Nekimegy az Apple az Európai Unió döntésének, 201 milliárd a tét
Az Apple állítása szerint ha be kell tartania az Európai Unió digitális piacokról szóló jogszabályát, azzal veszélybe kerülnek a felhasználók adatai, amikre így például a Meta is ráláthat.
HVG
2024 márciusában élesedett a digitális piacokról szóló uniós jogszabály (DMA), mely az Apple-től is egy sor változtatást követelt meg – például sosem látott módon kellett megnyitniuk az iPhone-ok operációs rendszerét. A cég már korábban is éles bírálatot fogalmazott meg a DMA-val kapcsolatban, most pedig úgy tűnik, a tettek mezejére lép a vállalat.
Az Axios azt írja, az Apple megtámadja az Európai Unió törvényét, méghozzá adatvédelmi okokra hivatkozva. A cég azt állítja, hogy a törvényt más szereplők kihasználva érzékeny felhasználói adatokhoz férhetnek hozzá, és nyilvánosságra is hozhatják azokat. Egész pontosan a törvényre hivatkozva kérhetnek adatot más cégek a vállalattól, amit a DMA miatt át is kell adnia a vállalatnak.
Az Apple állítja, a felhasználói adatokra éhes cégek olyan érzékeny adatokhoz kérhetnek hozzáférést, mint az eszközön tárolt összes wifihálózat teljes előzménye, sőt, még olyan személyes adatokhoz is, amelyekhez nincs hozzáférése a cégnek. A vállalat meg is nevezett egy ilyen céget: a Metát, amely szerinte a legtöbb információt kérte eddig az Apple-től – gyakran olyanokat, amelyeknek nem sok közük van a Meta alapvető szolgáltatásaihoz.
Egy uniós jogszabály miatt engedélyeznie kellett az Apple-nek a külső fizetési szolgáltatókat az iOS-es alkalmazásokban. A jelek szerint azonban ezt nem teszi szívesen, és inkább egy méretes figyelmeztetést helyez el minden app adatlapján, ami nem a cég saját fizetési rendszerét használja.
Az Apple egyébként 570 millió dolláros – kb. 201,1 milliárd forintos – bírságra számíthat, mivel még nem felelt meg a DMA-nak. A cég állítja, hiába próbál párbeszédet folytatni az EU-val, ez csak nagyon nehézkesen megy.
A magyar vasút olyan, mint a magyar oktatás vagy az egészségügy: rendkívül elhivatott emberek hatalmas munkája kell ahhoz, hogy ellensúlyozzák, mennyire kevés pénzt ad az állam. Ami pénz a vasútra megy, az arra jó, hogy a menetrend ne nagyon romoljon, a legrosszabb kocsikat lecseréljék, na és hogy a Budapest–Belgrád vasút épüljön.