Egy vacsorapartin pattant ki az ötlet: 20 éve indult el a YouTube, ami nélkül ma rá sem ismernénk az internetre
Zenei klipek, hírek és macskás videók minden mennyiségben – ma ünnepli 20. születésnapját a YouTube, mely az alapítása óta számos változáson ment keresztül, miközben megkerülhetetlen internetes jelenséggé vált. Mára sokak megélhetését is biztosítja. Jövünk az út legérdekesebb állomásaival – no meg az elmúlt két évtized legnézettebb videóival.
Aki már pörgette a webet a kétezres évek elején, tudja: akkor még alapjaiban máshogy nézett ki. A dotkomlufi 2000-es kipukkanása után rövid törés következett, de a jó ötletek gyorsan gyökeret vertek, és növekedni kezdtek – elég csak a 2004-ben indult Facebookra gondolni.
Az egyik szembetűnő különbség volt a mai internettel szemben, hogy az akkor még jórészt statikus volt. Egyszerűbb mozgóképek, animált, villogó elemek voltak ugyan, de maga a tartalom a mainál sokkal ritkábban változott – pláne felhasználói tartalom megosztása nem volt éppen egyszerű.
Ezt a piaci rést neszelte meg három korábbi PayPal-alkalmazott, Chad Hurley, Steve Chen (borítóképünkön ők ketten láthatók) és Jawed Karim, akik 2005. február 14-én el is indították a youtube.com oldalt. A legendárium szerint az ötlet egy vacsorapartin pattant ki a fejükből.
Érdekesség, hogy az indulás után még hosszú ideig nem lehetett videót feltölteni az új platformra – ez a képesség csak április 23-án vált elérhetővé, és Jawed Karim rögtön élt is vele: feltöltötte az első videót, Me at the zoo (Én az állatkertben) címmel. A 19 másodperces felvétel mai napig elérhető, és jelen sorok írásakor 348 millió megtekintésnél jár.
Microplastics are accumulating in human brains at an alarming rate https://www.youtube.com/watch?v=0PT5c1z3LL8 “Nanoplastics and Human Health” with Matthew J Campen, PhD, MSPH https://www.youtube.com/watch?v=RRBN_4L09Mg 00:00 Intro 00:05 The cool thing 00:17 End
Ekkor bétaként rajtolt el a platform, majd 2005 végén vett repülőrajtot. Nem magyarosan, hanem amolyan amerikaiasan. Míg a tesztidőszak alatt napi 30 ezer látogatót vonzott az oldal, a hivatalos 2005. december 15-én történt indulásának idején már napi kétmilliószor tekintettek meg videót az emberek a YouTube-on. 2006 januárjában pedig már 25 millió volt a napi megtekintésszám.
A felhasználók tehát özönlöttek, ami nyilván szemet szúrt a Google-nek is. A vállalat próbálkozott is egy saját videós felülettel. Egy másik megközelítés mentén: elsősorban már ismert műsorszolgáltatóktól kínáltak licencelt tartalmakat, ami épp ellenkezője volt a YouTube szemléletének. Végül a YouTube pillanatok alatt domináns lett, ami oda vezetett, hogy 2006 októberében a Google felvásárolta a platformot 1,65 milliárd dollárért.
A YouTube ezt követően a Google leányvállalataként működött tovább, és szépen lassan beolvadt a cég ökoszisztémájába – és jelentős pénzügyi hátteret nyert a további fejlődéshez.
A YouTube egyik első felülete
Youtube / archív HVG képernyőkép
Indul a tartalomgyártás
Ahhoz azonban, hogy bevételt termeljen a YouTube, szükség volt a hirdetések megjelenésére: ennek is 2007-ben jött el az ideje, és az idők során ezekből is egyre több lett. (Mára már a reklámblokkolók elleni küzdelem kerül be a hírekbe időről időre.) Ezzel párhuzamosan elindult a partnerprogram is, melynek keretein belül a tartalomgyártók – részesedvén a hirdetési bevételekből – pénzt kereshetnek az általuk előállított videókért cserébe, lefektetve az alapkövét a ma ismert működésnek.
Hogy ez sikeres lett, ahhoz nem férhet kétség: mára rengetegen keresik a kenyerüket youtube-os tartalomgyártásból. Az évek alatt a youtuberek számával együtt fokozatosan nőtt a feltölthető videók hossza is: amit korábban percekben mértek, azt jó ideje már órákban. Akár egészen sokban.
Be wowed by the brilliant hues of our blue planet and the incredible animals that live therewith this 10 hour loop. Subscribe: http://bit.ly/BBCEarthSub #OurBluePlanet is a digital collaboration between BBC Earth and OceanX Media with featured media from both companies. Join the conversation over on Twitter @OurBluePlanet.
Megjelentek a videós blogok (vlogok), paródiák, technológiával foglalkozó csatornák és a különféle vicces videós sorozatok is – az egyik legismertebb talán a The Annoying Orange, még a 2010-es évek elejéről.
🚨 NEW MERCH! http://amzn.to/annoyingorange 🚨 ➤ NEWEST VIDEO: http://bit.ly/30MinsAO ➤ AO GAMING CHANNEL! ▸ http://bit.ly/AOGaming ➤ Don’t be an apple! Subscribe! It’s FREE! ▸ http://bit.ly/AOSub KITCHEN CARNAGE MOBILE GAME!!! iOS: http://apple.co/1GLnKuz iOS iPAD: http://bit.ly/KitchenCarnageHD ANDROID: http://bit.ly/KitchenCarnageAmz SPLATTER UP MOBILE GAME!!!
Zenék minden mennyiségben
Hiába azonban a legkülönfélébb felhasználói tartalmak, a YouTube gerincét mindvégig a zenei videók adták, adják. Mielőtt teret nyert volna a Spotify és a többi zenei streamingszolgáltatás, a YouTube gyakorlatilag egyet jelentett a számítógépes zenehallgatással. És bár ez némileg konszolidálódott az idők során, még mindig ez a videóklipek elsődleges platformja, amit jól szemléltetnek a nézettségi rekordok is.
Példádul 2012 decemberében a Psy – Gangnam Style lett az első videó a platformon, ami átlépte az egymilliárdos megtekintést. A dal pillanatok alatt elképesztő népszerűségre tett szert, tényleg ez folyt a csapból is. Mára 5,4 milliárd megtekintésnél jár, ami a 10. helyre elég a valaha volt legnézettebb videók rangsorában.
PSY – ‘I LUV IT’ M/V @ https://youtu.be/Xvjnoagk6GU PSY – ‘New Face’ M/V @https://youtu.be/OwJPPaEyqhI PSY – 8TH ALBUM ‘4X2=8’ on iTunes @ https://smarturl.it/PSY_8thAlbum PSY – GANGNAM STYLE(강남스타일) on iTunes @ http://smarturl.it/PsyGangnam #PSY #싸이 #GANGNAMSTYLE #강남스타일 More about PSY@ http://www.youtube.com/officialpsy http://www.facebook.com/officialpsy http://twitter.com/psy_oppa https://www.instagram.com/42psy42 http://iTunes.com/PSY http://sptfy.com/PSY http://weibo.com/psyoppa
És igazából a top 10-be nem is tudott bekerülni olyan videó, ami nem videóklip. A hetedik helyen van például Ed Sheeran – Shape of You című dala (6,4 milliárd megtekintés), vagy a második helyen Luis Fonsitól a Despacito (8,6 milliárd). Az első pedig egy gyerekdal, a Baby Shark Dance. Ez jelenleg 15 milliárd megtekintésnél jár, az előnye tehát tetemes.
A Google egyébként 2015-ben maga is beszállt a zenei streamingpiacra a YouTube Music formájában, mely része a platform előfizetési csomagjának (ami emellett reklámmentességet is kínál a videók esetében).
Ami a feliratkozók számát illeti, az amerikai MrBeast, azaz Jimmy Donaldson áll a dobogó legfelső fokán: az ő tartalmaira 361 millióan iratkoztak már fel.
I can’t believe we were allowed to do this Season 2 of swarms is out now! You can even find a Gold Swarm worth $10,000! Grab yours now at Walmart, Target, Amazon, or top toy retailers worldwide. This video Includes promoted content in partnership with Moose Toys.
Hírek, trendek
A zenék, vlogok és sok más mellett jelentős felület még a YouTube a hírszolgáltatás terén is – gyakorlatilag minden jelentősebb médium, legyen az regionális vagy globális, rendelkezik csatornával a felületen. Ez főleg a kevésbé demokratikusan működő országokban lehet fontos, ahol a hagyományos médiában nem jutnak szóhoz a kritikus hangok, így valamilyen alternatívát kell keresni. Ehhez a YouTube az ideális terep, elvégre az alapszintű tájékoztatáshoz akár egy okostelefon is elegendő lehet. (Más kérdés, hogy a hatalom megpróbálhatja tiltani a YouTube elérését – ezzel korábban Törökország is próbálkozott.)
Egyre többen panaszkodnak Oroszországban arra, hogy nehezen tudják csak böngészni a YouTube-ot. Az elmúlt időszakban a platform szándékos lassítása is felmerült, de az orosz hatóságok szerint a Google a ludas.
Magyarországon is van példa a YouTube felületén nagyra nőtt politikai-közéleti csatornákra (például a Partizán), de a legtöbb hírportál is itt publikálja a videós tartalmait – a HVG YouTube-csatornáját ide kattintva találja.
A szórakoztató tartalmak közé sorolhatók még a gasztro- és divatvlogok, no és persze a már említett macskás videók is. És éppen ezek a könnyed tartalmak azok, melyek terén komoly kihívói lettek a YouTube-nak az elmúlt években: a TikTok berobbanásával egyre többen néznek (és állítanak elő) rövid videókat, a formátum adoptálásával pedig a Google felülete is tett egy próbát – ez lett a YouTube Shorts. Bár pontos számadatok nem állnak rendelkezésre, de az érezhető, hogy a TikTok, Instragram/Facebook Reels és hasonló versenytársak mellett ez nem lett átütő siker, és a YouTube továbbra is inkább a hosszabb, kifejtős videók terén erős.
Több új funkció is érkezik hamarosan a YouTube mobilos alkalmazásába, amelyek mindegyike a Shorts videókra fókuszál.
Kis képernyő, nagy képernyő
A közelmúltban egy érdekes trendforduló is történt: már nem mobilon fogyasztják a legtöbben a YouTube tartalmait, hanem okostévén. Pedig az okostelefonok térnyerésével rendkívül gyorsan nőtt azok száma, akik a kis képernyőn történő YouTube-ozást részesítették előnyben, szemben a korábbi, elsősorban számítógépes tartalomfogyasztással. (A mobilos app 2012-ben jelent meg.)
Úgy tűnik azonban, hogy az emberek már jobban szeretnek egy sokkalta nagyobb megjelenítőn videókat nézegetni: már több időt töltenek az emberek az okostévés YouTube app előtt. (Legalábbis az Egyesült Államokban.)
A Nielsen piackutató cég felmérése szerint a tévén már több időt töltenek az amerikaiak a youtube-ozással, mint a telefonjukon.
A YouTube sikerét bizonyára a sokszínűsége adja: tényleg, szinte bármilyen tartalom megtalálható rajta, a néhány perces, vicces összeállításoktól a többórás, fontos társadalmi ügyeket vitató beszélgetésekig. A felhasználók figyelmének megragadásáért és megtartásáért pedig profi algoritmus felel, ami jó érzékkel találja el, hogy mire lehet szüksége a felhasználónak – aki így lehet, hogy a kedvenc előadójának új száma után még belenéz egy vicces összeállításba, vagy valamilyen felkapott témában született beszélgetésbe. És eközben még több reklámot néz meg, már ha nem fizet elő a prémium csomagra.
A Statista adatai szerint 2024-ben több mint 2,5 milliárd nézőt ért el, míg az előfizetők száma átlépte a 100 milliót. Mint a France24 a Google nyomán összegez, percenként több mint 500 órányi videót töltenek fel a platformra. A BBC a The Atlantic adatai alapján pedig arról ír, hogy már 14 milliárd nyilvánosan elérhető videó lehet a YouTube-on, és 2,5 milliárd aktív havi felhasználóval rendelkezhet.
Egy új EU-s jogszabály miatt még annak hatályba lépése előtt felhagy a politikai hirdetések kiszolgálásával a Google valamennyi felületén.
A YouTube sikere egyszerre a felhasználóké, a tartalomgyártóké, no és persze a Google-é is. A felület ugyanis két évtized alatt mindig remekül alkalmazkodott az aktuális webes trendekhez, sőt, bizonyos esetekben maga is alakította őket. És elég valószínű, hogy a következő években sem fog érdemben veszíteni a jelentőségéből.
Budapesten is kitart a jó minőség mellett Wolfgang Puck és fia, Byron Lazaroff-Puck – deklaráltan meg is kérik az árát. A világ egyik legismertebb séfje ma is töretlenül aktív a globális étteremhálózatának ügyeiben, de a Spago éttermeket már fiára bízza. Apát és fiát a menü összeállításáról, az öröklés terhéről, egymással való viszonyukról és arról is kérdeztük, milyen kést használnak. Arról is szó esett, hogy miben erősek a budapesti piacok.