Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4768b9da-3032-4c43-9287-c0419cfd3860","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A megkötött új szerződések volumene is jelentősen, 16 százalékkal csökkent 2024 elejéhez képest.","shortLead":"A megkötött új szerződések volumene is jelentősen, 16 százalékkal csökkent 2024 elejéhez képest.","id":"20250314_epitoipar-2025-januar-lejtmenet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4768b9da-3032-4c43-9287-c0419cfd3860.jpg","index":0,"item":"903f4750-d727-43a5-a322-a9eb6eccd4b6","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250314_epitoipar-2025-januar-lejtmenet","timestamp":"2025. március. 14. 08:30","title":"Év elején is gyors ütemben folytatódott az építőipar lejtmenete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60c2d02b-5299-46cf-8dd3-d397d4887ffc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Miért nem dönthetnek a sóskútiak arról, hogy működhet-e akkufeldolgozó a városukban, ha egyszer Orbán Viktor megígérte, hogy dönthetnek? Mit szól hozzá Gulyás Gergely, hogy a magyarok többsége szerint a miniszterelnök politikája inkább az EU gyengítését szolgálja, mint a reformját? Ki fogja eldönteni, melyik kettős állampolgárt kell kiutasítani? A HVG kérdései és a válaszok a kormányinfóról.","shortLead":"Miért nem dönthetnek a sóskútiak arról, hogy működhet-e akkufeldolgozó a városukban, ha egyszer Orbán Viktor megígérte...","id":"20250313_a-kettos-allampolgarokat-vagy-Rogan-Antalt-konnyebb-kitiltani-kormanyinfo-hvg-kerdesek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60c2d02b-5299-46cf-8dd3-d397d4887ffc.jpg","index":0,"item":"f82ff898-d516-4239-8dd8-fa957a38ace6","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_a-kettos-allampolgarokat-vagy-Rogan-Antalt-konnyebb-kitiltani-kormanyinfo-hvg-kerdesek-ebx","timestamp":"2025. március. 13. 14:35","title":"A kettős állampolgárokat vagy Rogán Antalt könnyebb kitiltani?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ad425ef-137e-4281-9172-72b1a0225b5f","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A Fidesznek nagyon fontos politikai szövetségesei vannak a Balkánon. ","shortLead":"A Fidesznek nagyon fontos politikai szövetségesei vannak a Balkánon. ","id":"20250313_Szijjarto-szerint-mindenki-mas-kepmutato-es-lehetetlen-hogy-Ukrajna-elobb-csatlakozzon-az-EU-hoz-mint-a-Nyugat-Balkan-orszagai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ad425ef-137e-4281-9172-72b1a0225b5f.jpg","index":0,"item":"5c5e9595-9d83-4091-8196-a81dc82b3618","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Szijjarto-szerint-mindenki-mas-kepmutato-es-lehetetlen-hogy-Ukrajna-elobb-csatlakozzon-az-EU-hoz-mint-a-Nyugat-Balkan-orszagai","timestamp":"2025. március. 13. 13:42","title":"Szijjártó szerint mindenki más képmutató, és lehetetlen, hogy Ukrajna előbb csatlakozzon az EU-hoz, mint a Nyugat-Balkán országai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ca1a0ce-e27c-4823-a7d3-8c5a842d357c","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Jurij Usakov elnöki tanácsadó szerint a tűzszünettel csak időt biztosítanának az ukrán csapatok számára, hogy összeszedjék magukat.","shortLead":"Jurij Usakov elnöki tanácsadó szerint a tűzszünettel csak időt biztosítanának az ukrán csapatok számára...","id":"20250313_kreml-tuzszunet-elutasitas-usakov","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ca1a0ce-e27c-4823-a7d3-8c5a842d357c.jpg","index":0,"item":"3739d781-62d4-4146-8bf0-4177dacd0ba4","keywords":null,"link":"/vilag/20250313_kreml-tuzszunet-elutasitas-usakov","timestamp":"2025. március. 13. 14:41","title":"A Kreml elutasítja az ideiglenes tűzszünet ajánlatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"356faff1-c563-48d9-b3b1-e2a574487d93","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az ipari termelés összességében 3,9 százalékkal kisebb volt januárban, mint egy évvel korábban. Az akkugyártásban hatalmas, 46 százalékos volt a visszaesés, a járműgyártás csak 3 százalékkal csökkent.","shortLead":"Az ipari termelés összességében 3,9 százalékkal kisebb volt januárban, mint egy évvel korábban. Az akkugyártásban...","id":"20250313_Repulorajt-rukvercben-magyar-akkugyartas-fele-eltunt-januarban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/356faff1-c563-48d9-b3b1-e2a574487d93.jpg","index":0,"item":"288bd6e6-ba3b-40d0-97cf-210170a7b9c5","keywords":null,"link":"/kkv/20250313_Repulorajt-rukvercben-magyar-akkugyartas-fele-eltunt-januarban","timestamp":"2025. március. 13. 08:30","title":"Repülőrajt rükvercben: a magyar akkugyártás fele eltűnt januárban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2291f526-3d91-4cc9-ab31-c668b5dcb818","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A döntés alapján, a GDPR arra kötelezi a magyar hatóságokat, hogy helyesbítsék a nemi identitásra vonatkozó személyes adatot, amennyiben az pontatlan, vagyis minden olyan esetben, amikor a transz emberek társadalmi valósága és nemi identitása eltér a születéskor rögzített nemüktől.","shortLead":"A döntés alapján, a GDPR arra kötelezi a magyar hatóságokat, hogy helyesbítsék a nemi identitásra vonatkozó személyes...","id":"20250314_Europai-Birosag-Helyesbiteni-kell-a-transz-emberek-nemet-a-magyar-nyilvantartasokban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2291f526-3d91-4cc9-ab31-c668b5dcb818.jpg","index":0,"item":"86712475-7888-4562-a503-dbbea2e58320","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_Europai-Birosag-Helyesbiteni-kell-a-transz-emberek-nemet-a-magyar-nyilvantartasokban","timestamp":"2025. március. 14. 12:26","title":"Európai Bíróság: Helyesbíteni kell a transz emberek nemét a magyar nyilvántartásokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b854480-69ca-48fa-ac37-958b67c2bb74","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250314_Marabu-Feknyuz-Alaptorveny-modosulgatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b854480-69ca-48fa-ac37-958b67c2bb74.jpg","index":0,"item":"fe99a1b9-4893-4bc4-aefa-6542fe1b94e5","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_Marabu-Feknyuz-Alaptorveny-modosulgatas","timestamp":"2025. március. 14. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Alaptörvény módosítgatás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95831f55-7351-4bb3-8c32-b5efb74000ca","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A távozó miniszterelnök hívott össze értekezletet, miután az amerikai elnök megismételte, hogy az Egyesült Államok megszerezné Grönlandot. ","shortLead":"A távozó miniszterelnök hívott össze értekezletet, miután az amerikai elnök megismételte, hogy az Egyesült Államok...","id":"20250314_Trump-ujra-Gronland-megszerzeserol-beszelt-osszeultek-a-sziget-partjai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95831f55-7351-4bb3-8c32-b5efb74000ca.jpg","index":0,"item":"aca5d2c2-1506-4b93-bad3-d3de7e7d09c5","keywords":null,"link":"/vilag/20250314_Trump-ujra-Gronland-megszerzeserol-beszelt-osszeultek-a-sziget-partjai","timestamp":"2025. március. 14. 13:18","title":"Összeültek a grönlandi pártok, mivel Trump újra a sziget megszerzéséről beszélt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Minden hatalom a népé? Újítsuk meg intézményeinket!
Antal Attila
Tetszett a cikk?
Seres Mária legutóbbi népszavazási kezdeményezésének bukása felhívja a figyelmet: Magyarországon a képviseleti demokrácia hézagainak pótlására ma már alkalmatlanok a közvetlen demokrácia hagyományos eszközei, többek között azért, mert a pártpolitika már oda is „betette a lábát”. Megújuló intézményekre lenne szükség, a külföldi példák is ezt sugallják- írja Antal Attila, a Méltányosság Politikaelemző Központ kutatója.
Magyarország húsz évvel ezelőtt kialakított alkotmányos berendezkedése a képviseleti demokrácia alapjain áll, amelyhez kiegészítő elemként csatlakoznak a közvetlen demokrácia intézményei (e kettősség megjelenik az Alkotmányban is: „A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely a népszuverenitást választott képviselői útján, valamint közvetlenül gyakorolja.”).
Az akkor bevezetett közvetlen demokratikus intézmények (népszavazás, népi kezdeményezés) húsz év alatt jelentősen átalakultak. A rendszerváltó jogalkotás annak idején szokatlanul liberális, a nyugat-európai parlamentáris rendszerek megoldásain túlmutató népszavazási és népi kezdeményezési megoldásokat hozott létre. A legitimitását vesztett parlamenttel szemben ugyanis a népszavazás intézménye felértékelődött. Az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdések szinte teljes körében népszavazást lehetett rendezni. Ez azonban heves politikai és közjogi vitákat váltott ki.
Antal Attila
Az Alkotmánybíróság döntése nyomán 1998-ra kialakult e két intézmény jelenlegi, konszolidált formája: szigorodtak a népszavazás kezdeményezésének szabályai és bővült a népszavazásra nem bocsátható témák köre. A közvetlen demokrácia intézményrendszere (a képviseleti rendszert korrigáló mechanizmusként) ezzel kiszámítható mederbe kerülhetett volna – azonban az országos népszavazás gyakorlati alkalmazása miatt ez nem történt meg.
Már a rendszerváltó (a négyigenes és a köztársasági elnökről szóló) népszavazások is a politikai erők által dominált események voltak, ahol az igen-nem választás egyben párt-választást is jelentett (ezen túlmenően a referendum kezdeményezése, a kampány egy adott válasz mellet ugyancsak a pártpolitika dominanciájáról árulkodott). A „nemzetközi népszavazások” (NATO-, EU-népszavazás) alkalmával is kirajzolódtak a vélemények mögötti pólusok, de a politikai-közéleti fősodorban viszonylagos konszenzus alakult ki az euroatlanti integráció tekintetében. Azután, 2004-től kezdve, ismét előtérbe kerültek a „politikai népszavazások”: az egészségügyi közszolgáltatókról, a kettős állampolgárságról, valamint 2008-ban a három díjról tartott népszavazás esetében megint lehetett „győztes” és „vesztes” politikai erőkről beszélni. Nem meglepő tehát, hogy az országos népszavazás intézményét már a kezdet kezdetétől pártpolitikai célokra használták, ami egyben az intézmény civil jellegének hiányával, más esetekben elhalványulásával járt együtt. Ugyan ez elmondható a helyi népszavazásokról is. Csupán a népi kezdeményezések köre jelent viszonylagos kivételt.
A közvetlen hatalomgyakorlás azonban csak szűk értelemben azonosítható a népszavazással és a népi kezdeményezéssel. Tágabb értelemben ide tartozik minden olyan lehetőség, amikor a (civil)társadalom (akár formális, akár informális módon) beavatkozhat a politikai döntésekbe (megemlíthetjük a jogszabályok véleményezését, a közigazgatási eljárásban való részvételt, vagy akár a jogilag szabályozott lobbit is). A tág értelemben vett hazai közvetlen demokrácia fejlődése már a rendszerváltás előtt elkezdődött, sőt maga a rendszerváltás is ilyen civil gyökerekből táplálkozott (emlékeztetünk a civil környezetvédelmi mozgalmak tevékenységére). A közvetlen demokrácia intézményrendszerének leszorítása népszavazásra és népi kezdeményezésre, továbbá ezek pártpolitikai tartalommal való megterhelése miatt a közvetlen demokrácia nem képes betölteni feladatát: vagyis a képviseleti döntéshozás korrekcióját.
Penetráns pártpolitika (Oldaltörés)
Seres Mária. Kezdeményezése elbukott
A népszavazások és a népi kezdeményezések révén ugyan a társadalom szélesebb rétegei közvetlenül gyakorolhatják a közhatalmat, azonban ez illúzióvá válik, amint a pártpolitika direkt módon behatol a kezdeményezésekbe: ezzel a népszavazáson (mint kivételes eseményen) meghozott döntés nem különbözik egy (országos vagy helyi) választási szituációtól.
A közvetlen demokrácia egyéb formái viszont alkalmasak arra, hogy a politikaformálásban érdekelt civilek a döntéshozók szakmai partnerévé váljanak, anélkül, hogy a politikai pártok direkt módon befolyásolni tudnák a civil elképzelések kialakítását. A „bölcs laikusoknak” a politikai döntéshozatalba való bevonása mellett például a brazíliai Porto Alegre-ben sikerrel alkalmazzák a részvételei költségvetés technikáját. Ennek az a lényege, hogy a települési (tehát helyi szintű) költségvetés összetételét és arányait egy valamennyi lakos számára nyitott és átlátható, évente ismétlődő vita- és tervezési folyamat során határozzák meg, Az angolszász állampolgári tanácsban pedig a megvitatandó témákhoz önként jelentkező, „laikus” civileket keresnek és találnak, akik 3-4 napon keresztül vitatják meg az adott kérdést, közügyet. Hasonló a Dániában alkalmazott konszenzusos konferencia intézménye, ahol szintén a laikusok találkoznak és vitatkoznak a szakemberekkel. Azonos tőről fakadnak az USA-ban rendszeresen tartott városgyűlések, és az úgynevezett vitázó közvélemény-kutatások.
Egy esetleges jövőbeli alkotmányozás során érdemes lesz figyelembe venni a közvetlen demokrácia intézményeinek ellentmondásait: a többnyire a pártpolitika által befolyásolt népszavazások és népi kezdeményezések gyakran nem alkalmasak a társadalom szándékának megjelenítésére, a partnerként történő, direkt politikaformálásra pedig semmiképpen. Talán szükség lenne a képviseleti rendszeren nyugvó alkotmányos konstrukció alapjainak a felülvizsgálatára is.