Ceglédi Zoltán
Ceglédi Zoltán
Tetszett a cikk?

Mi bárkit és bármit el tudunk rontani.

Nettó nyolcszázmillió forintot kap egy nemzetközi reklámügynökség, hogy Szerbiában, Görögországban és Macedóniában menekülteket riogasson. A tetemes közpénzből az üzeneteket már nem kell kitalálni, arról gondoskodott kormányunk az elmúlt hónapokban. Röviden összefoglalva a fideszesek részéről eddig elhangzottakat: a menekültek behurcolt szendvicseikkel lépfenét, ruháikkal rühöt terjesztő, izmos, fiatal dúvad férfiak, akik milliós, márkás ruháikat ledobva, luxustelefonjukat kattintgatva magyar leányokat becstelenítek meg, késelnek, megakadályozzák a rádiós műsorvezető hölgyet, hogy teniszt nézzen a tévében, továbbá idejönnek élősködni a híresen nagyvonalú magyar szociális rendszeren, a Keleti aluljárójában luxuskodva.

Vannak egyébként nemzetközi cégek, amelyek igen tapasztaltak már a menekültekkel kapcsolatos kampányokban. A J. Walter Thompson (JWT) például 2010-ben a Menekültek Világnapja alkalmából Luxemburgban egy vasútállomáson miniatűr menekülttábort rendezett be, tájékoztató kiadványokkal és egy valóban megható kisfilmmel felhívva az emberek figyelmét a menekültek helyzetére, problémáira, az irántuk való szolidaritásra. Nem ez volt a JWT egyetlen ilyen akciója: 2013-ban a Mexikói Vöröskereszt számára készítettek kampányt, hűtött vizet elhelyezve a sivatagban, áramot nem igénylő hűtőkben a mexikói határon az Egyesült Államokba szökő emberek számára. A cég Lengyelországban sem tétlen, az éhező szíriai gyerekek megmentéséért kampányol – a Listen for Syria honlapon indított akció első hónapjában annyi támogatást gyűjtöttek, amelyből 75.000 gyerek számára biztosíthattak ételt. Damaszkuszi irodájuk – melynek Facebook-oldala utoljára januárban frissült – a Charlie Hebdo szerkesztősége elleni támadás utáni napokban osztott meg egy fényképet, „JE SUIS UN ENFANT SYRIEN MORT DE FROID” (halálra fagyott szíriai gyerek vagyok) felirattal.

A magyar kormány megbízásából a menekültellenes kampányt a JWT budapesti irodája készíti. Hungarikum, hogy mi, magyarok még egy ilyen, a menekültek ügyében elkötelezett, Mexikótól Lengyelországon át Szíriáig egyértelműen a humanitárius álláspontot képviselő céget is meg tudunk rontani. A cég New York-i központja a magyar kormány angol nyelven kiadott, magyarázkodó közleményét hivatkozza, miszerint ez nem is durva, hanem humánus kampány lesz, és más ország kormánya is csinált már ilyet.

A jelek szerint tehát a JWT eldöntötte, hogy több a pénz, mint a becsület – aztán majd meglátjuk, hogy a legközelebbi humanitárius, menekültpárti kampányra is őket kérik-e fel, és ha igen, megállnak-e a közvélemény szemében a magyar produkciójuk után ebben a szerepben. Az pedig nagyon nem szeretném, ha a legutóbbi, 71 emberéletet, köztük 4 gyerek halálát követelő tragédiához hasonló borzalom újra megtörténjen – de ha mégis előfordul ilyen szörnyűség, a következő halálos csempész-teherautó oldalára nyugodtan fel lehet majd festeni a J. Walter Thompson logóját is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!