szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Évek helyett alig több mint két hét alatt sikerült telepíteni a Starlink vevőegységét azokra a repülőgép-prototípusokra, amelyek a jövőben a hangsebesség többszörösével közlekedhetnek.

Több cég is azon dolgozik, hogy a jövőben ismét valósággá váljon a hangsebesség feletti utazás a repülőgépekkel. Bár egyelőre még csak a prototípusokat teszteli a gyártók, az már eldőlni látszik, hogy ha egyszer útnak indulnak, a fedélzeten utazók internetezni is tudnak majd. A Hermeus és a Boom cégek vezérigazgatói megerősítették, hogy a vállalatok által fejlesztett repülőgépek prototípusainál már nemcsak a repülést tesztelik, hanem a fedélzeti internetet is – méghozzá a SpaceX segítségével.

Az Elon Musk cége által megalkotott műholdas internet, a Starlink jelenleg több mint 3500 műholdat keringet a Föld körül, ami nagysebességű internetet kínál a világ több mint 40 országában lévő ügyfeleinek. Ez még mindig csak töredéke a teljes flottának, így ha elkészül, nem lesz olyan pontja a bolygónak, ahol ne lehetne azonnali internetkapcsolatot létesíteni a Starlink segítségével. Ennek fényében nem csoda, hogy a repülőgépek fedélzetén is előnyös lehet a terminálok használata.

Ahogy az Interesting Engineering megjegyzi: már most is több légitársaság biztosít internetet a járatai fedélzetén a Starlink segítségével, a szuperszonikus és hiperszonikus repülőgépek fejlesztésénél azonban már alapvető komponens lesz a vevőegység, és nem egy utólag beszerelt alkatrész.

Levegőbe emelkedett a Concorde utódja, 1600 km/h-val repítheti majd az utasokat – videó

Sikeres a Boom Supersonic által fejlesztett XB-1 első repülési tesztje. A technológiai demonstrátorral végrehajtott műveletre a kaliforniai Mojave-sivatag felett került sor.

Az atlantai Hermeus például egy kereskedelmi utazásokra szánt repülőgépet (a Halycont), valamint egy önrepülő katonai repülőgépet (a Darkhorse-t) is fejleszt. Ennek apropóján építette meg a vállalat a Quarterhorse Mk1 nevű prototípust, amivel nagysebességű fel- és leszállást tesztel. Mivel nincs a fedélzetén személyzet, ezért ehhez szükség van internetkapcsolatra is – és itt jött képbe a Starlink.

Az eszköz szimulációját és beszerelését 17 nap alatt végezték el, ez normál esetben éveket vett volna igénybe. Az első tesztrepülés 2025-re várható.

Eközben a Boom is használja a Starlink terminálját, méghozzá egy T-38-as repülőgépen. Ez az XB-1 prototípusának követésére szolgál.

Blake Scholl 🛫 on X (formerly Twitter): “Who’s got the fastest WiFi in the sky? In 15 days, @boomaero got a @Starlink mini, tested it in motion on a Miata, 3D-printed a custom mount, integrated it into our T-38 and conducted speed tests at 0.95 Mach. We’re aiming for a supersonic air to air livestream next month. 🧵 👇 pic.twitter.com/gGSzHPvbh8 / X”

Who’s got the fastest WiFi in the sky? In 15 days, @boomaero got a @Starlink mini, tested it in motion on a Miata, 3D-printed a custom mount, integrated it into our T-38 and conducted speed tests at 0.95 Mach. We’re aiming for a supersonic air to air livestream next month.

A telepítés 15 nap alatt megvolt, azóta pedig már a Starlink segítségével figyelik az XB-1 mozgását a tesztrepülések során. Ennek köszönhetően nemrég megvolt az első alkalom, hogy a Starlink egy egysége a hangsebesség közelével repült.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!