Sokszor lehet arról hallani, hogy a mesterséges intelligencia elveszi az ember munkáját, arról viszont már jóval kevesebbet, hogy valakinek épp az MI ad plusz kereseti lehetőséget. Pedig Sarah Skidd esetében pontosan ez a helyzet. Az amerikai nő termékmarketing-menedzserként dolgozik, tech- és startup cégeknek ír szövegeket – és kijavítja azt, amit a mesterséges intelligencia elrontott – írja a BBC.
A szakembert májusban egy ügynökség kereste meg azzal, hogy sürgősen dolgozza át az egyik vendéglátásban dolgozó ügyfelük weboldalát, aminek szövegét a generatív mesterséges intelligencia készítette el. A megoldással eredetileg pénzt akartak spórolni, a dolog azonban félresiklott.
Skidd szerint egy olyan szövegről volt szó, amit az MI általában generál. Nem volt vele semmi különösebb baj, azon kívül, hogy rémesen unalmas, sablonos volt az egész. Skidd végül 20 órát töltött a szövegek átírásával, amivel óránként 100 dollárt, vagyis összesen 2000 dollárt keresett. Ez forintra átszámítva 680 ezer forintos bevételt jelent.
A szakember nem aggódik amiatt, hogy az MI leváltja őt a munkájában. Mint mondja, lehet, hogy naív, de úgy van vele, hogy az ember jó valamiben, akkor a munkájára is szükség lesz.
Skidd szerint nem ő az egyetlen, aki ilyesmivel foglalkozik, az általa ismert szövegírók munkájának nagyjából 90 százaléka most az MI hibáinak eltűntetése.
Megjegyezte ugyanakkor: ez nem azt jelenti, hogy az MI-re nincs szükség. Az olyan emberek számára, akik valamiért problémával küzdenek az írás vagy az olvasás terén – a férje és a fia is diszlexiások –, azoknak óriási könnyebbséget hoz a hétköznapokban.
Skidd úgy véli, hogy miközben egyre több cég fordul az MI felé, az gyakran több kiadással és munkával jár, mint eredetileg tervezték.
Hasonló jelenségről számolt be Sophie Warner, a brit Create Designs digitális marketingügynökség társtulajdonosa is. A szakember szerint az elmúlt hat-nyolc hónapban megugrott azon ügyfelek segítségkéréseinek a száma, akik a mesterséges intelligenciához fordultak gyors megoldásért, de végül gondjuk akadt.
Előfordult az is, hogy az ügyfelek a ChatGPT által javasolt kódot adták hozzá a weboldalukhoz, ami miatt az vagy összeomlott, vagy a hackerek számára prédává vált. Volt, aki ahelyett, hogy manuálisa frissítette volna az eseményeket mutató oldalát – ami nagyjából 15 percet vett volna igénybe – a mesterséges intelligenciához fordult, aminek a hibája végül 360 font – kb. 167 ezer forint – kiadást és három napos üzemkiesést eredményezett.
Feng Li, a Bayes Business School oktatója szerint a vállalkozások jelenleg túlságosan optimistán gondolkodnak az MI-ről, holott közismert, hogy hallucinál és téved. Emiatt úgy látja, az emberi ellenőrzés elengedhetetlen. Kiemelte: a rossz megvalósítás árthat a cég hírnevének, és plusz kiadással járhat.
A szintén szövegírással foglalkozó Kashish Barot úgy látja, az MI miatt irreális elvárásaik vannak az ügyfeleknek, akik úgy gondolják, hogy a szövegírás csupán néhány perces munka.
Az OpenAI szerint a ChatGPT számos feladatban segíthet, „de az eredmények a használt modelltől, a felhasználó mesterséges intelligenciával való munkatapasztalatától és a prompt megírásának módjától függően változnak”. Arról nem is beszélve, hogy minden modellnek más-más képességei vannak, így azok is adhatnak eltérő eredményeket.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.