szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A Google internetes keresőben megjelent, a mesterséges intelligenciára épülő eszközei jelentős mértékben csökkentik a lapok olvasottságát, ami miatt a kiadóknak gyorsan újra kell gondolniuk az üzleti modelljüket.

Hatalmas szöget ver a kiadók koporsójába a Google – állítja a Wall Street Journal. A lap szerint a cég mesterséges intelligenciára épülő szolgáltatásai, mint például a chatbotok vagy az internetes keresőbe integrált eszköz – az AI Overview, a magyar felületen AI-alapú áttekintés – jelentősen csökkentik a híroldalak látogatottságát.

A lap szerint azzal, hogy a felhasználók egyszerű lekérdezéssel válaszokat kaphatnak az adott témával kapcsolatos hírekről, már nem kell a találati oldalon megjelenő linkekre kattintani. Emiatt folyamatosan csökken a híroldalak látogatottsága, ami veszélyezteti a minőségi újságírást fenntarthatóságát.

AI-alapú áttekintés / AI Overview a Google keresőben
képernyőkép / HVG

A beszámoló szerint a 2024-ben bemutatott AI Overview első körben olyan oldalak forgalmára volt hatással, amelyek például utazással kapcsolatos útmutatókat, egészségügyi tanácsokat vagy termékértékeléseket tartalmaznak. Az AI Mode, a Google ChatGPT-riválisa várhatóan tovább erodálja majd a forgalmat, az eszköz ugyanis természetesen módon kommunikál, és még kevesebb külső hivatkozást tartalmaznak a válaszai.

A lap konkrét számokat is hozott. A The New York Times esetében például 2024-ben még a teljes forgalom 44 százaléka érkezett a lap böngészős és mobilos változatára a keresőből, 2025 áprilisában azonban már csak 36,5 százalék volt ez az arány.

A Google ugyanakkor a májusi I/O fejlesztői konferenciáján azt állította, hogy a mesterséges intelligencia fellendítette a keresési forgalmat, igaz, valószínűleg nem a kiadók számára.

A The Atlantic és a The Washington Post eközben úgy értékelte a helyzetet, hogy a kiadóknak gyorsan át kell alakítaniuk az üzleti modelljüket, különben elveszhet a minőségi újságírás. A bevétetlek növelésének egyik módja lehet például, hogy a kiadók szerződést kötnek az MI-cégekkel, amelyek fizetnek azért, hogy a tartalmaikon taníthassák be a mesterséges intelligenciát. Ez azonban valószínűleg csak egy ideig oldja meg a problémát.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!