„Ebbe a tükörbe nehéz belenézni” – unokájuk fotózta végig Marika és Sándor tízéves búcsúját
Szajki Bálint fotóriporter éveken át dokumentálta, ahogy nagymamája otthon ápolja súlyos beteg nagypapáját.
Négy ember öt napra elindul az űrbe, hogy egy űrhajóval Föld körüli pályára álljon, és megejtsen egy űrsétát. Egyikük sem képzett asztronauta. A Polaris Dawn-küldetés két halasztást követően leghamarabb augusztus 30-án indulhat. Veszély az indítás után is lesz bőven, de a kockázat megéri: a misszió számos kérdést válaszolhat meg, melyeket a jövőbeni űrutazások során lehet hasznosítani.
Egy űrséta önmagában ez még nem lenne páratlan szenzáció, a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) évtizedek óta mennek asztronauták, hogy eltöltsenek pár hónapot mikrogravitációs környezetben, és néha egy űrséta is belefér – még ha utóbbi nem is része a napi rutinnak. Joggal merülhet fel a kérdés: mitől olyan különleges a jelen állás szerint augusztus 30-án induló Polaris Dawn-küldetés, hogy a történelmi jelzőt is használják rá?
Például azért, mert ezen misszió mögött most nem közvetlenül a NASA, a Roszkoszmosz vagy más állami űrhivatal áll, hanem két amerikai dollármilliárdos – Elon Musk, a SpaceX űripari vállalat alapító-vezérigazgatója, valamint Jared Isaacman, aki a Shift4 alapító-vezérigazgatója. Utóbbi cég fizetésfeldolgozó rendszerek üzemeltetésével foglalkozik, űripari tevékenysége nincs. A küldetést Isaacman irányítja és ő a fő finanszírozója is.
Az űrhajót, egy módosított Dragont a SpaceX biztosítja, ahogyan az űrsétához szükséges szkafandereket is, melyeket szintén most próbálnak ki először. A misszió rendkívül veszélyes és feszegeti a határokat, de a tudomány számára fontos kérdéseket válaszolhat meg, ezek pedig hasznosak lehetnek a jövőbeni űrmissziók során.
A Polaris-küldetés négyfős legénysége különböző háttérrel érkezik, egy dolog azonban közös bennük: egyikük sem képzett űrhajós. Bár arra már volt példa, hogy egy (kiképzett) civil is részt vett egy küldetésben, de a legénység ilyenkor is zömében hivatásosokból állt. (Az első civil az űrben egy amerikai tanár, Christa McAuliffe lehetett volna a Challenger fedélzetén, ám az űrsikló az 1986. január 28-i indítása után nem sokkal megsemmisült; a legénység mind a 7 tagja elhunyt.)
Ők fognak osztozni a Dragon űrhajó szűkös kabinján öt napon keresztül:
Jared Isaacman (parancsnok): A már említett milliárdos számára nem lesz teljesen idegen az űr, de ő sem képzett asztronauta. 2021-ben az Inspiration4 nevű küldetés során három amatőr űrhajóssal már járt az űrben, ám annak elsősorban az volt a célja, hogy bizonyítsa: bármilyen hátterű emberből lehet űrhajós egy tréninget követően. (Ez a repülés még teljesen automatizált volt, a visszatérést is ide értve.)
A mostani küldetés azonban más megközelítést kíván, így Isaacman is olyan legénységet választott ki, ami igazodik a Polaris tesztelési/fejlesztési céljaihoz – derül ki a CNN cikkéből.
2012-ben ő alapította meg a Draken International nevű taktikai vadászgép-beszállító céget, ami az amerikai légierő egyik szerződéses beszállítója is. Isaacman több ezer órás repülési tapasztalattal rendelkezik sugárhajtású gépekkel, valamint kísérleti repülőkkel is.
Anna Menon (küldetésspecialista): Isaacman már ismerte őt az Inspiration4 küldetésből, mivel Menon magyarázta el az amatőr űrhajósok családtagjainak, hogy mennyire komplex feladat az űrrepülés. Néhány hónappal később a milliárdos egy meetingen kérdezte meg tőle, hogy részt venne-e a következő küldetésben – a válasza pedig mára ismert. Egészségügyi mérnökként diplomázott, majd a NASA-nál dolgozott hét évig; ő volt az ISS orvosbiológiai repülésirányítója.
Végül a SpeceX-re váltott, több jelentős missziónál is voltak küldetésirányítási feladatai, ráadásul a NASA-nál dolgozó férjét is űrhajósnak választották nemrég.
A Polaris-misszió során segédkezni fog a tudományos kísérletek végrehajtásában, és orvosi feladatokat is ellát – ő dönthet például arról, hogy milyen gyógyszerekkel enyhíthető az űrutazás okozta esetleges mozgásbetegség, az úgynevezett űradaptáció-szindróma.
Sarah Gillis (küldetésspecialista, az űrséta második tagja): Ő is a SpaceX mérnöke, ő képzi ki az asztronautákat a kritikus küldetésekre már csaknem egy évtizede. Részt vett a Dragon űrkapszula műveleti folyamatainak kidolgozásában, és végig ott volt az űrutazás frontvonalában. Ő volt az Inspiration4 legénységének a kiképzője is, így őt is ismerte Isaacman.
Az Inspiration4 során két fő is tapasztalt űradaptációs szindrómát, ahogyan a Dragon WC-jével is akadtak olyan problémák, melyek negatív hatással voltak a személyzet kényelmére. Gillis elmondása szerint az űrrepülés nem lesz mindig „pompás”, az ember ugyanis nem a gravitáció nélküli környezethez van szokva.
Ő maga is kíváncsi arra, hogy miként fog reagálni a mikrogravitációs környezetre – a tanultakat pedig szeretné „hazavinni”, hogy hasznosíthassa a SpaceX képzési programjában. Ő sem gondolta volna, hogy valaha is az űrbe jut, és őt is megdöbbentette, amikor 2021-ben felkérte Isaacman. „A pokolba is, igen” – vágta rá azonnal.
Scott „Kidd” Poteet (pilóta): Még 2012-ben, egy légibemutatón ismerte meg Isaacmant, nagyjából azóta tart a barátságuk is. Csatlakozott a Draken Internationalhez, ahol öt évet töltött – akkor távozott, amikor a milliárdos is eladta a céget.
Mióta Isaacmant figyelme az űr felé irányul, Poteet is ott van a közelében, az Inspiration4-nek is ő volt a küldetésirányítója. Poteet 20 évet töltött az amerikai légierőnél, és összesen 3200 óra tapasztalata van sugárhajtású gépekkel – űrhajóval azonban nincs.
A Polaris Dawn-küldetés a SpaceX Dragon űrhajóját használja, melyet egy Falcon 9-es rakétával indítanak el a NASA Kennedy űrközpontjából. A Dragon neve már ismerős lehet: néhány éve már ez az űrkapszula az ISS igáslova, a személyzetcsere mellett egy másik változata a teherszállítmányok célba juttatásáért felel.
A részben újrahasználható űrhajót a Polaris-programhoz némileg átalakították – írja a Space.com. Ennek egyik oka, hogy eddig még sosem távolodott el a Földtől, és alkalmassá kellett tenni az űrsétára is. Utóbbihoz szükség van a Dragon zsilipjének a kinyitására, amihez egy új motort szereltek be.
A Dragonban azonban nem lesz légzsilip, szemben mondjuk az ISS-szel és a NASA korábbi űrsiklóival.
Ez azt jelenti, hogy amikor az űrsétához megnyitják az űrhajó zsilipjét, a fedélzeten mindenkinek viselnie kell a szkafandert – annak is, aki nem hagyja el a Dragont. Az űrállomáson és az űrsiklókon a légzsilip egy külön helyiség – az űrjármű elhagyása előtt ide mennek be az asztronauták, ahol ekkor még oxigén is van. Amikor a személyzet felőli ajtó bezárul, és a szkafander is rendben van, megtörténhet a nyomás csökkentése a helyiségben, és elhagyható az űrhajó. Lényegében ez a legénység többi tagjának könnyebbség, mert ők nyugodtan végezhetik tovább a feladataikat szkafander nélkül.
A Dragonnál azonban mindenkinek fel kell vennie a szkafanderét, és az ISS-en alkalmazott, a dekompressziós betegséget megelőző eljárások sem lesznek adottak.
Az űrhajó ezek helyett fokozatosan csökkenti a belső nyomását, miközben az oxigén parciális nyomása emelkedik. Ez fogja eltávolítani a nitrogént, és ezután már minden űrhajós a szkafandere révén fog oxigénhez jutni, míg tart az űrséta.
Szintén probléma, hogy a Dragon egyes alkatrészei vákuumnak lesznek kitéve az űrséta alatt – a kabin újbóli nyomás alá helyezésekor pedig méreganyagok szabadulhatnak fel. Ezért az űrhajó érintett elemeit gyakorlatilag „kisütötték” korábban, hogy a veszélyes anyagok ekkor szabaduljanak ki. Ehhez egy magas hőmérsékletű vákuumkamrát használtak. Szintén gondolniuk kellett a mérnököknek az űrbéli sugárzás problémájára is, mely az egyes repüléselektronikai alkatrészekre jelenthetnek veszélyt.
Új lesz az űrhajó kommunikációs rendszere is: a SpaceX Starlink műholdas rendszerén fog alapulni, lézeres kapcsolattal. Ehhez a Dragon hátulján lesz egy lézer, ami folyamatosan kommunikál a Starlink-műholdakkal – mondta Isaacman egy sajtótájékoztatón. Ez a kapcsolat azonban igen nehézkes lesz, mert az űrhajó és a Starlink is folyamatos mozgásban lesz, egymástól függetlenül, nagyjából 28 200 km/h-s sebességgel. Ráadásul a Földdel is tartani kell közben a kapcsolatot.
A milliárdos szavai szerint ez az új kommunikációs módszer utat nyithat űrteleszkópok és a Starship számára is – utóbbi a SpaceX azon űrhajója, amivel egyszer a Marsra szeretnének embert juttatni.
A Polaris Dawn-misszióhoz egy új szkafandert (EVA) fejlesztett a SpaceX az űrutazásokhoz eddig használt alapjain, amit úgy alakítottak ki, hogy alkalmas legyen az űrben lévő vákuum kezelésére is. A fejlesztése mindössze két és fél évig tartott, miközben a NASA már hosszú évek óta küzd azzal, hogy leválthassa az ISS-en is alkalmazott régi, problémás darabokat.
Ez a két és fél év rendkívül kevésnek számít egy ilyen kritikus fontosságú elem esetében: a szkafander meghibásodása pár pillanat alatt végezhet a benne lévő személlyel, a zord űrbéli körülményeket ugyanis az emberi szervezet képtelen elviselni. Az oxigénhiány mellett a vákuum és a sugárzás is veszélyt jelent.
Fontos különbség az ISS-en is alkalmazott NASA-űrruhákhoz képest, hogy a főbb életben tartó rendszerek nem egyfajta hátizsákként lesznek a szkafander hátulján – az űrhajóhoz csatlakoztatott hosszú csöveken keresztül fognak működni a ruhák létfontosságú rendszerei.
A szkafanderek egy ón-oxid-alapú napellenzőt is kaptak, de a sisak belsejében kijelzők és kamerák is lesznek, hogy az űrséta során is megjelenhessenek információk az űrhajósok szeme előtt. Szabályozható lesz a szkafanderek belső hőmérséklete is.
Sarah Gillis elmondása szerint az űrruha rendszerei többszörösen redundánsak: ha valami elromlik, akkor sincs gond, mert a helyébe lép egy másik, tartalék rendszer. A Dragon több pontján is lesznek kapaszkodók, így az űrhajósok nem fognak csak úgy lebegni – jegyezte meg Gillis egy korábbi sajtótájékoztatón.
Az indítást követően a Polaris egy ovális Föld körüli pályára fog állni, ennek során 1400 kilométerre is eltávolodik a Földtől az űrhajó – ez már annyira messze van, hogy a Van Allen sugárzási övezeten is áthaladnak, ahol már veszélyes mértékű a sugárzás az emberi szervezetre nézve is. Ennek a hatásnak az elemzése egyébként része a Polaris tudományos kísérleteinek.
Az is említésre méltó, hogy az 1400 kilométer egy olyan távolság, amire az 1972-ben lezárt Apollo-program óta nem volt példa emberes küldetéssel. Ez az ISS-nél nagyjából négyszer nagyobb távolság.
Az indítás után a legénység szinte azonnal megkezdi majd a felkészülést az űrsétára, amit a küldetés harmadik napján terveznek megejteni – de nem 1400, hanem nagyjából 700 kilométeres távolságra a Földtől.
Bár a fő attrakció az űrséta lesz – amit sok mással egyetemben a SpaceX élőben közvetít majd –, de 40 tudományos kísérletet is elvégeznek majd, mielőtt visszaindulnának a Földre.
A küldetés számos kockázatot hordoz magában, már csak azért is, mert a négyfős legénységből senki sem képzett űrhajós – Isaacman korábbi Inspiration4-es küldetését is nehéz érdemi űrhajós tapasztalatnak nevezni, lévén akkor minden automatizáltan történt, az indítástól a visszatérésig.
Azt persze nem lehet mondani, hogy teljesen amatőrök lennének, ugyanis ő és Poteet is jelentős tapasztalattal rendelkezik a repülés terén, de eléggé másként kell kezelni egy földi sugárhajtású gépet, mint egy űrhajót – főleg annak tükrében, hogy milyen messzire terveznek menni. A két SpaceX-mérnök pedig jelentős elméleti tudással rendelkezik a területen.
Mindemellett a korábban említett egyéb részletek is elég kockázatosak – a sugárzás, az új Starlink-alapú kommunikáció, az űrséta az új szkafanderekkel és légzsilip nélkül, és akkor még a visszatérésről nem is esett szó. Az űrrepüléseknek ez az egyik legkritikusabb pontja, a légkörbe belépve ugyanis elképesztő hőnek kell ellenálljon egy űrhajó, megóvva a benne tartózkodókat.
Az már csak a hab a tortán, hogy az egész felkészülés nem volt három év, ami egy ennyire komplex űrutazásnál nagyon kevés időnek számít.
Az űrutazás jó eséllyel sosem lesz olyan biztonságos, mint a földi repülés, de ha az ember szeretne egyszer eljutni akár a Marsig is, időnként feszegetnie kell a határokat. Érdemi tapasztalatot pedig csak a gyakorlatban lehet szerezni – más kérdés, hogy egy privát űrrepülés lehet-e olyan hatékony ilyen téren, mintha mondjuk a NASA asztronautái és mérnökei lennének a fedélzeten.
Isaacman három űrutazásra fizetett be, így – bizonyára nem függetlenül az első sikerétől – még két további Polaris-küldetés is várható a következő években.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.
Szajki Bálint fotóriporter éveken át dokumentálta, ahogy nagymamája otthon ápolja súlyos beteg nagypapáját.
A tanárok bérét meg kellene háromszorozni, de Mészáros Lőrinc vagyonát csak egyszet lehet elvenni.
Múktkor is megígérte, aztán változtak. Szavazzon, ön hisz-e a miniszternek.
Igyekeznek javítani a munkaerő-hatékonyságon.
Németh jelenleg a Fidesz parlamenti frakciójának szóvivője.
A veszteséges bababolt most a belvárosban próbál szerencsét.
A lap szerint a Fideszen belül is törésvonalakat okoz az egyre szélsőségesebb kormányzás.