szerző:
Kasza János
Tetszett a cikk?

Zenei klipek, hírek és macskás videók minden mennyiségben – ma ünnepli 20. születésnapját a YouTube, mely az alapítása óta számos változáson ment keresztül, miközben megkerülhetetlen internetes jelenséggé vált. Mára sokak megélhetését is biztosítja. Jövünk az út legérdekesebb állomásaival – no meg az elmúlt két évtized legnézettebb videóival.

Aki már pörgette a webet a kétezres évek elején, tudja: akkor még alapjaiban máshogy nézett ki. A dotkomlufi 2000-es kipukkanása után rövid törés következett, de a jó ötletek gyorsan gyökeret vertek, és növekedni kezdtek – elég csak a 2004-ben indult Facebookra gondolni.

Az egyik szembetűnő különbség volt a mai internettel szemben, hogy az akkor még jórészt statikus volt. Egyszerűbb mozgóképek, animált, villogó elemek voltak ugyan, de maga a tartalom a mainál sokkal ritkábban változott – pláne felhasználói tartalom megosztása nem volt éppen egyszerű.

Ezt a piaci rést neszelte meg három korábbi PayPal-alkalmazott, Chad Hurley, Steve Chen (borítóképünkön ők ketten láthatók) és Jawed Karim, akik 2005. február 14-én el is indították a youtube.com oldalt. A legendárium szerint az ötlet egy vacsorapartin pattant ki a fejükből.

Érdekesség, hogy az indulás után még hosszú ideig nem lehetett videót feltölteni az új platformra – ez a képesség csak április 23-án vált elérhetővé, és Jawed Karim rögtön élt is vele: feltöltötte az első videót, Me at the zoo (Én az állatkertben) címmel. A 19 másodperces felvétel mai napig elérhető, és jelen sorok írásakor 348 millió megtekintésnél jár.

Me at the zoo

Microplastics are accumulating in human brains at an alarming rate https://www.youtube.com/watch?v=0PT5c1z3LL8 “Nanoplastics and Human Health” with Matthew J Campen, PhD, MSPH https://www.youtube.com/watch?v=RRBN_4L09Mg 00:00 Intro 00:05 The cool thing 00:17 End

Ekkor bétaként rajtolt el a platform, majd 2005 végén vett repülőrajtot. Nem magyarosan, hanem amolyan amerikaiasan. Míg a tesztidőszak alatt napi 30 ezer látogatót vonzott az oldal, a hivatalos 2005. december 15-én történt indulásának idején már napi kétmilliószor tekintettek meg videót az emberek a YouTube-on. 2006 januárjában pedig már 25 millió volt a napi megtekintésszám.

A felhasználók tehát özönlöttek, ami nyilván szemet szúrt a Google-nek is. A vállalat próbálkozott is egy saját videós felülettel. Egy másik megközelítés mentén: elsősorban már ismert műsorszolgáltatóktól kínáltak licencelt tartalmakat, ami épp ellenkezője volt a YouTube szemléletének. Végül a YouTube pillanatok alatt domináns lett, ami oda vezetett, hogy 2006 októberében a Google felvásárolta a platformot 1,65 milliárd dollárért.

A YouTube ezt követően a Google leányvállalataként működött tovább, és szépen lassan beolvadt a cég ökoszisztémájába – és jelentős pénzügyi hátteret nyert a további fejlődéshez.

A YouTube egyik első felülete
Youtube / archív HVG képernyőkép

Indul a tartalomgyártás

Ahhoz azonban, hogy bevételt termeljen a YouTube, szükség volt a hirdetések megjelenésére: ennek is 2007-ben jött el az ideje, és az idők során ezekből is egyre több lett. (Mára már a reklámblokkolók elleni küzdelem kerül be a hírekbe időről időre.) Ezzel párhuzamosan elindult a partnerprogram is, melynek keretein belül a tartalomgyártók – részesedvén a hirdetési bevételekből – pénzt kereshetnek az általuk előállított videókért cserébe, lefektetve az alapkövét a ma ismert működésnek.

Hogy ez sikeres lett, ahhoz nem férhet kétség: mára rengetegen keresik a kenyerüket youtube-os tartalomgyártásból. Az évek alatt a youtuberek számával együtt fokozatosan nőtt a feltölthető videók hossza is: amit korábban percekben mértek, azt jó ideje már órákban. Akár egészen sokban.

Open Ocean: 10 Hours of Relaxing Oceanscapes | BBC Earth

Be wowed by the brilliant hues of our blue planet and the incredible animals that live therewith this 10 hour loop. Subscribe: http://bit.ly/BBCEarthSub #OurBluePlanet is a digital collaboration between BBC Earth and OceanX Media with featured media from both companies. Join the conversation over on Twitter @OurBluePlanet.

Megjelentek a videós blogok (vlogok), paródiák, technológiával foglalkozó csatornák és a különféle vicces videós sorozatok is – az egyik legismertebb talán a The Annoying Orange, még a 2010-es évek elejéről.

The Annoying Orange (Original)

🚨 NEW MERCH! http://amzn.to/annoyingorange 🚨 ➤ NEWEST VIDEO: http://bit.ly/30MinsAO ➤ AO GAMING CHANNEL! ▸ http://bit.ly/AOGaming ➤ Don’t be an apple! Subscribe! It’s FREE! ▸ http://bit.ly/AOSub KITCHEN CARNAGE MOBILE GAME!!! iOS: http://apple.co/1GLnKuz iOS iPAD: http://bit.ly/KitchenCarnageHD ANDROID: http://bit.ly/KitchenCarnageAmz SPLATTER UP MOBILE GAME!!!

Zenék minden mennyiségben

Hiába azonban a legkülönfélébb felhasználói tartalmak, a YouTube gerincét mindvégig a zenei videók adták, adják. Mielőtt teret nyert volna a Spotify és a többi zenei streamingszolgáltatás, a YouTube gyakorlatilag egyet jelentett a számítógépes zenehallgatással. És bár ez némileg konszolidálódott az idők során, még mindig ez a videóklipek elsődleges platformja, amit jól szemléltetnek a nézettségi rekordok is.

Példádul 2012 decemberében a Psy – Gangnam Style lett az első videó a platformon, ami átlépte az egymilliárdos megtekintést. A dal pillanatok alatt elképesztő népszerűségre tett szert, tényleg ez folyt a csapból is. Mára 5,4 milliárd megtekintésnél jár, ami a 10. helyre elég a valaha volt legnézettebb videók rangsorában.

PSY – GANGNAM STYLE(강남스타일) M/V

PSY – ‘I LUV IT’ M/V @ https://youtu.be/Xvjnoagk6GU PSY – ‘New Face’ M/V @https://youtu.be/OwJPPaEyqhI PSY – 8TH ALBUM ‘4X2=8’ on iTunes @ https://smarturl.it/PSY_8thAlbum PSY – GANGNAM STYLE(강남스타일) on iTunes @ http://smarturl.it/PsyGangnam #PSY #싸이 #GANGNAMSTYLE #강남스타일 More about PSY@ http://www.youtube.com/officialpsy http://www.facebook.com/officialpsy http://twitter.com/psy_oppa https://www.instagram.com/42psy42 http://iTunes.com/PSY http://sptfy.com/PSY http://weibo.com/psyoppa

És igazából a top 10-be nem is tudott bekerülni olyan videó, ami nem videóklip. A hetedik helyen van például Ed Sheeran – Shape of You című dala (6,4 milliárd megtekintés), vagy a második helyen Luis Fonsitól a Despacito (8,6 milliárd). Az első pedig egy gyerekdal, a Baby Shark Dance. Ez jelenleg 15 milliárd megtekintésnél jár, az előnye tehát tetemes.

Baby Shark Dance | #babyshark Most Viewed Video | Animal Songs | PINKFONG Songs for Children

👇 Subscribe and watch new videos uploaded every week👇 https://www.youtube.com/channel/UCcdwLMPsaU2ezNSJU1nFoBQ?sub_confirmation=1 ⭐️ ✨ ⭐️ [NEW CHANNEL] Subscribe 👶🏼 Bebefinn – Nursery Rhymes & Kids Songs ⭐️ https://www.youtube.com/channel/UC-cY4X2sLECUhishGNiyofQ?sub_confirmation=1 Watch 🦈Baby Shark from 👶🏼 Bebefinn: https://link.cleve.re/11982/01 Watch the 10 billion viewed Baby Shark Dance 🦈 ➡️https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w ❤️Download [Baby Shark Best Kids Songs & Stories app] ⬇ https://fong.kr/119/09 🎁 Visit our Official Store: https://link.cleve.re/10483/ 🎁Buy Pinkfong & Baby Shark Sound Books: https://fong.kr/10826/ Join BabySharkChallenge Now!

A Google egyébként 2015-ben maga is beszállt a zenei streamingpiacra a YouTube Music formájában, mely része a platform előfizetési csomagjának (ami emellett reklámmentességet is kínál a videók esetében).

Ami a feliratkozók számát illeti, az amerikai MrBeast, azaz Jimmy Donaldson áll a dobogó legfelső fokán: az ő tartalmaira 361 millióan iratkoztak már fel.

I Spent 100 Hours Inside The Pyramids!

I can’t believe we were allowed to do this Season 2 of swarms is out now! You can even find a Gold Swarm worth $10,000! Grab yours now at Walmart, Target, Amazon, or top toy retailers worldwide. This video Includes promoted content in partnership with Moose Toys.

Hírek, trendek

A zenék, vlogok és sok más mellett jelentős felület még a YouTube a hírszolgáltatás terén is – gyakorlatilag minden jelentősebb médium, legyen az regionális vagy globális, rendelkezik csatornával a felületen. Ez főleg a kevésbé demokratikusan működő országokban lehet fontos, ahol a hagyományos médiában nem jutnak szóhoz a kritikus hangok, így valamilyen alternatívát kell keresni. Ehhez a YouTube az ideális terep, elvégre az alapszintű tájékoztatáshoz akár egy okostelefon is elegendő lehet. (Más kérdés, hogy a hatalom megpróbálhatja tiltani a YouTube elérését – ezzel korábban Törökország is próbálkozott.)

Valami történik Oroszországban, elkezdett furcsán viselkedni a YouTube

Egyre többen panaszkodnak Oroszországban arra, hogy nehezen tudják csak böngészni a YouTube-ot. Az elmúlt időszakban a platform szándékos lassítása is felmerült, de az orosz hatóságok szerint a Google a ludas.

Magyarországon is van példa a YouTube felületén nagyra nőtt politikai-közéleti csatornákra (például a Partizán), de a legtöbb hírportál is itt publikálja a videós tartalmait – a HVG YouTube-csatornáját ide kattintva találja.

A szórakoztató tartalmak közé sorolhatók még a gasztro- és divatvlogok, no és persze a már említett macskás videók is. És éppen ezek a könnyed tartalmak azok, melyek terén komoly kihívói lettek a YouTube-nak az elmúlt években: a TikTok berobbanásával egyre többen néznek (és állítanak elő) rövid videókat, a formátum adoptálásával pedig a Google felülete is tett egy próbát – ez lett a YouTube Shorts. Bár pontos számadatok nem állnak rendelkezésre, de az érezhető, hogy a TikTok, Instragram/Facebook Reels és hasonló versenytársak mellett ez nem lett átütő siker, és a YouTube továbbra is inkább a hosszabb, kifejtős videók terén erős.

Régóta kért funkciót kap a YouTube, jönnek a hosszabb Shorts videók

Több új funkció is érkezik hamarosan a YouTube mobilos alkalmazásába, amelyek mindegyike a Shorts videókra fókuszál.

Kis képernyő, nagy képernyő

A közelmúltban egy érdekes trendforduló is történt: már nem mobilon fogyasztják a legtöbben a YouTube tartalmait, hanem okostévén. Pedig az okostelefonok térnyerésével rendkívül gyorsan nőtt azok száma, akik a kis képernyőn történő YouTube-ozást részesítették előnyben, szemben a korábbi, elsősorban számítógépes tartalomfogyasztással. (A mobilos app 2012-ben jelent meg.)

Úgy tűnik azonban, hogy az emberek már jobban szeretnek egy sokkalta nagyobb megjelenítőn videókat nézegetni: már több időt töltenek az emberek az okostévés YouTube app előtt. (Legalábbis az Egyesült Államokban.)

Valami nagyot változott a YouTube-on: a nagyon sokan már nem a mobiljukon nézik

A Nielsen piackutató cég felmérése szerint a tévén már több időt töltenek az amerikaiak a youtube-ozással, mint a telefonjukon.

A YouTube sikerét bizonyára a sokszínűsége adja: tényleg, szinte bármilyen tartalom megtalálható rajta, a néhány perces, vicces összeállításoktól a többórás, fontos társadalmi ügyeket vitató beszélgetésekig. A felhasználók figyelmének megragadásáért és megtartásáért pedig profi algoritmus felel, ami jó érzékkel találja el, hogy mire lehet szüksége a felhasználónak – aki így lehet, hogy a kedvenc előadójának új száma után még belenéz egy vicces összeállításba, vagy valamilyen felkapott témában született beszélgetésbe. És eközben még több reklámot néz meg, már ha nem fizet elő a prémium csomagra.

A Statista adatai szerint 2024-ben több mint 2,5 milliárd nézőt ért el, míg az előfizetők száma átlépte a 100 milliót. Mint a France24 a Google nyomán összegez, percenként több mint 500 órányi videót töltenek fel a platformra. A BBC a The Atlantic adatai alapján pedig arról ír, hogy már 14 milliárd nyilvánosan elérhető videó lehet a YouTube-on, és 2,5 milliárd aktív havi felhasználóval rendelkezhet.

Eltűnnek a politikai hirdetések a YouTube-ról és a Google-ről az EU-ban

Egy új EU-s jogszabály miatt még annak hatályba lépése előtt felhagy a politikai hirdetések kiszolgálásával a Google valamennyi felületén.

A YouTube sikere egyszerre a felhasználóké, a tartalomgyártóké, no és persze a Google-é is. A felület ugyanis két évtized alatt mindig remekül alkalmazkodott az aktuális webes trendekhez, sőt, bizonyos esetekben maga is alakította őket. És elég valószínű, hogy a következő években sem fog érdemben veszíteni a jelentőségéből.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Nyitóképünkön a YouTube felülete 2006-ban. Fotó: AFP/Samantha Sin

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!