Ugyanolyan repülőgép zuhant le múlt héten, mint amire soha nem ült volna fel a Boeing 2024-ben holtan talált mérnöke
A Boeing minőségbiztosítási vezetője azt mondta, a vállalat „nem megfelelő minőségű” alkatrészekkel építi a repülőgépeket, belső folyamatai életeket veszélyeztetnek. A tavaly holtan talált férfi az Air India múlt heti tragédiájában érintett típusra fel sem szállt volna.
HVG
Még 2024-ben – amikor sorra érték egymást a Boeing repülőgépeinek meghibásodásai – a cég egyik volt minőségbiztosítási vezetője arra figyelmeztetett, hogy a 787 Dreamliner gyártása meglehetősen silány, és a minőség-ellenőrzés sem jár a csúcson. John Barnett 32 éven át, 2017-es nyugdíjba vonulásáig dolgozott a vállalatnál, mielőtt annak egyik legfőbb kritikusa lett. A szakember azt mondta, hogy a Boeing „nem megfelelő minőségű” alkatrészekkel építi a repülőgépeket, és hogy a sebességre és hatékonyságra vonatkozó előírása életeket veszélyeztet.
Barnett, aki nem volt hajlandó felülni a Dreamlinerre, 2024 márciusában még vallomást tett a repülőgépgyártó ellen folyó perben, nem sokkal később azonban holtan találtak rá.
A Boeing repülőgépeinek gyártásával kapcsolatos minőségbiztosítási aggályok azért kerültek ismét a figyelem középpontjába, mert 2024 januárjában az egyik gépükről repülés közben szakadt le a géptörzs egy része.
Indiában most épp egy olyan repülőgép zuhant le, 241 ember halálát okozva, amelynek a gyenge gyártási minőségéről korábban Barnett is beszélt – írja a Gizmodo.
Az elmúlt évek egyik legsúlyosabb légi katasztrófája kapcsán újabb vizsgálat indult a Boeing ellen, és bár hónapokba telhet megérteni, hogy pontosan mi okozta a tragédiát – a feketedoboz már előkerült –, valószínűleg nem lesz meglepetés, ha kiderül, hogy tervezési hiba vezetett ide.
A 787-est még 2011-ben mutatta be a Boeing, az egyik nagy ígéret pedig az volt, hogy a cég olcsóbban tudja gyártani a szerkezetet, mint a korábbi modelljeit. A gépet azonban már a kezdetektől fogva kritizálták a túlságosan bonyolult összeszerelési folyamat miatt.
A Google Kereső mesterséges intelligenciára épülő funkció, az AI Overview téves információt közölt az Air India repülőgépének balesetéről, ami több szempontból is probléma.
Az egyikük 2013-ban azt írta, hogy a gépet egy szövevényes vállalkozói hálózaton keresztül állították össze, akik közül néhány átláthatósága finoman szólva is problémás volt. Sokan azt tartották a legfőbb problémának, hogy a cég túl sok alkatrészt szervezett ki túl sok különböző vállalkozónak, így fennállt annak a veszélye, hogy ezek az alkatrészek nem illeszkednek megfelelően, amikor a gépet végül összeszerelik.
A Boeing 787 Dreamlinert már a kezdetektől fogva komoly problémák sújtották. 2013-ban a repülőgépek utasterében kitört akkumulátortüzek miatt az amerikai légügyi hatóság (FAA) kénytelen volt átmenetileg az összes 787-es repülőgépet a földre parancsolni az Egyesült Államokban. 2015-ben az FAA egy szoftverhibát fedezett fel a repülőgép generátorvezérlő egységeiben, amely feltételezhetően a repülőgép irányításának elvesztéséhez vezethet. A repülőgépet emellett üzemanyag-szivárgások és egyéb problémák is sújtották.
A The New York Times még 2019-ben írt arról, hogy a dél-karolinai üzemben nagyon komoly gondok vannak a munkával. Barnett akkor úgy nyilatkozott, még nem látott olyan repülőgépet kigurulni onnan, amelyre nyugodt szívvel mondta volna, hogy „biztonságos és repülésre alkalmas”.
Barnett halála után a Boeing egy másik volt alkalmazottja, a cég korábbi mérnöke, Sam Salehpour azt állította, hogy a 787-es összeszerelésének hiányosságai miatt a repülőgép „széttörhet” a levegőben. Salehpour a Kongresszus előtt tett vallomást a történtekről, azzal vádolva korábbi cégét, hogy „eltussolta” az igazságot. Miután mások is hasonlóan fogalmaztak, a Boeing 2024 tavaszán beismerte, hogy valóban iratokat hamisított a cég a 787-esekkel kapcsolatban.
A New York-i Közkönyvtár kiállítása bemutatja, hogyan vált egy nagyváros lapja nemzetközi tényezővé. A magazin egy évszázad alatt öt főszerkesztőt fogyasztott el, Adam Gopnik, a lap főmunkatársa néggyel is dolgozott.