozói, de előfordul, hogy a hozzátartozók vagy a betegek leköpik, megrúgják, fellökik vagy szexuálisan inzultálják őket – derül ki a dolgozókat érő erőszakról szóló kutatásból.